ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА У нашого народу існує мудра віра в природні задатки кожної дитини. Виховання особистості — головний аспект виховної роботи. Будь-яка дитина має своєрідне золоте зерно душі, яке, падаючи на родючий фунт національного виховання, дає пагінці добра, правди, вірності, гордості. Програма виховної роботи з молодшими підлітками «Золоте зерно душі» (далі — Програма) допоможе класному керівнику пробудити в учнів енергію життя, формувати гідність, надихати на подолання труднощів, забезпечити радість у навчанні, навчити мислити критично, приймати рішення, які базуються на моральних цінностях і переконаннях, дасть можливість відчувати себе рівним й водночас першим серед інших у певній сфері життєдіяльності. Програма розрахована на організацію виховного процесу з учнями 6—8-х класів. Програмою передбачена виховна робота із залученням батьків, медиків, психологів, що сприятиме підвищенню рівня загальної культури та зміцненню здоров'я нації. Програма складається із 5 блоків. До кожного блоку, який є напрямом виховної діяльності, входять традиційні та нетрадиційні форми й методи роботи з класним колективом: години класного керівника, години спілкування, бесіди-роздуми, конкурси, рольові ігри, тренінги, брейн-ринг, вікторини, тестування. Реалізація методів, нетрадиційних форм та засобів організації виховного процесу з підлітками, викладених у Програмі, зумовлює успішне формування в них духовності нації, її ідейно-морального, емоційно-естетичного, художньо-творчого потенціалів. Провідними виховними завданнями Програми у сфері розвитку особистості учня є: 1. Формування моральної свідомості, відповідальності як риси особистості. 2. Закладання зерна людяності й доброти. 3. Створення умов для самопізнання, самовизначення особистості підлітка, формування у нього орі¬єнтації на здоровий спосіб життя, самоповаги, впевненості в собі, почуття власної гідності. 4. Виховання поваги до культури свого народу. 5. Формування й розвиток пізнавальної активності учнів, розширення їх світогляду, творчої ініціативи, самостійності. Працюючи за програмою, вчитель повинен дотримуватися системності в роботі, зважати на вікові та індивідуальні особливості учнів, вибирати оптимальні форми й методи роботи із класним колективом. Програма відображає наступність у роботі з підлітками, сприяє розвитку задатків, нахилів, здібностей кожної дитини, передбачає співпрацю з учителями-предметниками, батьками, лікарем, психологом, педагогом-організатором. виховного процесу. ЗМІСТ ПРОГРАМИ І. Стосунки — основа виховання 1. Напрями діяльності Вивчення індивідуальних особливостей учнів. Риси характеру дитини. Темперамент та його типи. Організація житгєдіяльності учнів (самоврядування, норми поведінки, традиції, взаємини співбітництва, особисті взаємини). 2. Ключові поняття: стосунки, норми поведінки, самоврядування, самовиховання, толерантність. 3. Форми та методи роботи із класним колективом. Виховні години: • «Що таке самовиховання, самооцінка, самореалізація" • «Продуктивне спілкування». • «Різні люди — різні погляди». • «Толерантні відносини». Години спілкування: • «Світ моїх захоплень». • «Як сподобатися людям?» • «Життя прожити, щоб...» • «Тлумачний словник ввічливих слів». Бесіди-роздуми: • «Маленька людина та великий світ». • «Навчися говорити правду». • «Світ добра і зла». Письмові твори: • «Справжня дружба». • «Я і мій ідеал». • «10 заповідей людяності». Конкурси: • «Мій характер у малюнках» (конкурс малюнків). • «Скарбничка мудрості» (конкурс поетів, фольклористів). • «Мій улюблений вид спорту» (спортивні змагання). • «Будуємо прекрасне місто» (конкурс на кращу будівлю зі снігу). • «Школа сьогодні, вчора, завтра» (конкурс проектів). • «Я йшов по вулиці...» (конкурс ситуацій). Рольові ігри: • «У добрі справи ти вклади пре¬красні прояви душі». • «Лідер». • «Асоціація на ярлики». • «Не робіть моїх помилок». • «Подивись у дзеркало і розкажи йому, якою повинна бути вихована людина». Тренінги • «Довіра. Теплота. Вимога». • «Знайди себе перш, ніж шукати щось інше». • «Спілкування та етикет». • «Навчися керувати собою». Брейн-ринг: • «Хто вони? Відгадай!» • «Розмова з годинником». ІІ. Формування духовності особистості на засадах традиційних цінностей українського народу 1. Напрями діяльності. Виховання в учнів поваги до України, рідного краю. Створення умов для розширення світогляду дітей завдяки естетичного, художньо-творчого потенціалів. Розвиток пізнавальної активності учнів, патріотизму, почуття обов'язку, моралі, етики. 2. Ключові поняття: рід, родина, патріотизм, гідність, мораль, етика, потенціал, світогляд. 3. Форми та методи роботи із класним колективом. Виховні години: • «Розкажи про свою родину». • «В ім'я твого і мого життя». • «Золота нитка історії». • «Головна пісня Батьківщини». • «Лише краса людей навчає жити». Години спілкування: • «Ми — українці». • «Історія. Батьківщина. Родина». • «Міфологія — джерело історичного розвитку народу». • «Свято Покрови». • «Наодинці з мистецтвом». Години класного керівника: • «Складаємо проект «Краща справа класу — 2008». • «Авторитет». Бесіди: • «Бути на землі людиною». • «Калейдоскоп подій». • «Народний календар—духовність народу». Свята: • «Родина, родина — то все Україна». • «Сива ластівка, ясне сонечко» (Свято матері). • «Лебеді материнства» (Свято пісні). • «Свято краси природи». Конкурси: • «Що я знаю про Україну» (конкурс ерудитів). • «Люби і знай свій рідний край» (конкурс малюнків). • «Ніч перед Різдвом» (КВК). • «Щедрий вечір» (конкурс щедрівок). • «Бабусина скриня» (конкурс іграшок). • «Курс гімназиста» (конкурс виробів із природного матеріалу). Ділові ігри: • «Мова — це серце народу, це жива душа його». • «Обов'язки малих українців». Рольові ігри: • «На Сорочинському ярмармарку" • «Фестиваль пісні «Веселкове коло». • «Усний журнал «Незалежна Україна». Ігрові тренінги • «Народний календар». • «Стань філософом». Брейн-ринг: • «Мій край». • «Час. Події. Люди». Єралаш «Думи мої, думи мої...» Екскурсії до музеїв, на підприємства, відвідування театрів, виставок, обговорення книжок. ІІІ. Превентивне виховання та формування навичок здорового способу життя 1. Напрями діяльності Вивчення індивідуально-типологічних особливостей учнів, їх темпераменту, характеру, фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я. Загартування дитячого організму як умови здорового способу життя. Психологічна культура. Гармонійний і дисгармонійний розвиток особистості. Вплив згубних звичок на здоров'я дитини. Уміння і навички здорового способу життя. 2. Ключові поняття: превентивне виховання, здоровий спосіб життя, загартування, гігієна, міжособистісні стосунки, самоаналіз. 3. Форми та методи роботи із класним колективом. Виховні години: • «Про мене, про тебе і про нього». • «Ні!» шкідливим звичкам • «Старти золотої осені». Години спілкування: • «Особиста безпека. Як запобігти прикрим випадкам життя" • «Родовід Запорізької Січі" • «З чого починається дорослість?» • «Ви хотіли б знати про це?" Бесіди: • «Загартування — шлях здорового способу життя». • «Абетка здорового учня" • «Здоров'я — запорука добробуту людини». Індивідуальні бесіди: • «Бережіть здоров'я змолоду" • «Відверто про наболіле" • «Культура взаємин». • «Як запобігти курінню" • «Здоровими—у доросле життя» (конкурс малюнків). • «Айболить радить» (конкурс порад). • «Сім'я очима дітей» (конкурс фотокарток). Виготовлення альбому-естафети «Сімейні свята». Спортивно-розважальна гра «Поклик джунглів». Спортивні змагання «Козацькі забави». Ділова гра «Я зобов'язаний». Рольові ігри: • «Кордон». • «Острів мрії». • «Суд над шкідливими звичками». • «Рух і здоров'я». • «Кодекс лицарської честі козаків». Ігрові тренінгш • «Твоя постава». • «Абетка здорового учня». • «Правила щасливої людини» Єралаш «Один день із життя класу». Свято гумору «Колумб ні в чому не винен». Вікторини: • «Про користь гігієни». • «Якщо хочеш бути здоровим». Зустрічі з шанувальниками спорту, спортсменами, загартованими людьми, лікарем-наркологом. Участь у Всеукраїнському проекті «Діалог» щодо формування навичок здорового способу життя. IV. Формування інтересу до знань, розвиток пізнавальної активності учнів Напрями діяльності. Розширення пізнавальних можливостей, уваги, пам'яті, мислення учнів як основи навчальної діяльності. Уміння підкорювати власні інтереси і бажання колективній справі. Світогляд, творча ініціатива, самостійність, пізнавальна активність, розумовий розвиток та інтелект, навчання підлітків, працездатність, участь у предметних олімпіадах і МАН. 2. Ключові поняття: обдарованість, талант, мислення, світогляд, працездатність, інтелект, наполегливість, олімпіада, МАН. 3. Форми та методи роботи із класним колективом. Тестування "Моє ставлення до навчання" Виховні години: • «Книжка вчить». • «До зернини зернина». • «Права дітей усього світу». Години спілкування: • «Вчись учитись». • «Книжка вчить, як на світі жить». • «Роби прекрасне людям». • «Звідки до нас прийшов хліб». Свято пісні «Українські співаночки». Бесіди-роздуми: • «Наше майбутнє — океан чи космос?» • «Мандрівка за чарівними словами». Гра ерудитів: • «МАН — це тільки сходинка до знань». • «Порт прописки — знання». Інтелектуальні ігри: • «Що? Де? Коли?» • «Поле чудес». • «Казковий зореліт». Конкурси: • «Легенди рідного краю» (конкурс). • «Ми у XXI столітті» (конкурс малюнків). • «Податки і школа» (конкурс ідей). • «Калейдоскоп подій» (конкурс фотокарток). • «Виріб майстра хвалить» (конкурс виробів декоративно-прикладного мистецтва). Фестиваль знань «Сходинка в майбутнє». Ділові ігри: • «Пізнай себе». • «Скільки нас є?» • «Звідки прийшов підручник». Брейн-ринг «Скільки коштує безплатне». Рольові ігри: • «Твої улюблені герої». • «У місті вивчених уроків». • «Розкажи мені про себе». Ігрові тренінгш • «Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь». • «Чи уважний ти читач?» • «Ти — учень». Конкурс листів «Розкажу тобі про моє місто». Прес-бій «У світі подій». Бібліотечні уроки: • «Сторінками цікавих книжок. Зустрічі з академіками, підприємцями, власниками фірм, виробниками, фермерами. V. Батьки і діти 1. Напрями діяльності. Взаємини батьків і дітей. Залежність між характером стосунків батьків і дітей та формування суспільно і психологічно значущих якостей дитини. Педагогічний такт, основні його складники. Чуйність і тактовність у поводженні з дитиною, повага до її особистості. Спілкування батьків і дітей як фактор розвитку особистості. Сімейне спілкування. Вплив змісту спілкування батьків і дітей на формування особистості дитини. 2. Ключові поняття: такт, тактовність, взаємини, демократичність, гуманність, спілкування. 3. Форми та методи роботи із класним колективом. Тестування: • «Чи добрі ви батьки?» • «Справи моєї родини — мої справи». Години класного керівника: • «Мистецтво жити гідно». • «Сімейна етика». Години спілкування: • «Бути на землі Людиною». • «Доля моєї родини у долі Батьківщини». • «Ми—діти козацького роду». • «Лицем до дитини». Педагогічні практикуми: • «Вчимо і виховуємо». • «Трудове виховання у сім'ї». • «Матусина школа». • «Виховний ідеал української сім'ї». Проблемні мости: • «Батьки і діти». • «Розмова без слів». • «Поговори зі мною, мамо». • «Стежина дитинства». Свята: • «У родинному колі». • «Хто любить квіти, той не може бути злим». • «З пісень плету душевний рай». Конкурси: • «Мої права у кольорах веселки» (конкурс малюнків). • «Трудова біографія моєї родини» (конкурс на кращий твір). • «Мама, тато, я та наш клас» (альбом-естафета). Батьківські збори • «Міцні сімейні традиції—запорука морального здоров'я дитини». • «Шляхи самореалізації особистості». • «Батьки і діти: конфлікт чи взаєморозуміння?» Ділові ігри: • «Сімейні історії». • «Важкі запитання». • «Головний закон України». • «Про що розповідають давні назви?» Круглий стіл: • «Сім'я та суспільство». • «Що заважає дітям бути вихованими?» Рольові ігри: • «Спілкування у сім'ї». • «Зупинися, мите». • «Година козацького дозвілля». Ігрові тренінги дітей з батьками: • «Космічний дощ». • «Олівець-малювець». • «Штрихи до портрету ідеальної дитини». • «Розумний, дорослий, вільний». Засідання клубу «Цікаві зустрічі», проведення днів добрих справ. Запропоновані виховні справи розраховані на 3 роки, їх можна скомбінувати (на розсуд класного керівника) залежно від індивідуальних особливостей класу. ЛІТЕРАТУРА 1. Білоусова В. О. Етика взаємин у шкільному колективі. — К., 1994. — С.40. 2. Василенко Н. Я. Європейська освіта про здоровий спосіб життя // Від¬родження. — 2000. —№ 3. — С. 7—9. 3. Виховання в школі // Завуч. — К., 2003. —С. 45. 4. Воропай О. Звичаї нашого наро¬ду. — К.: Оберіг, 1992. 5. Інформаційно-методичні матеріа¬ли для організації роботи з батьками. — Л., 2002. —С. 4—8. 6. Кузь В. Г. Основи національного виховання. — К., 1993 — 134 с. Шкільний світ.- 2008, жовтень.- №37(453)
|