Середа, 18.12.2024, 09:51

Кабінет літературного краєзнавства

Сайт Мірошник Інни Олексіївни

Головна
|RSS
Категорії розділу
Українська мова [0]
Українська література [0]
Розробки уроків [14]
Презентації [3]
Уроки [28]
Презентації до уроків [0]
Вечори [19]
Методичні матеріали [60]
Планування [18]
Конкурси. Олімпіади [24]
Частини мови [18]
Синтаксис [10]
Лексика [2]
Розвиток зв’язного мовлення [13]
Види контролю [0]
Читання мовчки [7]
Аудіювання [6]
Тести [7]
Діалог [1]
Правопис [4]
Підсумкові контрольні роботи [1]
9 клас [22]
10 клас [14]
11 клас [18]
Фонетика [7]
5 клас [0]
6 клас [0]
7 клас [0]
8 клас [0]
Диктанти [1]
Контрольні роботи [4]
Користувач
Гість Повідомлення:
Аватар
Група:
Гості
Час:09:51


Останні надходження
[23.11.2018]
Галина Литовченко «Через всесвіт путівцями» (0)
[23.11.2018]
Галина Литовченко "Дитячі розваги" (0)
[06.11.2018]
Галина Литовченко "Зібрані розсипи" (0)
[06.08.2018]
Оппоков Євген Володимирович. До 75-х роковин від дня страти (0)
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1433
Рекомендуємо
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Реклама
Головна » Статті » Вчителям-філологам » Уроки

М Старицький. Драма "Талан"
Мета: ознайомити учнів із твором драматурга, викли кати інтерес? спонукати до читання й осмис лення; розвивати навички переказу й аналізу драматичних творів, виділення головного й де талей, висловлення власної думки щодо прочи­таного; виховувати повагу до митців, любов до художньої літератури, естетичний смак.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстра ції до нього; портрети актриси М. Заньковецької в різних ролях.

Теорія літератури: драма як жанр.

- ХІД УРОКУ -

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Вступне слово вчителя.

Михайло Старицький, із творчістю якого ми продовжуємо зна йомитися, займався театром і драматургією не тільки тому, що в них, на його думку, найяскравіше виявилася його творча сила, а й тому, що розцінював театр як громадську трибуну, як найдо ступнішу для народу освітню установу «у період морозів, сльоти та занепаду». Майже всі тогочасні українські театральні діячі, актори — друзі й однодумці драматурга, цінували його талант і пристрасть, відданість театральній справі.

Особливі почуття викликала в нього знаменита актриса Марія Заньковецька, гру якої не тільки прирівнювали до гри уславле ної Елеонори Дузе, а й вивищували. Видатний композитор Петро Чайковський подарував акторці вінок із написом: «М. К. Заньковецькій — безсмертній від смертного».

Саме Марія Костянтинівна надихнула Михайла Старицького до написання драми «Талан», і про цей твір ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕ РІАЛУ

1. Повідомлення учня.

П'єсу «Талан» М. Старицький присвятив М. Заньковецькій, яка стала прототипом головної героїні драми Лучицької. У сю жеті використовувалися епізоди із життя М. Заньковецької, на приклад, спроба редактора газети Суворіна щодо її переходу на сцену Імператорського театру. Прототипом Ганни Кулішевич послужила відома артистка Г. П. Затиркевич-Карпинська. У по статі Степана Івановича Безродного простежуються риси самого М. Старицького.

Вперше драму було поставлено в Москві трупою М. Садов-ського з нагоди бенефісу М. Заньковецької 10 лютого 1894 року. Прем'єра відбулася з величезним успіхом.

2. Словникова робота.

Бенефіс — вистава чи концерт, збір від яких повністю або частково йде на потреби актора або співробітника театру.

Талан —

1. Успіх, везіння, щастя, тобто близьке до талант (та ланить — щастить)

2. Доля, визначене наперед життя.

3. Проблемне запитання.

— Яке зі значень слова, на вашу думку, краще підходить до назви п'єси М. Старицького?

4. Повідомлення учня про М. К. Заньковецьку.

5. Робота учнів над усвідомленням тексту.

Переказ І і II дій драми «Талан», виділення головних епізодів та важливих деталей.

ДіяІ

Робітники сцени метушаться, встановлюючи декорації перед виставою. Антерпренер і помічник режисера говорять про те, що управляючий театру скаржиться на збитки, насправді ж вистави дають прибуток, і це заслуга простих акторів, працівників

*

Репортер Юркевич запобігливо кланяється знатній публіці — барону, князю — й говорить, що ті прийшли лише завдяки неперевершеній Марусі Лучицькій

Котенко лає пресу, яка не бачить справжніх талантів, не бачить режисер­ської роботи; говорить, що саме йому Лучицька завдячує своїм успіхом. Юркевич погоджується з усім, підтакує й отримує прихильність Котенка

*

Дія II

Лучицька хвора. її відвідують закохані в неї Антон Квітка й Марко Жалівницький. Квітка освідчується Марії. Перед нею вибір: особисте життя або театр

*

Няня радить не вагатися й виходити заміж. Лучицька вважає це зра дою. Квітка благає Марію зглянутися на його почуття. Дівчина нагадує минуле, коли вона дійсно була закохана в Антона, а той її не зрозумів, не оцінив. Квітка йде ображений

*

Вибігає молода артистка Квятковська, кокетує з Котенком, залицяєть ся до нього. Той обіцяє їй свою прихильність та підтримку. Квітка і Кулішевич розмовляють про те, що Маруся ще не прийшла до театру, нездужає. Квітка скаржиться, що Лучицька спочатку добре його при ймала, а тепер уникає

Котенко, щоб скоїти прикрість для Лучицької, переставляє її виступ на раніше. Артистка вбігає задихана — добре, що встигла. Один із ак торів говорить, що це все примхи Квятковської, яка готова Лучицьку «в ложці води утопити». Марія дивується, адже вона до всіх добра, та­кими ж вважає й інших. Жалівницький пояснює, що вона своїм талан том забиває колег, і ті заздрять

Марія вдячна Жалівницькому, який її весь час підтримував. Той гово рить про Квітку, якого вважає розбещеним паничем, що домагається Лучицької. Артистка заступається за Квітку, але говорить, що її давні почуття вже пройшли й не повернуться

*

Безродний зізнається, що віра в людей Лучицької підтримує і його: «От ви мені дорогі не талантом своїм, не тим, що на його збирається люд, а своєю ясною вірою у людей і в святу справу, своєю чистою, як кришталь, душею...»

*

Квятковська навмисне зачіпає Безродного, залицяється до нього, але той не підтримує її. Дівчина злоститься на Лучицьку, вважаючи, що це через ту всі байдужі до неї

*

Котенко злиться на публіку, яка так гаряче аплодує Лучицькій. Редак тор газети Антипов говорить, що ця сцена затісна для Лучицької, пора на більшу. Квітка вітає Марію, але та говорить, що їхні шляхи розі йшлися, вона — рабиня сцени, театру

Закінчення схеми

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ

Евристична бесіда.

— На яку тему написана драма М. Старицького? (Про життя інтелігенції, театр, життєвий вибір служителів мистецтва.)

— Яка атмосфера панує в театрі? (Заздрість, плітки, інтриги.)

— Як Лучицька ставиться до театрального мистецтва? (Як до святої справи.)

— Чому актриса не погоджується перейти «на велику сцену»? (Вважає, що для тієї (Імперської) сцени треба забути все рідне. Тут вона — оригінал, а там буде копією.)

— Як ви думаєте, що вибере Марія: сцену чи сімейне життя? (Для тих, хто не дочитав твір.)

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

• Продовжіть речення.

«Мене вразило...»

«Для мене було новим...»

«М. Старицький відкрив...»

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Категорія: Уроки | Додав: genamir (09.11.2011)
Переглядів: 27543 | Рейтинг: 2.7/15
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Мірошник Інна Олексіївна © 2024