10 клас Контрольна робота з теми «Лексика. Фразеологія». I – В I. Завдання з вибором однієї правильної відповіді . 1. Фразеологія вивчає … а) словосполучення б) крилаті вислови в) афоризми г) прислів’я і приказки 2. Архаїзми – це слова, які … а) з’являються у мові б) запозичені з інших мов в) колись вживались часто, а тепер майже не використовуються г) вживаються лише в мові людей певної місцевості 3. Укажіть групу слів-синонімів: а) говорити, казати, кричати, говірка б) пересуватися, бігти, шкандибати, повзти в) вітчизна, батьківщина, земля, родина г) вода, рідина, молоко, чай 4. Позначити рядок, в якому всі пари слів є антонімами: а) день – вечір, сім’я – рід, зима - літо б) верх – низ, чорне – біле, ліс - гай в) вперед – назад, добре – погано, часто - густо г) сум – радість, день – ніч, ранок – вечір 5. Вкажіть групи слів за їх походженням: а) синоніми, антоніми б) омоніми, пароніми в) власне українські та запозичені г) діалектні та професійні 6. Позначте правильне значення фразеологізму п’яте через десяте: а) похапцем б) багато в) неправильно г) давно
II. Завдання з вибором 2-3 правильних відповідей . 7. Позначте словосполучення, у яких слово глибокий ужито в переносному значенні : а) глибока таємниця б) глибоке озеро в) глибока думка г) глибокий яр
8. Виділіть речення, у яких використано фразеологічні звороти: а) Перець – овочева напівкущова або трав’яниста рослина. ( Зі словника ) б) Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем. (І. Нечуй-Левицький) в) Якби моя воля, то я б сього пана не то з партії вигнала, я загнала б там, де вже й перець не росте. ( Леся Українка ) г) Прийдеться ще декому й перцю давати. ( Б. Олійник ) д) Перцем звуть і злющі-презлющі червоні перчини. ( А. Коваль )
ІІІ частина. Прочитати текст, виконати завдання до нього 9. (1)Була пора, коли чигиринський сотник Богдан Хмельницький підняв повстання проти шляхтичів. (2) Він звільнив братів-українців, що стали рабами в неволі. (3) У кожної сотні був свій кобзар, який оспівував в думах битви козацького війська. (4) Кожної седмиці вони складали пісні. А Позначте речення із архаїзмами. Б Позначте речення із історизмами
10. (1) А я розважую на грами своє життя. (2) Не жду утіх - я тут, не в телемелодрамі. (3) А очі склять блискучі іномарки на цвинтарі, де тліють недогарки. (4) Хто вас тепер слухатиме, коли всі слухають свої мобільники? А Позначте речення із неологізмами Б Позначте речення із розмовною лексикою
10 клас Контрольна робота з теми «Лексика. Фразеологія». IІ – В I. Завдання з вибором однієї правильної відповіді . 1. Лексика - це … а) синоніми, антоніми б) словниковий склад мови в) застарілі слова г) омоніми, пароніми 2. Неологізми – це слова, які … а) з’являються у мові б) запозичені з інших мов в) колись вживались часто, а тепер майже не використовуються г) вживаються лише в мові людей певної місцевості 3. Укажіть групу слів-синонімів: а) дивний, неймовірний, великий б) м’який, лагідний, пухкий в) розумний, недурний, мудрий г) тихий, беззвучний, сонячний 4. Позначити рядок, в якому всі пари слів є антонімами: а) високо – низько, далеко – близько, іти - бігти б) сльози – сміх, широко – вузько, чорний - білий в) весело - смішно, стій – іди, встань - сядь г) темно – світло, правда – честь, біле - світле 5. Словник, який пояснює значення слів: а) етимологічний б) тлумачний в) орфографічний г) фразеологічний 6. Позначте правильне значення фразеологізму мокрим рядном накрити: а) улесливо звеличувати б) приховувати злі наміри в) настирливо домагатися г) зненацька накинутися з докорами, лайкою
II. Завдання з вибором 2-3 правильних відповідей . 7. Позначте словосполучення, у яких слово глибокий ужито в прямому значенні : а) глибока таємниця б) глибоке озеро в) глибока думка г) глибокий яр
8 . Виділіть речення, у яких не використано фразеологічні звороти: а) Перець – овочева напівкущова або трав’яниста рослина. ( Зі словника ) б) Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем. (І. Нечуй-Левицький) в) Колумб поклав до ніг короля й королеви мішок з перцем. ( А.Коваль ) г) Прийдеться ще декому й перцю давати. ( Б. Олійник ) д) Перцем звуть і злющі-презлющі червоні перчини. ( А. Коваль )
ІІІ частина. Установити відповідність, утворивши логічні пари
9. Укажіть відповідність між неологізмом іншомовного походження та його тлумаченням: А субсидія 1. одноразова грошова допомога Б імідж 2. допомога держави малозабезпеченим В бартер 3.обмін Г індексація 4 перахунок Д грант 5. образ 10. (1) В минуле ми вертаємося в згадці, п'ємо його гірко-солодкий мед. (2) Бідний тоді їсть курку,як сам хворий або курка слаба. (3) У палаці грали в шахи мудрий шах і шахів брат. (4) Передалася радість журбі, скресла печаль полинова. (5) Люди разом з епохами приходять і відходять. (6) І їде Дон-Кіхот на Росінанті, за ним тюпачить Санчо на ослі. А Позначте речення із антонімічними парами. Б Позначте речення із синонімами В Позначте речення із омонімами