Обладнання: атрибути колядників (зірка, маска «Кози», місяць, «Вертеп» або «Церква»), дитячі малюнки, обрядове печи Учитель. Діти, коли розпочинається зима, то разом з нею приходить до нас прадавнє чудове свято — Коляда. Ви, певно, чули про нього. Коли святкують коляду? — 7 січня. - 7—9 січня або 25 грудня, за старим стилем. Цей день ще зветьмо Різдвом. А хто з вас знає, що це за свято, як готуються до нього люди? — До Коляди готується кожна родина. Люди печуть великий хліб, пироги, варять кутю, різні страви, готують святу вечерю. — Про ці звичаї ми дізнаємося пізніше, коли будемо детальніше вчати новорічні обряди українців А сьогодні скажіть, чим ще цікаве й прекрасне для нас свято Різдва або Коляди? — Тим, що люди ходять колядувати. — А хто ж такі колядники, що ви знаєте про колядування? — Колядники — це хлопці або дівчата, малі і дорослі, які ходять від хати до хати, поздоровляють господарів зі святом, бажають щастя, зров'я в піснях. І ті пісні називаються колядками. Господарі обдаровують колядників. — А як ви думаєте, для чого ходять колядувати? Чи тільки для того, щоб випрохати грошей, пирога чи цукерку? Адже у нас з вами зараз усе є, ніхто не ласий до шматка хліба, то, може й не треба колядувати? — Треба колядувати — це гарно. Це ти приносиш людям радість, даруєш пісню, господарі дуже дякують. " — Але чи так було завжди? Колядування — звичай дуже давній, відомий в усіх слов'янських народів. У давнину воно мало магічний зміст., А щоб зрозуміти це, я розкажу вам казку, прекрасну і страшну, яку придумали люди, і вірили їй. Колись давно люди поклонялися Білобогу і Сонцю. Але не міг терпіти цього злий Чорнобог і пішов на брата війною. Стали вони битися. Коли перемагав Білобог, то наступала весна. Все розвивалося, цвіло, птахи щебетали, люди співали і веселились. А коли перемагав Чорнобог, то наставала зима, вмирали дерева й квіти, люди ховалися по хатах, і все покривала темна холодна ніч... Тоді втрачало свою силу навіть Сонце. І саме в найдовшу ніч року, коли воно знемагало зовсім і безсиле опускалося в Дніпрові води, Чорнобог посилав на землю підступного й хитрого Корочуна і наказував йому впіймати і вкрасти Сонце, заховати од людей в підземному царстві... Тоді запанує вічний морок і смерть. Але Сонце не могло вмерти! Люди, які стояли на берегах ріки, бачили, як, скупавшись у Дніпрових водах, воно оживало, підіймалося знову, нове, всесильне, і сила його прибуватиме тепер з кожним днем, і розбіжаться тепер злі Чорнобожичі, і знову настане весна. Щоб підтримати своє світило, люди хором співали пісні величапьні Сонцю, всім небесним богам, місяцю, зіркам, дрібному дощику. Ті пісні люди звали колядками, бо сонце в них мало ім'я Коляда. Всі раділи поздоровляли одне одного, ходили від хати до хати, сповіщаючи всіх немічних, хворих, старих і дітей про відродження сонця, що звалося Колядою, про перемогу над темними силами. І в знак того носили священний вогонь - знак Сонця, і запалювали той вогонь у кожному домі... Пройшли уже тисячі років, давно люди забули цю давню легенду, але зберегли ще прекрасний звичай колядування. А тепер подивіться на картини й на малюнки і скажіть, що спільного мІж тією давньою казкою і теперішніми ватагами калядників? - Вони йдуть пізно увечері або опівночі від хати до хати, співають, ніч місячна і зоряна, вони несуть із собою саморобну семикутну зірку, в якій запалена свічка. Це нагадує сонце. Ще несуть місяць. ' Бони в дивовижних масках. Ось «Коза», «Ведмідь», «Кінь», «Смерть», «Чорт». А ще, діти, збереглися давні-давні пісні, в яких хоч і не оспівують сонце, місяць, але такими іменами називають у цих піснях господаря і господиню, їх діток. Може, хтось знає такі пісні. А як ні—давайте послухаємо (звучить фрагмент пісні). Ой ясна-красна на небі зоря, А ще найкраща в Івана жона. По двору ходить Ї як місяць сходить. В правій рученьці ключики носить, — З чим порівнюється господиня дому? — Із зорею, з місяцем. — Цю колядку могли співати дорослі. Але є багато колядок дитячих. Ці можете співати і, певно, не раз співали ви. Ану, хто з вас знає такі колядки? Діти підіймають руки, проказують або співають: Бігла теличка, Із березничка Та й на дядьків двір, Дай, дядю пиріг, Як не даси пирога, Візьму вола за рога, Та виведу на поріг, Та викричи правий ріг, А в ріг буду трубити, А воликом робити, А пушкою поганять, А вам, дядю, хліб пахать Вечір добрий! — Дайте пиріг довгий, З руками, з ногами, Щоб бігав за нами. — А хто навчив вас таких колядок, примовок? — Бабуся, мама, дідусь. — А, можливо, комусь бабуся ще й розказала, як треба, за звичаєм заходити в хату, як просити дозволу колядувати, де спочатку треба співати? Діти підіймають руки: — Спочатку, як заходиш у двір, то треба колядувати під вікном, голосно, щоб почули. — Як хто вигляне з хати, попросити: "Блогословіть колядувати". А як господар дозволить, запросить у хату, тоді заходити і співати в хаті. — А як зразу винесе коляду, то можна іти з двору. — Мені ще бабуся розповідала, що колядували і щедрували тільки добрим людям, а поганим - ні. Недобрий той двір, який обминають колядники. В селі мало було таких хат, але були. — От ми зайшли з вами в хату до господарів. Там якраз вечеряють, сидить вся сім'я — і батько, і мати, і сини, і дочки, і дід з бабою. Що ви будете робити? — Ми заколядуємо «Добрий вечір тобі, пане господарю», а тоді спитаємо, кому ще поколядувати — чи господині, чи господарській дитині? І кому він скаже, тому й заспіваємо — Є колядки і господареві, і господині, і дівчині, і парубкові. Є навіть дідові іі бабі. — А кому ж тоді співали найкращі колядки? - Дівчині й парубкові. — Може, і ми заспіваємо разом? (Якщо діти знають таку колядку, то співають, а як ні, то звучить запис, і всі підспівують). Ой вгору з долу стежечка здавна, Попри стежечку червона ружа. Ой ішла туди ґречная панна Та й урвала си червону ружу. Ой урвала си, прикладала си, Прикладала си до свого личка — Ой дай ми, боже, таке личенько, Таке личенько — червона ружа. Ой вгору з долу стежечка здавна, Попри стежечку чорненький терен, Ой ішла туди ґречная панна, Ой урвала си чорненький терен, Ой урвала си, прикладала си, Прикладала си до своїх очей. — Ой дай ми, боже, такі очоньки, Такі очоньки — чорненький терен. Ой вгору з долу стежечка здавна, Попри стежечку шовкова трава. Ой ішла ж туди ґречная панна. Та й урвала си шовкову траву. Ой урвала си, прикладала си, Прикладала си дп своїх косей. — Дай же ми, боже, такі косонькн, Такі косонькн — шовкова трава, А за цим словом бувай здорова, Бувай здорова, ґречная панна. Ґречная панна, панна Марія. Записала В. І. Бєник у с. Берлоги Рожнятівського р-ну Івано-Франківської обл. - Бачите, як гарно оспівали колядники дівочу вроду. А парубок у колядках не тільки красивий — він справжній герой. Ось парубоцька колядка. (Слухають запис і підспівують «Ой у Києві та й на торгові»). Ой у Києві та й на торгові В неділю, в неділю рано Синє море заграло. Там Петрусь ходить, коники водить. — Ой коню. коню, продам я Продам я тебе За 100 червоних! — Ой пане, пане, не продай Не продай мене, спогадай про те, Як я тебе ніс через чорний ліс, А за нами гнались турки і татари. Ой як я скочив — Дунай перескочив! Дунай перескочив, копитня не вмочив. (З репертуару хору «Гомін» БК «Київметробуд», керівник Л. Т. Ященко). — Та на Різдво, діти, не лише співали колядки. В різних куточках України була своя Різдвяна драма- чи то водіння Кози, чи водіння Ведмедя, чи то вертеп. "Коза"- дуже весело дійство. Хлопець, переодягнутий у вивернутий кожух, у масці кози з рогами, із дзвіночками, квітками і стрічками на рогах. Водять козу переодягнуті Дід і Баба. Вони просять:" Господарю, дозвольте козу завести». Якщо господар дозволить — заводять у хату, коза стрибає, всіх коле рогами, всі веселяться, а колядники співають. Потім козу обдаровують господарі. — А от на Чернігівщині був цілий театр. Козу ніби вбивали, вона падала серед хати мертва, тоді з'являвся лікар, який лікував козу і надував їй жили, вона оживала і знову вставала. Це дуже смішна сцена. — Така ж смішна і пісня, яку співають до кози. — Діти, сьогодні ми з вами послухали чудові колядки, величальні пісні, які прийшли до нас з глибини віків, що й досі хвилюють і радують. Не можна, щоб вони вмерли. Збирайте ватагу, ідіть по селу від хати до хати, несіть людям радість. Бо пройдуть роки, і чарівною казкою дитинства залишиться у ваших душах неповторний і далекий Святий Вечір. — Пустіть колядувати! — чую голос дівочий знадвору, я — зирк у вікно: то неповний місяць із зоряного неба освітив хату перед Новим роком. В маленькім віконці, якраз проти печі, рожевіє на морозі дівоче лице. — Пустіть колядувати! — питається ще раз. — Співайте! — голосно одказує мати. — Кому? — Сашкові! — «Молодець Сашечко та по торгу ходив, святий вечір..,» — заспівало зразу аж чотири дівки, і вже хтозна, чи то від морозу чи такі дівчата і слова колядки в зимовий вечір, тільки спів лунає так дзвінко і гучно, і світ став одразу такий урочистий, що в малого аж дух захопило. Притулившись на лавці край вікна, під рушником, щоб не помітили дівки, я весь перетворююся на слух. І вони тоді довго і повільно, ніби линули в безмежну далечінь часу, на сімсот, може, літ, виспівують мені талан, і ось, вслухаючись в чарівні слова, я починаю видіти: великий молодець, ходжу я по торгу з конем серед крамарів і купців. І мушу я ніби продати коня, бо слова мої співали так: «Ой коню, коню, ти порадо моя, Ой порадь ти мене, та продам я тебе за малу ціну, за сто червінців». А кінь у яблуках, шия крута, червона стрічка в гриві одспівує мені на вухо не продавати його: спогадати про себе. Я почуваю біля вуха його ніжні м'які, губи, а слова коневі у дівчат такі, що повік пам'ятатиму: «Ой чи не забув як у війську був, а ми з тобою бились з Ордою, да як же за нами турки влягали, ой да не самі турки, пополам з татарами. Да догнали ж бо нас аж на тихий Дунай, до крутого берега — Святий вечір,,,». Що ж мені робити? Вже коні ворожі іржуть на Дунай, і ворожі стріли піють недолю мені. Тоді, розкривши широко очі, я почуваю, ніби якась сила піднімає мене з лави і виносить з хати прямо на коня, і тут кінь мій скочив, «Дунай перескочив, да Дунай перескочив, копита не вмочив, ні шаблі, кінця, ні мене молодця, — Святий вечір.». Я вертаюся з Дунаю до хати, оглядаюсь: аж і мати співає, гойдаючи колиску, в неї зовсім не хатня мрія, щось зовсім небуденне, ніби сама вона теж лине по просторах свого серця, і дівки за вікном на морозі під зоряним небом. Ой, як гарно! А Дунай широкий та глибокий. Вода холодна, аж сичить. А по тім боці турки і татарва лютують, так багато я їх потоптав конем, Потім співала другі й треті дівки. Чого тільки не чуй я про себе. Там я уже і збирав війська, аж землі важко, і відбивав ворота у чужі городи, і орав поле сизими орлами, і засівав поле дрібним жемчугом, і мости мостив все тесовії, і постилав килими все шовковії, і сватав паняночку з-за Дунаєчку, з-за Дунаєчку королеву дочку. І лісами їхав — ліси шуміли. Мостами їхав — мости дзвеніли, Городами їхав — люди стрічали, поздоровляли, — Святий вечір... Потік мене перенесли вже зовсім сонного на піч. Там я і засинав на житі серед пісень, міцно обнімаючи за шию свого яблуковатого коня. Там я дав собі слово ніколи не продавати його ні за які скарби. Так і не продав я його і по сей день. Ой коню, не продам я тебе. Як би часом не було мені трудно, як турки й татарва не обступили мене, не розлучуся З тобою ні за яку ціну. О. Довженко. «Зачарована Десна» (К., 1969, с. 65—66). — Так і ви, діти, бережіть свою Україну, її звичаї, не проміняйте їі ні на які скарби, бо вона в нас єдина й свята.
|