Мета. Розширити знання з біології рослин, народознавства, показати вербу як символ України, її значення в житті та побуті українців. Продовжити формування інтересу до історії, мистецтва рідного села, розвивати творчі здібності дітей. Виховувати любов до рідного краю, української пісні, поезії. (Світлиця, гості за столом, у вазах гілочки верби. Діти в українських костюмах. У дівчаток віночки з гілочок верби). Добрий вечір, люди добрі, Ми зібрались у господі Землю нашу величати. Бо без верби і калини Нема України. 1-й ведучий. Верба в Вкраїні в пошані здавна. Ще в давніх слов'ян вона вважалася деревом священним, символ безперервності й постійності життя. Саме верба символізує язичеського бога сонця Ярила, який подарував людям вогонь. До наших днів зберігся звичай: у Вербну неділю освячували і роздавали лозу. Після відправи в церкві «били» тих, хто проспав службу і приказували: «Не я б'ю, верба б'є, Не бійся, не заб'є. Віднині за тиждень Буде Великдень». Легенько били дітей, примовляючи: Будь великий, як верба, А здоровий, як вода, А багатий, як земля. 2-й ведучий. Здавна в Україні вірили, що верба володіє здатністю відганяти всяку нечисть з людей і тварин. Після освячення, як правило, вербу кладуть за ікону, де вона зберігається цілий рік. Нею благословляють худобу, виганяючи перший раз на пасовисько — «щоб нечисть не чіплялась". 1-й ведучий. Ось і цю освячену вербу ми покладемо за ікону, щоб і в нашій світлиці не було зла. (Дитина кладе гілочку освяченої верби за ікону). Ой, вербо, вербо, вербиченько, Гнучка та висока, Де вродилась і зросла ти Сестро милоока ? На Вкраїні народилась, З Дніпра воду пила, Людям нашим полюбилась. Шану заслужила. 1-й ведучий. Чим же прислужилася нашому народові верба? Навіть важко уявити українське село без цих одвічних супутників. Вербами обсаджували дороги, ставки, піщані пагорби і береги річок, верболозом густо заліснювали на волинському Поліссі плавні і болота. Не випадково навіть у піснях йдеться про звичай висаджувати верби на огороді та в кінці греблі. (Діти виконують пісню). В кінці греблі шумлять верби. Що я посадила, Нема того козаченька, Що я полюбила. Ой, немає козаченька — Поїхав за Десну, Сказав: «Рости дівчинонько на другую весну». Росла, росла дівчинонька, Та й на порі стала, Ждала, ждала козаченька Та й плакати стала. Ой, не плачте, карі очі, — Така ваша доля, Полюбила козаченька, При місяці стоя. 2-а ведуча. Верба кущилася всюди, хоч на ній, як це мудро підмічено в прислів'ї, ніколи не росли груші. З 500 видів верб, які ростуть на нашій планеті, ЗО припадає на Україну. Серед найпоширеніших це такі види, як біла верба, ламка, гостролиста або ше¬люга, білолоз, попеляста або вушката. Серед пісків найбільш полюбляє рости пурпурова верба, у лісах та болотах — верболіз, на узліссях здебільшого зустрічається козяча, чи не тому, що ранньої провес¬ни густі кущі цього дерева були смаковитим їством для домашніх тварин, і народилось прислів'я: їж, ко¬зо, лозу, коли сіна немає! 2-й ведучий. Чуєш, річка берег точить, Щось вода говорить нам, Щось вона сказати хоче Вербам, нам і берегам. 3-й ведучий. А Синявка-річка в'ється, Де зупиниться вода ? То сумує, то сміється, То вирує глибина. 1-й ведучий. А над нею — сонце й грози, Хмар невпинна череда. Тільки знають верболози, Що говорить їм вода. (М. Сингаївський)
Учень. Найбільш верби прислужились річкам та ставкам. Важко знайти річку, над якою б не росла верба. Міцно пустивши коріння в землю, верби стримують зсув, не допускають підточування грунту водою. Коріння проникає в землю на 2,5—3 метри і розростається в боки до 70 см за рік. Верба стає справжньою помпою для відкачування води під час повені. Вона є природним фільтром усіляких домішок, що містяться у водах річок та озер. Не даремно люди завжди брали воду для пиття під вербою. А в селах, де копають колодязь на куток, — на 10—15 дворів, люди у відра кладуть невелику гілочку: це дезінфікує воду, поліпшує її смакові якості. Літньої пори під вербою прохолодніше, ніж під будь-яким іншим деревом. Це пояснюється тим, що вона містить багато води. Верба очищає не лише воду, а й повітря: кожне дерево на метрів 10 оточене непомітною сіткою, де немає жодної хвороботворчої бактерії. А чи знаєте ви про «лозошукачів»? З давніх-давен люди за допомогою лози визначали місцезнаходження джерел, де можна копати колодязі. Якщо прихилити до землі таку гілку, вербові листочки тягне додолу, наче їх притягує магніт у місцях, де є джерела. (Діти виконують пісню «Ой, верба, верба»). Ой, верба, верба, де ти росла ? Що твоє містечко вода знесла ? Ой, знесла, знесла тиха вода, А я молода, як ягода. В вишневім саду ночувала, Різних пташок заслухала. Соловей каже: тьох-тьох, тьох-тьох, А зозуленька ку-ку, ку-ку, За що ж я терплю таку муку? Учень. Про вербу, скромну нашу вербу, написано чимало. їй, «гнучкій та тонкоталій», присвячені приказки, пісні та вірші. «Де верба, там і вода, де вода там і верба». «Будь високий, як верба, а багатий, як земля». «У сухій вербі сидить чорт у корні». «От заховався, як чорт у суху вербу». «Якщо листя верби довго не опадає, то це ознака холодної зими». «Якщо по вербових гілках стікає сік, за день чекай дощу». «Якщо взимку стояла холодна погода, а на вербі розпустилися котики й бруньки, то через тиждень буде тепло». «Верба зацвіла, коли погода стала ясна й тепла, літо тепле й щедре на мед». Учень. Вербова гілка зацвіла У мене на столі, Як символ сонця і тепла, Що схований у млі. Як знак зеленої весни, Котра ще вдалині. Як знак, що щастя сад рясний Даровано мені. Учень. Хто з нас не відчував радості чи не найперших весняних квітів? Букетик з вербових котиків може бути кращим подарунком дівчині. Пухнасті, як маленькі курчата, котики блискучо-білявим усміхом випромінюють не тільки тепло і ласку, а й тепло весни. Ой, вербо! Красуєшся ти, коли ростеш, А зрізана добра не принесеш. Учень. Іноді вважають, що лоза, як матеріал будівельний, не заслужила особливої пошани, і покликаються на відоме прислів'я: козячий кожух, а вербові дрова — їда готова. Справді традиційно вербу використовували для палива, оскільки, здається, сама природа надбала, аби лозова деревина «не йшла на глум». У народові з цього приводу стверджувалась думка «сичить, як верба в печі»... У цьому звичайно є істина. Проте інше прислів'я — з верби хати не поставиш — аж ніяк не стосується якості деревини. Справа в іншім, що гінких вербових стовбурів майже не буває, а отже в будівництві осель використовували дуба, хати все-таки були і з верби, і вони вважалися досить практичними і теплими і ніколи не сиріли. А ось на півдні України, більшість осель зведено завдяки лозі. Каркасне переплетіння, так звану лісу, робили з верби, а вже потім стінки обмазували глиною. Подібно й у нас будували споруди господарські. Особливо широко використовували лозу для огорож. Ось такі тини плели селяни (показує малюнок).Незамінною була вона при виготовленні ясел для худоби, кошар, кліток для дрібної домашньої живності. З міцних окоренків виходили добротні човни, олійниці, корита для водопою. Учень. З чистої деревини видовбували музичні інструменти. З верболозу народні майстри плели кошики, декоративні прикраси, меблі, хлібнички, інші ужиткові речі. Ось у нас на столі стоять плетені вази. Наш гість (Свитич Василь Іванович) ось уже майже 35 років (з 1964 р.) займається лозоплетінням. Розкажіть і покажіть, як ви це робите. Слово надається гостю, який розповідає, показує виконання роботи плетіння, навчає дітей елементарним методам плетіння. Учень. Верба стара і таємнича Стоїть самотньо над водою, І не дивиться в обличчя, Повз неї тихою ходою Проходить час, неначе тінь, І різнять зморшки на корі. Летять над нею чорні круки І крячуть їй пісні тужливі. Тривожні їх похмурі звуки Стару вербу заворожили, І сниться їй, що круки ті, Прожиті роки золоті, Вони до мене прилетіли, У безвість кличуть стоголос. Верба в струмочок задивилась І води впали. А сиві коси, То не струмок пливе — життя, Тече, спішить у майбуття. Учень. Поети всіх епох вдаються до художнього образу вербоньки. Струна, як тополя, Гнучка, як лозина, Ростеш ти в коханні У батька дитина. (Яків Щогоселів). Мені здається часом, що верба, Ота стара, сухенька, то — матуся. Вона мене на зиму прийняла І порохом нам м 'якеньким устелила ложе. (Леся Українка «Лісова пісня»). З особливою шаною опоетизував разом з калиною і тополею вербу, яка стала своєрідним символом, Тарас Шевченко: А калина з ялиною Та гнучкою лозою, Мов дівчата із гаю Виходжаючи співають. Або: Люди гнуться, як ті лози, куди вітер віє... Великий Кобзар, перебуваючи на засланні в Орській фортеці, висадив там вербову гілочку, прижив її, виходив. Вона нагадувала йому про рідну Україну. Пісня. Стоїть гора високая, попід горою гай. Зелений гай густесенький, неначе справді рай. Під гаєм в 'ється річенька, як скло вона блищить. Долиною зеленою кудись вона біжить. Край берега, у затишку, прив 'язані човни. А три верби схилилися, мов журяться вони. Що пройде любе літечко, повіють холода. Осиплеться їх листячко і понесе вода. Підведення підсумків, закінчення свята. Л. О. Гордійова // Позакласний час.- 2006.- №1-2
|