Розробка уроку на тему: «В. М. Сосюра. «Любіть Україну»
Кегичівський ліцей Кегичівської районної ради Харківської області
Розробка уроку на тему: «В. М. Сосюра. «Любіть Україну»
Виконала: вчитель української мови та літератури Верхогляд С. І.
2011 рік Урок української літератури у 8 класі Тема. Володимир Сосюра. «Любіть Україну». Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом В. Сосюри; опрацювати ідейно - художній зміст твору поета «Любіть Україну»; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до рідної України. Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь. Форма проведення: урок - дослідження. Обладнання: портрет В.Сосюри, краєвиди України, аудіо(відео)записи, тексти творів письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання). Хід уроку Свою Україну любіть. Любіть її… Во время люте. В останню тяжкую минуту За неї Господа моліть. Т. Шевченко I.Організаційний момент (Звучить запис пісні «Україна» у виконанні В. Сорочик.) II. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (Учні зачитують цитати про Україну) III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Вступне слово вчителя Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, задумливі вишнево-карі очі. Швидка хода, Голос високий, ніжний. Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Творчість Володимира Миколайовича назавжди залишиться однією з найяскравіших сторінок рідної країни. 2. Життєвий і творчий шлях В. Сосюри (Повідомлення учнів на теми: «Дитинство В. М. Сосюри», «Роки навчання. Любов до літератури», «В. Сосюра у вирі історичних подій», «Літературна діяльність митця») 3.Аналізування вірша В. Сосюри «Любіть Україну» 3.1.Слово вчителя Безліч творів В. Сосюри присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі. Причому образ вітчизни поступово розростається: від маленької Третьої Роти через степове роздолля Донеччини - до всього українського світу з неодмінними «ясними зорями » й «тихим водами». Саме за незгасну любов до України неповторному Володьці судилося зазнати найбільше прикрощів, але одні приписи чи й навіть вирок не змусили його відректися від найдорожчого. 3.2.Історія написання твору Грізне життя фронту давало Сосюрі все новий матеріал. Біль за понівечений Київ народив прекрасні рядки любові до України у жадані години його визволення. Поет часто потерпав за свої вірші. Йому навіть закидали, що він недруг українського народу. Командній лізі Сталіна – Берії - Кагановича необхідно було вбити в людях саме дуже небезпечне для них почуття любові до рідної землі, до рідної країни. Патріотичний вірш «Любіть Україну»,написаний у 1944р., у 1951р. став причиною найгостріших звинувачень поета в націоналізмі. В. Сосюру знову перестають друкувати, він живе під загрозою арешту, яка зникає тільки зі смертю Сталіна 1953 року. Вірш уперше був опублікований у «Київській правді» та «Літературній газеті». 3.3. Виразне й осмислене читання поезії 3.4. Обмін враженнями щодо прочитаного 3.5. Словникова робота Купина –у біблійній міфології - кущ, який горить і якимось чудом не згорає; зойки – крики; пурпуровий – темно – червоний; канонади – гучні звуки від пострілів; багнети – ножі на рушницях. 3.6. Повторне читання твору Тема: зображення поетичного образу України, її краси й величі. Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю. Основна думка: закликає українців любити рідну землю: «Любіть Україну!» Жанр: громадянська лірика. Віршовий розмір: амфібрахій. 3.7. Обговорення змісту вірша. Бесіда за питаннями: - З приводу чого В. Сосюра написав свій вірш? - Чому письменник вважає, що любити Україну потрібно як у щасливу мить, так і у «годину негоди»? - Що приваблює автора вірша в Батьківщині? - Чим необхідно довести свою любов до рідного краю? - Якою В. Сосюра зображує Україну? - З якою метою Україна порівнюється з купиною? - Як у вірші згадується воєнне лихоліття? - Поясніть, як ви розумієте рядки: Не можна любити народів других, Коли ти не любиш Вкраїну!.. - Чому В. Сосюра акцентує увагу на вічному зв’язку кожної людини з Батьківщиною? - Від чого застерігає автор поезії юнака і дівчину у своєму зверненні до них? - Чому ця поезія актуальна і сьогодні? 3.8. Прослуховування пісні у виконанні хору (відеозапис) 3.9.Пошуково – дослідницька робота I варіант Виписати з тексту художні засоби, які використав автор. II варіант Скласти інформаційне гроно щодо образу України. III варіант Підрахувати кількість ужитого у вірші дієслова «любити» в різних формах, іменника «Україна». Зробити висновок.(Це особливий стилістичний прийом, який виділяє головну думку.)
IV. Закріплення знань, умінь та навичок 1.Проведення тестового опитування 1.1.Віршований розмір вірша: а) хорей; б) ямб; в) дактиль;г) амфібрахій. 2. Поезія має форму: а) послання; б) монологу; в) діалогу г) полілогу. 3. Художній засіб у творі «Любить Україну!»: а) гіпербола; б) анафора; в) антитеза; г) епітет. 4. Уперше вірш був опублікований у: а) «Громаді»; б) «Житті і слові»; в) «Літературній газеті»;г) «Новій зорі». 5. Україну В. Сосюра називає: а) могутньою; б) великою; в) радісною; г) вишневою. 6. З порадою бути вірним у своїй палкій любові рідній Україні звертається поет до: а) юнака; б) дівчини; в) вихованців дитячого садку; г) тих, хто у скрутній для країни час зрадив її. 7. «Всім серцем любіть Україну свою, - і вічним ми будемо з нею». Дані рядки в композиційній будові твору є: а) експозицією; б) кульмінацією; в) зав’язкою; г) розв’язкою. 8. Дерева, які шумлять над ставом: а) тополі; б) берези в) верби; г) клени. 9. Українську мову В. Сосюра називає: а) милозвучною; б) солов’їною в) гучною; г) веселою. 10. Рідна країна горить – не згорає, як та: а) зірка; б) райдуга; в) діброва г) купина. 11. Любити свій край потрібно: а) як вишневий сад; б) у годину негоди в) мов цінну річ; г) не звертаючи уваги на ментальність його народу. 12. Без Батьківщини кожний українець: а) сирота; б) вітер в полі; в) порох і дим; г) дорожній пил. 2. Завдання. Прочитати вислів М. Стельмаха про В. Сосюру. поезіїбезВолодимираСосюри неможнауявитинашої вересневої щедрості,так безпосередньості,аосенібез веснибезберезневої якнеможнауявити V. Підсумок уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон». -Продовжіть речення. «Вірш «Любіть Україну» здається мені…» VI. Оцінювання VII. Домашнє завдання Вірш «Любіть Україну» вивчити напам’ять. Скласти усний твір – роздум «У чому ж може полягати моя дійова любов до Батьківщини?» (Перегляд відеоролика «Моя Україна»)
|
Категорія: Уроки | Додав: Солик (31.01.2012)
|
Переглядів: 10140
| Рейтинг: 4.2/4 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|