Тема уроку: «Обираємо здоров’я» Мета уроку: з’ясувати сутність поняття «здоров’я» та «здоровий спосіб життя»; поглибити знання, уміння і навички здорового способу життя; розвивати вміння самостійно мислити, брати участь в дискусії, робити висновки; виховувати толерантне ставлення один до одного. Обладнання: на дошці плакати з висловлюваннями відомих людей щодо здорового способу життя, малюнки, фотографії; на столах учнів – папір, олівці або фломастери. План проведення уроку 1. Вступне слово вчителя. 2. Міні-диспут. 3. Тренінгові вправи. 4. Виступ шкільної агітбригади на тему: «Молодь обирає здоров’я». 5. Підведення підсумків уроку. Хід уроку Учениця читає вірш: Здоров’я — розкіш для людини, Найбільша цінність у житті. Як є здоров’я день при днині, Можливість є йти до мети. Тоді є радість, щастя, диво, Краса у крапельці роси. Тоді людина йде щасливо Серед безмежної краси Й чарівність світу відчуває. Для неї в хмурість — дні ясні. Вона всі труднощі долає Й співає радісні пісні. Вона — здорова! Це чудово, Бо їй нічого не болить. Вона добро творить готова. І це прекрасно! Можна жить! Н. Красоткіна
Вступне слово вчителя: Як ви вже зрозуміли, сьогодні наша розмова про те, чого не купиш за гроші, про те, що берегти треба змолоду, про те, що є основою щасливого життя людини – так, про здоров’я. Що ж таке здоров’я? Всі добре розуміють, що «здоров’я» - це добре, а «хвороба» - погано. Пояснити сутність здоров’я доволі складно. В статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) говориться, що здоров’я – це не тільки відсутність хвороб або фізичних вад, а стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя людини. Вважається, що здоров’я – це нормальний стан організму, який характеризується злагодженою роботою всіх органів та їх систем. Завдяки цьому здоровий організм добре пристосовується до умов середовища і забезпечує нормальну працездатність людини. Здоров’я не є чимось постійним. Стан здоров’я неодноразово змінюється навіть протягом доби. Недарма ми звикли питати одне одного: «Як ваше здоров’я?», «Як ви себе почуваєте?» і як приємно почути у відповідь: «Дякую, я здоровий». Хто ж повинен піклуватися про наше здоров’я? На державному рівні здоров’ям громадян опікується Міністерство охорони здоров’я України. Охорона здоров’я – одна з функцій держави. Так, в статті 3 Конституції України зазначено, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Але кожна людина повинна дбати про своє здоров’я сама. Краще запобігти захворюванню, ніж лікуватися. Хотілося б почути ваші особисті думки у ході невеликого диспуту. Міні-диспут на тему: «Чи винна людина в своїх хворобах?» Думки учнів вчитель записує на дошці в дві колонки. ВИННА • Шкідливі звички • Неправильне харчування • Недотримання режиму дня • Зловживання Інтернетом НЕ ВИННА • Забруднення середовища • Спадковість • Нервове напруження • Високий темп життя Питання для обговорення: До якої колонки можна віднести захворювання на СНІД, грип, туберкульоз, а до якої – травми? Після обговорення вчитель підводить підсумки та інформує учнів, що за офіційними даними здоров’я залежить: - на 20% від економічних умов; - на 20% від спадковості та генетичних порушень; - на 10% від розвитку медицини; - на 50% від способу життя людини, її ставлення до власного здоров’я. Як бачите наше здоров’я – в наших руках і нам вирішувати - зміцнювати його чи псувати. Недарма 2012 рік оголошений в Україні роком спорту та здорового способу життя, метою якого є орієнтація на пріоритетність загальнолюдських цінностей життя і здоров’я, утвердження здорового способу життя як необхідної умови саморозвитку та самовдосконалення особистості. Рішенням Уряду передбачено протягом цього року проводити масові фізкультурно-оздоровчі заходи, залучати молодь та дітей до занять спортом, а найголовніше – боротися з байдужим ставленням людей до власного здоров’я. Ми приєднуємося до всіх українців, які свідомо ставляться до свого здоров’я і проводимо невелику розминку (руханку): - сплесніть у долоні, хто займається в спортивних секціях; - підстрибніть, хто робив сьогодні ранкову зарядку; - присядьте, хто сьогодні поснідав; - нахиліться вперед, хто вміє плавати; - підстрибніть на одній нозі, хто любить уроки фізкультури; - підніміть руки, хто почуває себе здоровим; Після обговорення результатів розминки вчитель пропонує виконати вправу «Моя позиція». Учням необхідно продовжити речення: - Я не палю, тому що ….. ( я хочу плавати, співати і при цьому не задихатися; мати гарну зовнішність, а не «зеленувату» шкіру, тьмяне волосся, зіпсовані зуби). - Я проти вживання наркотиків, тому що я хочу …….( багато зробити і досягти в житті, а не втратити його; бути незалежним, а не тягнутися за додатковою порцією отрути). - Я хочу бути здоровим, щоб …….. (мати щасливу родину, здорових дітей, досягти успіху). Вправа «Я обираю». Вчитель пропонує учням створити шкалу життєвих цінностей, розташувавши в порядку зростання: багатство, здоров’я, слава, міцна родина, кохання. Питання для обговорення: Чому ви розташували цінності саме в такому порядку? Поясніть свій вибір. На якому місці ви розмістили здоров’я? Чому? Послухайте виступ шкільної агітбригади «Факел» на тему: «Молодь обирає здоров’я». Сценарій виступу агітбригади. Учень 1: Сьогодні в нас складна розмова, Тож про здоров’я піде мова. До всіх наш заклик і порада, Бо ми – шкільна агітбригада. Учень 2: В агітбригаді є в нас Катя, Завжди ведучою на святі, Учень 3: Є також в колективі Оля, Теж поважають її в школі.
Учень 4: Ми попросили Олю й Катю Про себе трохи розказати. Катя: Так, енергійна я натура, Люблю я спорт та фізкультуру, А ще – завжди буваю в школі, Бо не хворію я ніколи. Оля: А я хворію часто дуже, Та і до спорту я байдужа Мабуть у цьому винна мама Та генетична вся програма Як про здоров’я треба дбати – Дієту хочу я обрати Стрункою, як модель, я стану, Та й хворіти перестану. Учень 1: Тут просто нічого сказати, Питання ж треба розв’язати Оля: Як про здоров’я треба дбати? Чого нам треба уникати? Учень 2: Паління треба уникати, Легені можуть постраждати. Учень 3: Як дійде справа ще й до шлунку, То й він запросить порятунку. Учень 4: Псується шкіра, зуби теж – Здоров’ю шкоди тут без меж. Учень 1: А дівчинка – майбутня мати, Вона повинна добре знати - Здоровими не будуть діти, Як будуть матері палити. Оля: І хоч про це я добре знаю, Та тютюновий дим вдихаю. Коли я з друзями стою, Пасивно, кажуть, я палю.
Катя: А в компанії у нас Дівчата й хлопці – просто клас! Тютюновим димом мене не отруять, Бо в нас на районі не п’ють і не курять! Учень 2: Тепер настав нам час сказати, Що хочемо в житті обрати. Учень 3: Обрав для себе назавжди Я прохолодну синь води І кріль, і батерфляй, і брас – Перемагав я вже не раз. Учень 4: Ледь дочекався я зими, Бо обираю ковзани. Мчиш по льоду на ковзанах Так швидко, мов на крилах птах. Учень 1: А я футбол обираю - Я поле та м’яч полюбляю. І я вам скажу, дітвора – Для мужніх і сильних ця гра. Учень 2: Спортивний танок обираю, З дитинства у танці кружляю. І м’язи міцні, і постава хороша, Здоров’я звичайно, не купиш за гроші. Учень 3: Я обираю туристські стежки По них навесні я пройду залюбки, І сонце, і річку, і воду, Всю нашу прекрасну природу. Учень 4: Здоров’я ми всі обираємо ВСІ: До того і вас закликаємо.
Підведення підсумків уроку. Заключне слово вчителя. Сподіваюся, що наша розмова на цьому не закінчиться, а знайде продовження у ваших справах, прагненнях, рішеннях; що сьогоднішній урок матиме відгук у вашому майбутньому. Бажаю вам міцного здоров’я, яке допоможе впевнено йти до обраної мети. Додаток ПРИСЛІВ'Я ТА ПРИКАЗКИ ПРО ЗДОРОВ'Я Без здоров'я немає щастя. Веселий сміх - це здоров'я. Доки здоров'я служить, то людина не тужить. Було б здоров'я, а все інше наживемо. Бережи одежу знова, а здоров'я змолоду. Вартість здоров'я знає лише той, хто його втратив. Весела думка - половина здоров'я. Глянь на вигляд і про здоров'я не питай. Здоровий злидар щасливіший від хворого багача. Здоровому все на здоров'я йде, Здоров'я більше варте, як багатство. Здоров'я за гроші не купиш. Здоров'я - найдорожчий скарб. Іржа залізо їсть, а чоловіка - хвороба. Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють. Сміх краще лікує, ніж усі ліки. Здоров'я - всьому голова. У кого що болить, той про те й гомонить. Хворому і мед гіркий. Часник сім хвороб лікує. На живому все заживе. У ворожки лікуватись - без здоров'я зостатись. Праця додає здоров’я, а лінь – хвороб. Доки здоров’я служить, то людина не тужить.
Із збірки "Народ скаже, як зав'яже" Найбільше багатство — здоров’я. Держи ноги в теплі, голову в холоді, живіт в голоді — не будеш хворіть, будеш довго жить. Держи голову в холоді, ноги в теплі, проживеш довгий вік на землі. Добрі жорна усе перемелють. Аби зуби, а хліб буде. Здоровому все здорово. Не здужає третього хліба з'їсти. Старому та слабому годи, як малому. Кого болять кості, той не думає в гості. Здоровий, як циганова коняка: день біжить, а три лежить. Гнила дошка цвяха не приймає. Здоров'я входить золотниками, а виходить пудами. Як нема сили, то й світ не милий. Поганому животу й пироги вадять. На похиле дерево й кози скачуть. Череп'я довше живе, як цілий глек. Скрипуче колесо довго їздить. Скрипливе дерево довше росте. Плохеньке порося і в петрівку мерзне. Світ великий — було б здоров’я. Хоч мале, та вузлувате. Подивись на вид та й не питай про здоров'я. Здоров'я маємо — не дбаємо, а стративши — плачем. В здоровому тілі — здоровий дух. Як на душі, так і на тілі. Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий. Без здоров'я нема щастя. Гіркий тому вік, кому треба лік. Весела думка — половина здоров'я. Вислови про здоров’я • Дев’ять десятих нашого щастя залежить від здоров’я. А. Шопенгауер • Всі ми, коли здорові, легко даємо хороші поради. Публій Теренцій • Якщо людина сама стежить за своїм здоров’ям, то важко знайти лікаря, який знав би краще корисне для її здоров’я, ніж вона сама. Сократ • Є тисяча хвороб, але тільки одне здоров’я. Л.Берне • Найкращий лікар – природа, хоча б тому, що виліковує три четвертини усіх хвороб... В.Шербюльс • Більша частина наших хвороб – це справа наших рук, ми могли б їх майже всіх уникнути, якби зберегли спосіб життя простим, одноманітним і усамітненим, визначеним нам природою. Ж.Ж.Руссо • З допомогою фізичних вправ і стриманості більшість людей може обійтись без медицини. Дж.Аддісон • Люди, від природи немічні тілом, завдяки вправам стають міцніші силачів. Сократ • Без фізичної праці не буває здорового тіла, не буває й розумних думок у голові. Л.М.Толстой • Ніщо так не виснажує і не руйнує людину, як тривала фізична бездіяльність. Арістотель • Потрібно обов’язково бадьорити себе фізично, щоб бути здоровим морально. Л.М.Толстой • Витонченість і краса не можуть бути відокремлені від здоров’я. Цицерон • Людина народжується здоровою, всі хвороби приходять з їжею. Гіппократ • Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля. А. Шопенгауер
Розробили: вчителі біології Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Борок Євгенія Георгіївна; Кальчицька Галина Володимирівна
|