У всі часи (і в наш також) вихователів можна було умовно поділити на дві великі гру-пи. Одні вважають, що успіх у вихованні залежить від керівництва дитиною, її підкорення волі дорослого. Інші вбачають основу виховання у доброму відношенні до дітей. І першим і другим вдалося успішно впоратись з деякими труднощами виховання, але тільки жорстокість або тільки доброта не змогли допомогти в усіх випадках. І це відбувається тому, що батьки не враховують основних правил виховання. Які ж вони ці правила виховання? Правило перше. Ніколи не беріться за виховання у поганому настрої. Виховання дітей – це одне з самих прекрасних занять людини і його, безперечно, по-винні супроводжувати хороший настрій, спокій, схильність до спілкування. Щоб переконатись у цьому, ви самі повинні дати відповідь на ряд запитань : де вам краще – в компанії друзів, прихильних до вас, чи в компанії певних суб'єктів, де кожен за-ймається своєю справою? Чи подобається вам, коли на вас кричать, чи ви надаєте перевагу нормальному тону розмови? Звичайно, будь-яка людина на ці питання дасть однозначну від-повідь. Але, на жаль, чомусь не всі батьки пам'ятають ці прості істини в щоденному спілку-вання з дітьми. Правило друге. Ясно визначте, чого ви хочете від дитини (і поясніть їй це), а та-кож дізнайтесь, що вона сама думає з цього приводу. Діти народжуються “готовими людьми”. І якщо ви хочете, щоб ваші діти були розум-ними, сміливими, веселими, сильними, мужніми і т.д .- виховайте їх такими. При цьому деякі батьки чітко не уявляють собі, чого вони хочуть від дітей ; вони лише знають, що в дітях їх дещо “не влаштовує”. Головне переконати дитину, що ваша виховна мета – це і її мета. Але мета може бути досягнута й іншим шляхом, не так як ви пропонуєте. Діти живуть своїм життям, а не просто життям батьків. Правило третє. Надавайте дитині самостійність. Виховуйте, але не контролюйте кожен крок. Люди не люблять, коли хтось нав'язує готові рішення, контролює вчинки. Діти – це ті ж люди, і ніщо людське їм не чуже. Але діти – люди недосвідчені. І вони хочуть, як правило, до всього дійти самі, зробити це вони змо-жуть лише за допомогою дорослого, але за допомогою тактовною. І це повинна бути лише допомога, а не підміна дій дитини діями дорослого. Правило четверте. Не підказуйте готового рішення, а показуйте можливі шляхи до нього і час від часу розбирайте з дитиною його правильні і хибні кроки на шляху до мети. При цьому важливе емоційне реагування на кожне досягнення дитини. Правило п’яте. Не пропустіть того часу, коли досягнуто перший успіх. Ніколи не чекайте особливого випадку хвалити дитину за кожен вдалий крок. Дуже важливо хвалити не взагалі, а конкретно. Не “ти у мене молодець”, а обов'язково “ти посту-пив добре, тому що ...”, і обов'язково дайте відчути свій настрій – в даному випадку – це ра-дість успіху дитини. Якщо ж дитина робить певний невірний рух, здійснює помилку, то необхідно... Правило шосте. Зробити своєчасно цьому зауваження. Відразу дати оцінку вчинку і зробити паузу – дати усвідомити почуте. Будь-яке за-уваження потрібно робити відразу після помилки. Правило сьоме. Оцінювати вчинок, а не особистість! На жаль, якраз в цьому пункті закладена найпоширеніша помилка. “Ти – поганий” (оцінка особистості) звучить замість більш вдалого у цій ситуації “ти вчинив погано” (оцінка вчинку). І необхідно конкретно пояснити, чому в даному випадку дитина вчинила неправи-льно. Оскільки критикується помилка, а не особистість, то у дитини відпадає необхідність ставати у позу захисника, а разом з тим і непотрібний страх, побоювання бути покараним. З того суворого, навіть жорстокого, але спокійного аналізу вчинку випливає і віра в справед-ливість вихователя, в його послідовність і не зникає віра в свої сили. Правило восьме. Після зауваження обов'язково доторкніться до дитини і тим са-мим дайте відчути, що співчуваєте її помилці, вірите в неї, що ви хорошої думки про неї, не дивлячись на помилки. Сутність людини і її вчинки – не одне і те ж. І потрібно вести себе відповідно : нема нічого гіршого, коли батько або мати ображаються на своїх дітей. Не піддавайтесь хибній думці, згідно якої діти поділяються на талановитих і не талановитих, хороших і поганих. Кожна дитина може досягнути достатньо багато. Але для цього вона по-винна бачити кінцеву мету. Правило дев’яте . Виховання повинно бути поетапним. Якщо ви приведете високу стрибучу молоду людину в сектор для стрибків у висоту і вкажете їй на планку з відміткою світового рекорду і скажете – стрибай! – то нічого не доб'єтеся. Планку потрібно піднімати поступово. Так само поступово, рухаючись від першої висоти до наступної, штурмує свої планки людського росту дитина. Завдання вихователя – своєчасно і точно піднімати планку, керуючись системою перспективної мети дитини. Правило десяте. Виховання повинно бути жорстким, але добрим. В цьому і полягає суть своєчасності вихователя. Не потрібно мучитися хибним вибором – який спосіб виховання кращий : жорстокість або доброта, авторитарність або лібералізм - і те і інше рівно віддалене від суті ефективного сучасного виховання дітей в сім'ї. Все добре в свій час, і потрібно вміти застосувати різні методи у відповідності з конкретною ситуацією. Тоді й виховання буде своєчасним . Звичайно, можна ще багато називати правил виховання. Але головне добитися того, щоб і батько, і мати, як вихователі своїх дітей, виступали в єдності. В.О.Сухомлинський у книзі “Сто порад учителеві” писав : “Ми повинні турбуватися, щоб у матері і батька було єдине уявлення про те, кого вони разом із школою виховують, а звідси і про єдність їх вимог, передусім – до самих себе. Добитися того, щоб батько і мати, як вихователі, виступали в єдності – це означає навчити мудрості материнської і батьківської любові, гармонії доброти і суворості, ласки і вимогливості. З великим тактом, не доторкаю-чись до особистого, часто болісного, ми прагнемо запобігти помилкам батьків у цій найтон-шій сфері духовного життя. Там, де немає мудрості батьківської педагогіки, любов матері й батька калічить дітей.”
|