Неділя, 24.11.2024, 08:17

Кабінет літературного краєзнавства

Сайт Мірошник Інни Олексіївни

Головна
|RSS
Категорії розділу
Українська мова [0]
Українська література [0]
Розробки уроків [14]
Презентації [3]
Уроки [28]
Презентації до уроків [0]
Вечори [19]
Методичні матеріали [60]
Планування [18]
Конкурси. Олімпіади [24]
Частини мови [18]
Синтаксис [10]
Лексика [2]
Розвиток зв’язного мовлення [13]
Види контролю [0]
Читання мовчки [7]
Аудіювання [6]
Тести [7]
Діалог [1]
Правопис [4]
Підсумкові контрольні роботи [1]
9 клас [22]
10 клас [14]
11 клас [18]
Фонетика [7]
5 клас [0]
6 клас [0]
7 клас [0]
8 клас [0]
Диктанти [1]
Контрольні роботи [4]
Користувач
Гість Повідомлення:
Аватар
Група:
Гості
Час:08:17


Останні надходження
[23.11.2018]
Галина Литовченко «Через всесвіт путівцями» (0)
[23.11.2018]
Галина Литовченко "Дитячі розваги" (0)
[06.11.2018]
Галина Литовченко "Зібрані розсипи" (0)
[06.08.2018]
Оппоков Євген Володимирович. До 75-х роковин від дня страти (0)
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1433
Рекомендуємо
Статистика

Онлайн всього: 5
Гостей: 5
Користувачів: 0
Реклама
Головна » Статті » Вчителям-філологам » Розробки уроків

Розробки уроків за темою: "Однорідні члени речення"
МЕТА: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості восьмикласників засобами краси природних надбань.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань
ОБЛАДНАННЯ: підручник Глазова О.П. «Українська мова» 8 клас, таблиця, проектор
Хід уроку
І. Організаційний момент
2. Орфографічна розминка
Словниковий диктант
Уранці, сніжно-білі, де-не-де, з року в рік, щоранку, щовесни, тільки що, ніжно-пурпурові, з’являються, промінчик, білосніжний, вічнозелені, ледве-ледве, по-новому, по твоєму обличчю, взимку, зогори, конферансьє, ад’ютант,портьєри,Червона книга, кінець кінцем, чин чином, аніскільки, деколи, будь-що.
Використовуючи слова, скласти речення так, щоб у ньому були коми. (Під час перевірки звернути увагу на речення з однорідними членами, наголосити на вживанні ком)
3.Повідомлення теми і мети уроку
(Зазначити, що матеріал достатньо відомий)
4.Актуалізація знань.
Робота з текстом
Прочитати текст. Дібрати заголовок у вигляді словосполучення. Визначити основну думку і тип мовлення. Аргументувати свою відповідь. Поміркувати, що мав на меті автор, змальовуючи цю картину. Усно доповнити власними реченнями про красу осінньої природи
Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси, напівроздягнених дерев, вчорнілих задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до зірок, ні до сонця.
Мене все життя ваблять і хвилюють зорі – їхня довершена і завжди нова краса, таємнича мінливість і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок.
І тепер, проживши піввіку, я згадую далеке вечірнє стависько, потемнілі в жалобі трави, що завтра стануть снігом, велетенські шоломи копиць, останній срібний дзвін коси і перший скрип деркача, і соняшник вогнища під косарським таганком, і пофоркування невидимих коней, що зайшли в туман, і тонкий посвист дрібних чирят, що струшують зі своїх крилець росу, і дитячий схлип річки, у яку на все літо повходила м’ята, павині вічка, дикі півники, що не журяться, а цвітуть собі (За М. Стельмахом).

5.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з підручником
Опрацювати матеріал на с. 158-159, дати відповідь на питання, пояснити на прикладі речень з тексту.(питання на кожній парті)
- Що називається однорідними членами речення?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Які ознаки мають однорідні члени?
- Що таке сполучниковий, безсполучниковий і змішаний зв'язок?
- Які однорідні члени речення називаються поширеними, які непоширеними?
Перевірка опрацювання
Проблемна ситуація
Поставити розділові знаки в схемах, розповісти правила вживання ком у реченнях з однорідними членами.(За потреби зверніться до таблиці на с.26)
    і   і  і  і  і   і 
За якої умовами між двома однорідними, з’єднаними одиничним сполучником, стоятиме кома (  а  )
Поясніть різницю , але   або
Які схеми відповідають реченням тексту?
Доповнення вчителя Ставимо крапку з комою Іноді між однорідними членами речення ставиться крапка з комою, особливо коли вони поширені та в їхньому складі є свої розділові знаки, або далекі за змістом. Наприклад: А над самою водою верба похилилась; аж по воді розіслала зеленії віти (Т. Шевченко). Говорили ті книжки про право кожного й про волю те право добувати; судили про звіра й про чоловіка; про світ і йог закони довічні (Панас Мирний).
Проблемне питання. Поміркуйте, чому: а) у першому реченні немає ком, хоча сполучник вжито двічі; б) у другому реченні перед першим сполучником ставиться кома, а перед другим - не ставиться.
1. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну (А. Малишко).
2. Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).

Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. З'ясуйте, які з речень є простими, а які - складними. Чим ще, крім однорідних членів речення, вони ускладнені?
1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Він подумав не зовсім так але відчув, що його думка останнім часом мовби кудись посувається набирає інших обмірів і обмірює вже не тільки тонни збі^к^кя і гектари посівів а й ще щось (Ю. Мушкетик). 3. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 4. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський).
II. Прочитайте речення з правильною інтонацією.
ВИСНОВКИ
1. Між однорідними членами речення можуть ставитися коми, іноді - крапка з комою
2. Слід розмежовувати з'єднані одиничним сполучником однорідні члени речення, між якими не ставиться кома, і складне речення, між частинами якого ставиться кома.

6.Осмислення знань у процесі практичної роботи
Виконання вправ з підручника 250 (усно), 255 (усно)
Робота в групах «два-чотири»). Виконання вправ 251(письмово), 252(усно). Порядок виконання діти обирають самостійно.
Творча робота(диференційовано)
Вправа 253. Прочитайте завдання. Співставте запропоновані варіанти зі схемами. Складіть і запишіть речення 1група із запропонованими варіантами; ІІ група із запропонованими варіантами, при цьому перетворивши їх на поширені; ІІІ група на ці ж правила вживання розділових знаків, але повністю власні речення
Перевірка виконання
Усі слухають речення груп і готують коментар за таким початком: «Найбільше мені сподобалось речення…, бо…» або «Я вважаю невдалим речення…, тому що…»
« У майстерню до поета»
Відновіть вірш, уставивши пропущені однорідні члени речення, охарактеризуйте їх, поясніть розділові знаки
Гроза пройшла. Зітхнули трави. Здаля розвіялись тумани,
Квітки головки підняли. Знов ясно, пахощі, … (тепло)
І сонце тепле і … (ласкаве) Спинилась кров, замовкли рани.
Спинило погляд на землі. Прибите серце ожило.
Літає радість, щастя світе,
Дзвенять пташки в садах рясних.
Сміються знову…, …, (трави, квіти)
А сльози ще тремтять на них.
Додаткові завдання до тексту
- Назвіть слова з м’якими приголосними .
- У яких словах є пом’якшені приголосні?
- Назвіть слова, у яких кількість букв не відповідає кількості звуків.
- Назвіть непоширені речення.
- Назвіть речення поширене тільки додатком.
- Назвіть художні засоби.
- Виконати повний синтаксичний розбір третього речення.
7.Підсумок уроку
Поверніться до питань, над якими ви працювали на початку уроку. Постав товаришеві те питання, на яке ти не знаєш відповіді. Звернись за допомогою до будь-кого в класі.
8.Домашнє завдання
Опрацювати матеріал на сторінці 158-159, виконати вправу254. (Коментар вправи)

ТЕМА. Речення з кількома рядами однорідних членів
МЕТА:ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, сформувати вміння знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості восьмикласників засобами краси природних надбань.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань
ОБЛАДНАННЯ: підручник Глазова О.П. «Українська мова» 8 клас, таблиця, проектор
Хід уроку
І. Організаційний момент
2. Лексична розминка
Виправ помилки в реченні
Лист написаний синіми чорнилами. Скрізь була розставлена мебель. Хиляться до лану золоті колосся.
Від духмяних пахощів сіна у мене, сидячи на вулиці, розболілась голова. Через різку біль він схилив голову.
«Запрошують художні засоби»
- Працюємо з останнім реченням. У кого і від чого може боліти голова. Спробуйте поринути у світ казки. Використайте однорідні члени , поясніть розділові знаки, необхідні у ваших реченнях.
3.Перевірка домашнього завдання
-Які члени речення називають однорідними?
- Які однорідні члени речення називають поширеними? Непоширеними?
- Які є типи зв’язку між однорідними членами?

ПОЗМАГАЙТЕСЯ! (Завдання проектується або записується на дошці). Хто швидше «збере» слова в речення з однорідними членами і правильно розставить відповідні розділові знаки? Починайте зі слів, які записано першими.
1. При березі, у діток, пробігала, про літо, вода, тихім, купальне, питала (За П. Мовчаном).
2. Спасибі Вам, тепло, ночі, і довгі, мамо, за Ваше, недоспані (За Д. Луценком).

Вправа з ключем. (Завдання проектується)Випишіть спочатку ті сполучення,у яких між однорідними не треба ставити коми, потім ті, у яких треба.
І сміливі й боязкі, як батьки так і діти, охлялий чи хворий, чи сто чи двісті, добре або погано, і ми і ви, очі та вуха, не тільки свої а й чужі, і поле і ліс, один а не два, чесно й відверто, то сніг то дощ, і дивно і лячно, і сміх і гріх, мороз чи відлига, ні охоти ні бажання.
Підкресліть другу букву у кожному першому однорідному членові. З цих букв прочитаєте закінчення мудрої поради американського соціолога Дейла Карнегі: «Даруймо людям те, що…»
Побудувати усне висловлювання – трактування поради Карнегі.
Чи погоджуєтеся ви з цією думкою,аргументуйте свою точку зору.

3.Актуалізація знань.
Виконати на дошці синтаксичний розбір речення
Уже й місяць підбився височенько, вийшов із-за дерев у ярку, став посеред неба, висвітлив дівочі намиста, сережки, скляні приколки ( Г. Тютюнник)
Назвіть, чим ускладнене речення. Назвіть однорідні члени речення. Скільки груп однорідних членів є в цьому реченні? Групи однорідних називають рядами.
4.Повідомлення теми і мети уроку
5.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
Самостійна робота з підручником. Прочитати матеріал с. 162.
Вправа 257. Колективно,на дошці.
6.Осмислення знань у процесі практичної роботи
Робота в парах. Виконання вправи 258
Перевірка. Назвати кількість рядів однорідних. Обгрунтувати вживання розділових знаків
Графічний само диктант .Використовуючи тільки умовні позначки членів речення, запишіть речення, ставлячи пропущені розділові знаки. Усно поясніть орфограми, укажіть речення з кількома рядами однорідних членів.Доповніть речення з одним рядом однорідних іншими.
1. Шаблі й набої кайдани й пістолі хай гинуть у морі/С. Фоменко). 2. А літа пливуть за ними пливуть собі стиха забирають за собою і добро і лихо (Т. Шевченко). 3. Чорнобиль та м'ята барвінок та рута калина верба над водою в(е,и)шневий садок над ставочком солом(')яні стріхи та чорна пухкая рі(л,лл)я все сниться щоночі шпакові (Дніпрова Чайка). 4. Ті пісні мене найперше вчили поважати труд людський і піт шанувать Вітчизну мою милу, бо вона одна на цілий світ (В. Симоненко).5. Люблю я осінні квіти прощальну красу вечорів і сині оголені віти і вітру холодного спів (В. Сосюра). 6. Шумить і хвилюється Київ і сонце сміється з висот (В. Сосюра). 7. На синіх долонях вечора темним смутком горбатився старий вітряк і в благанні простягав змерзлі руки чи до неба чи до людей (М. Стельмах). 8. З півночі раптом налетів вітер наробив лиха в господах (Д. Ковальський)..
Рольова гра «Я –учитель» Опрацювати правило на с.164, виконати усно вправи 261-263. (учні працюють у малих групах, по черзі виконуючи роль учителя)
Гра «Хто швидше» Скласти речення з кількома рядами однорідних, (клас поділений на групи по рядах, виконують завдання у вигляді естафети, передаючи аркуш; кожен учень самостійно обирає одну із запропонованих схем, указує її номер, повторяти схеми не можна; наголосити, що враховується результат роботи усієї команди)
1 О,О,О…та О, та О, та О
2 О, О, О…О, О, О
3 О і О, О і О…О, О.
4 О, О, О … О, О і О.
5 ні О ні О… у О, у О, у О
(Перевіряє виконання вчитель, зачитує кращі речення)
7.Домашнє завдання Повторити матеріал 22, виконати впр. 264

8.Підсумок уроку

ТЕМА. Однорідні і неоднорідні означення
МЕТА: ознайомити учнів з поняттям про однорідні й неоднорідні означення, формувати вміння знаходити однорідні й неоднорідні означення, правильно розставляти розділові знаки інтонувати речення; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань
ОБЛАДНАННЯ: підручник Глазова О.П. «Українська мова» 8 клас, таблиця, картки, проектор
Хід уроку
І. Організаційний момент
2.Актуалізація знань. (Завдання спроектоване на дошку або роздане на кожну парту)
Прочитайте текст. Знайдіть однорідні члени речення та узагальнювальні слова, поясніть наявність чи відсутність розділових знаків при них.
Пригадайте і розкажіть, що ви знаєте з теми «Розділові знаки при однорідних членах речення».
Окрасою славнозвісного Воронцовського палацу в Криму є розбитий навколо нього парк, який займає площу 40 гектарів і розміщується амфітеатром*. У парку нараховується понад двісті видів дерев, серед яких можна побачити пальми і лаври, кипариси і маслини, магнолії і платани, калину вічнозелену і рідкісне південноамериканське дерево - араукарія. Парк розбито у пейзажному стилі, їцо не спотворює, а доповнює природу, до якої немов і не торкалася рука людини.
Прибережне шосе поділяє парк на верхній і нижній. Верхній парк насичений природними «родзинками»: суворими кам'яними хаоса** і дзеркальними ставками, фрагментами південного лісу і різновидами прекрасних екзотичних дерев. Усі вони мають поетичні назви: Місячний камінь, Малий і Великий хаоси, Форельне, Дзеркальне і Лебедине озера, Платанова, Сонячна, Каштанова галявини. Нижній парк насаджений у стилі італійських садів епохи Відродження. Тут можна милуватися Фонтаном сліз, джерелом «Котяче око», скелею Айвазовського і терасою левів (3 журналу).
* Амфітеатром - півколом, що підвищується, розширяючись догори. ** Хаос - скупчення, суміш.
МІКРОФОН. Чи доводилося вам бувати у національних природних парках та заповідниках України? Якщо так, розкажіть двома-трьома реченнями з однорідними членами, що ви там побачили.
3. Орфографічна розминка
Розподільний диктант. Прикметники запишіть у дві колонки: 1) ті, що пишуться через дефіс; 2)ті, що пишуться разом.
Одно/бічний, чорно/бровий, ячмінно/житній, криво/бокий, добро/сердний, синьо/жовтий, яскраво/червоний, огне/дишний, стурбовано/розгублений, жовто/гарячий, людино/любний,солонокислий, лютневобрезневий
З других букв прочитаєте закінчення вислову Лесі Українки: «До чистої мети треба йти…». Прокоментуйте його. Яку б синтаксичну роль мали ці слова в реченні? Виберіть ті, які могли б бути однорідними, вибір поясніть,складіть з ними речення (декілька кращих варто записати на дошці).

4.Повідомлення теми і мети уроку

5.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з підручником. Коментоване читання матеріалу на с.170, 172; додаткове пояснення вчителя (за потребою)
Спостереження над мовним матеріалом. Усне виконання вправ 270,271( у сильному класі доречно запропонувати роботу в малих групах – рольову гру «Я – учитель»,у ході якої один учень,визначений учителем, слухає пояснення інших, виправляє, допомагає), 275( крім завдань у підручнику, доречно виконати трансформацію речень – переставити означення, щоб з однорідних вони стали неоднорідними).
Повернімось до складеного на початку уроку речення з, на ваш погляд, однорідними означеннями. Підтвердіть або спростуйте правильність ваших суджень.
6.Осмислення знань у процесі практичної роботи
Виконання вправ 274 (переписати, розставити розділові знаки, пояснити).
Вправа «Додай блиску і об’єму» Оберіть речення, яке б ви хотіли поширити другорядними членами. Перебудуйте його,спробуйте пояснити, чому ви це зробили.
«Вправа з ключем» Випишіть словосполучення з неоднорідними означеннями, потім з однорідними й поставте між ними коми.
Знаний молодий поет, зніяковілий розгублений хлопець, вічний глухий страх, нескінченний безмежний простір, привітний лагідний голос, очманілий поранений кінь, холодна сира погода, довгий літній день, обшморгана гола гілка, чиста прозора вода,столочена витоптана трава, згідливий на все малий чоловічок, холодний осінній вечір, високі вкриті снігом гори.
У кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. З цих прочитаєте закінчення вислову англійського письменника Оскара Уайльда: «Це жахливо важка робота - …». Складіть речення з будь-якими словосполученнями.
Навчальний зоровий диктант. Запишіть текст під диктовку, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть і поясніть вивчені пунктограми й орфограми.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння прислухаюсь до їхнього співу і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки наче крила. І радість і смуток і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
ІІ. Доповніть текст усною розповіддю про свої спостереження над світом природи.

Навчальний зоровий диктант. Запишіть текст під диктовку, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть і поясніть вивчені пунктограми й орфограми.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння прислухаюсь до їхнього співу і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки наче крила. І радість і смуток і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
ІІ. Доповніть текст усною розповіддю про свої спостереження над світом природи.

7.Підсумок уроку
«Скажи по-своєму»
Вибірковий диктант. Виписати однорідні члени речення.
В небі жайворонки в’ються,
Заливаються-сміються,
Грають, дзвонять цілий день,
І щебечуть, і співають,
І з весною світ вітають
Дзвоном радісних пісень.
Ось вони на землю впали,
Щось шепнули їй, сказали
І розтали знов у млі…
І щоб глянути на диво, виглядають полохливо
Перші проліски з землі.

Зачитати виписані слова. Про що йшлося в тексті? Використовуючи записані слова, складіть текст на цю ж тему.
Бесіда-естафета Які означення є однорідними?(учень має право назвати лише одне правило, потім передати слово іншому)
Що дало вам вивчення даної теми?
8.Домашнє завдання Опрацювати матеріал на с.170-172, виконати вправу 276, 1 або 2 завдання ( на вибір)

ТЕМА. Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнюючих словах
МЕТА: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнюючі слова при них, домогтись засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнюючих словах ; сформувати вміння пояснювати розділові знаки за допомогою пунктуаційних правил та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття краси.
ТИП УРОКУ: комбінований урок
ОБЛАДНАННЯ: підручник Глазова О.П. «Українська мова» 8 клас, таблиця, картки, проектор
Хід уроку
І. Організаційний момент
2. Мовленнєва розминка
Відредагуйте і запишіть речення. Поясніть суть помилок. (Особливу увагу слід звернути на лексичні і граматичні помилки)
Харківчани і робітники вийшли на упорядкуваня города. Мені подобаються пригодницькі кіно-фільми, і слухати класичну музику.Хвилюється море і мати про своїх дітей.
3.Перевірка домашнього завдання
Робота з картками.
Картка 1. (учень працює біля дошки)Чи можна вважати речення з однорідними членами конструкції типу Рости, рости, моя пташко, мій маковий цвіте! (Т. Шевченко) Поясніть розділові знаки. Підкресліть граматичну основу. Дайте загальну характеристику речення.
Картка 2.Знайдіть у поданих реченнях пунктуаційні помилки. .
. 1. Ранок теж був тихий і безвітряний, і обіцяв сонячний жаркий день (Гр. Тютюнник). 2.1 барвінком, і рутою, і рястом - квітчає весна землю, мов дівчину в зеленому гаї... (Т. Шевченко).
Картка 3.Знайдіть у поданих реченнях пунктуаційні помилки. .
. 1. Народ наш вистояв у тих битвах і живе, і гонить з другого кореня нове пагіння... (І. Цюпа). 2. Досвідчена вчителька, і словом, і увагою пригріла хлопчика (І. Цюпа).

4.Актуалізація знань.
Доберіть однорідні члени речення з узагальнювальним словом на тему «Зима». Уведіть їх у три речення так, щоб у першому однорідні члени були на початку речення, у другому - в кінці, а в третьому - в середині. Прочитайте складені речення з правильною інтонацією. (Прослідкувати, щоб у всіх учнів були записані речення відповідної структури, розділові знаки у написаних учнями реченнях не виправляти)
5.Повідомлення теми і мети уроку
6. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
Дослідницько-пошукова робота Опрацюйте матеріал підручника на с.173, 176, перевірте написані вами речення, виправте помилки, якщо вони є, складіть речення тієї ж тематики для ілюстрації правила на с.176., підготуйте звіт про виконану роботу.
Підсумок : розповісти правила вживання розділових знаків у реченні з узагальнюючими словами
7. Осмислення знань у процесі практичної роботи
Виконання вправ. 280 – усно, в парах; 279 – колективно із записом на дошці; 281 – диференційовано, «у малих групах»: 1, 2, 3 завдання -1 -2 рівень , творче: скласти речення, що відповідають схемам, за фотографією у підручнику
Коментоване письмо. Спишіть, розставляючи розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення та узагальнюючі слова відповідно до їхньої ролі в реченні. Поясніть розділові знаки.
II. Побудуйте схеми, які б відображали групування однорідних членів речення й узагальнюючих слів.
1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 3. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський) 4. Світає... Все спить ще і небо і зорі безсилі... (П. Тичина). 5. Усе і небо і перемелене на труху в глибоких коліях дороги сіно і вогкий гнилуватий повів ріки і тривожний крик птиці і невисока росиста отава - сповіщало, що літо вже здає ключі сумовитій осені (М. Стельмах ). 6. І цвіт і грім і дощ і град я серцем спраглим все приємлю, та збережу від граду сад і захищу від грому землю (Л. Дмитерко). 7. Все змішалось в одну мить і злилось докупи і земля й море (І. Нечуй-Левицький
. Укажіть речення з неоднорідними означеннями. Виконати розбори: фонетичний слова світає, безсилі; морфемний змішалось; словотворчий понівечені.

«Запрошуємо музу». Прочитайте речення. Яку ознаку тексту має ця група речень? (тему). Що б ви змінили, щоб ці речення стали цікавим текстом? Доповніть і відредагуйте речення, при цьому продемонструйте максимально можливу кількість відомостей про однорідні члени речення.
Усе заквітчала весна. Усюди відчувається подих весни. Порозцвітали весняні віти. Повернулися до рідного краю птахи. Гарні по-своєму усі пори року

8.Підсумок уроку
Тест-марафон (Кожне тестове завдання надруковане на окремому аркуші по кількості учнів, попередньо восьмикласники записали нумерацію тестових завдань, виконавши те, яке отримали , учні міняються один з одним, таким чином намагаються виконати якомога більшу кількість завдань, форма перевірки довільна, залежить від особливостей класу)
1.Між однорідними членами можуть ставитися такі розділові знаки:
а)кома, двокрапка, тире, крапка з комою;
б)кома, тире, крапка з комою;
в)ома, тире, лапки.
2.У реченні Зупинилась тиша тиха і не збудна, зупинився в небі вечоровий дим. однорідні члени речення з’єднані:
а) без сполучників;
б)за допомогою сполучників.
3.У реченні Розбряклі від води окопи весь час обвалюються усі ми забагнючені до вух ждемо не діждемось коли настане час підміни кома не ставиться
А) між двома дієсловами в однаковій формі, що вказують на рух і його мету;
Б)між двома однаковими або близькими за значенням словами, з яких друге вжите з запереченням не, якщо таке словосполучення становить одне ціле.
4.У реченні Хай собі кружляє обертається хоч круг лампочки земля стара між однорідними членами , не з’єднаними сполучниками, слід поставити:
А) кому;
Б)тире.
5. У реченні Було багато пізніх, осінніх квітів між означеннями ставиться кома, тому що:
А)вони характеризують предмети з одного боку;
Б) друге означення пояснює, уточнює перше;
В)вони є художніми означеннями.
6.У якому реченні допущено помилку?
А) Густа, як руно трава, й дрібненька, тонісінька осока доходять до самої води.
Б) Петербурзьким шляхом, по коліна грузнучи в заметах, бова йшла зморена,полатана Вкраїна, муку притуливши до чола.
В)Ледве чутно дзюрчить вода поперед великої, турецької галери.
7. У реченні В такім разі депутацію слід слати не лише в Польщу, а й у Литву між однорідними членами речення ставиться кома, тому що вони:
А) з’єднані протиставними сполучниками;
Б)з’єднані повторюваними єднальними сполучниками;
В)з’єднані попарно;
Г)з’єднані парними сполучниками.
8. У реченні Ревнув з лютості і з болю Бурунда і лівою рукою стис Максима за груди кома не ставиться, тому що:
А)сполучник вжито при однорідних членах один раз;
Б) сполучник повторюється в реченні не при однорідних членах;
В) однорідні члени речення, з’єднані повторюваними сполучниками, утворюють усталений вислів.
9. В одному з наведених речень наявне узагальнююче слово, яке стоїть перед однорідними членами речення. Отже, слід поставити двокрапку в такому реченні:
А) Усе було прекрасне в цій дівчині і лінії бездоганної чистоти личка, і пропорції тіла, й гармонія кольорів.
Б) Калино, ти живи! Вві сні і наяву приходжу до тебе, прилітаю з0за Єнісею, Вісли, з-за Дунаю, і рідною матусею зову, і падаю в пахучу мураву, і до колін солоних припадаю, і в щасті непоганьбленім ридаю, бо корінь мій дитинний – тільки ти.
В)Скрізь плач, і стогін, і ридання, несмілі поклики, слабі, на долю марні нарікання і чола, схилені в журбі.
10. У реченні слід поставити тире перед узагальнюючим словом:
А) Це над нами сумне лице яснішає сльоті, бо ні дощу, ні вітру, ні туману не бачу вже крізь вікна золоті.
Б) Кожен кущик, горбок, долинка, кожна стежка все це було йому знайоме, промовляло до нього.
В)Тремтять надії, ніби лист на змерзлій сокорині, і рідних місць, і рідних міст нема тоді людині
9.Домашнє завдання
Опрацювати матеріал на с. 172-176, виконати вправу 285(коментар вправи)

ТЕМА. Розділові знаки при однорідних членах речення. Тренувальні вправи.
МЕТА. Узагальнити знання про однорідні члени речення, удосконалювати уміння знаходити однорідні члени в тексті, правильно використовувати їх у писемному та усному мовленні, правильно вживати розділові знаки, пояснювати їх використання; розвивати орфографічну та пунктуаційну пильність, креативне мислення, пам'ять; виховувати свідоме ставлення до природи.
ОБЛАДНАННЯ: підручник Глазова О.П. «Українська мова» 8 клас, таблиця, картки, проектор
ТИП Урок закріплення знань, умінь, навичок

.
ХІД УРОКУ
1. ОРФОГРАФІЧНА РОЗМИНКА. САМОДИКТАНТ
Назвати правила правопису частки не з різними частинами мови, самостійно записати приклад .
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Повний синтаксичний розбір речення (індивідуальна робота біля дошки)
Любити природу – це не тільки бачити її красу, оберігати її, а й не втручатися в її закони
- Рольова гра «Я – учитель» (учень, отримавши нормативи оцінювання, перевіряє в певного кола інших учнів виконання домашньої вправи, виставляє оцінки).
- Робота в парах. Дати відповіді на питання, вміщені на с.178 ( Українська мова. Підручник для 8 кл. Автори: О. Глазова, Ю. Кузнєцов)
- « 12 балів за хвилину» Клоуз-тест. (Додаток 1)
4. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ВПРАВ
Метод «Прес»
- Як розумієте записане на дошці речення?
- Ця ж тема розкрита у тексті « Олень проклинає» (Додаток 2) Послухайте текст. Стисло перекажіть подію, яка вплинула на оленя. Поясніть, кого і чому проклинає олень.
- Детальніше проаналізуємо текст з щодо будови речень та пунктуації. Записати на дошці речення.
Старий олень пам'ятає, як змалку вбили його рідного брата: надбіг ворог і заколов сердешного.
- Пояснити розділові знаки, орфограми. У якій частині є однорідні? Чому в другій їх немає? До якої частини мови належить слово сердешний , чому? Дайте загальну характеристику речення.
ТВОРЧА РОБОТА Вільний диктант
- Прослухати 3 абзац тексту. Передати зміст простим реченням з однорідними членами за даним початком (Усе знає старий олень…). Пояснити розділові знаки, поширеними чи непоширеними є однорідні. Перебудувати усно речення так, щоб у ньому вживалося тире.
ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ
З'явилася чорна, смертоносна хмара ворогів. Наполоханий, розгублений олень виглядає вночі з лісу, а там гримить і блискає. (Наголосити на необхідності у схемі зазначити розділові знаки, сполучники)
- Пояснити, чому означення є однорідними.
КОНСТРУЮВАННЯ
- Поширити речення означеннями: 1в. – однорідними, 2в. – неоднорідними. Виконати повний синтаксичний розбір одного з речень.
Недавно заворушилась несамовита … сила. Пішов у … ліси та … верховини.
НАВЧАЛЬНИЙ ДИКТАНТ
Підняв величаву, горду королівську корону олень і почав кричати. Був у тім голосі плач і крик розпуки, дикий біль, молитва про помсту і проклін людському кодлу, що вдерлося у відвічну тишу пралісу. Так молився і плакав до сходу сонця король лісів і гір – олень, старий, мудрий і прекрасний ( Випереджаюче навчання: пояснити використання тире в останньому реченні).
5. ПІДСУМОК УРОКУ
- Над якою темою працювали на уроці?
- Робота в парах «Ти мені – я тобі»
- Які проблеми порушені в опрацьованому тексті? Чому вчить текст?
Категорія: Розробки уроків | Додав: Karton-SarA (28.03.2012)
Переглядів: 16476 | Рейтинг: 3.5/6
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Мірошник Інна Олексіївна © 2024