Людина – творіння природи, вона існує в природі, підкорена її законами, не може звільнитися від неї, не може – навіть в думці – вийти із природи Поль Гольбах Легенда Було у матері Природи три доньки. Одну з них звали Краса, другу – доброта, третю – любов. Дружно вони жили, доньки любили свою матір, обожнювали її, піклувались про неї, допомагали їй у всьому. Та якось серед них виникла суперечка: « А хто ж важливіший для нашої матері Природи, від котрої з нас більше користі?» - Я найважливіша, - сказала Краса, бо я роблю нашу матір Природу прекрасною, неповторною, чарівною. - А от і ні, це я найважливіша, - сказала Доброта, - бо є люди, які не розуміють тебе, Красу природи, а тому часто шкодять нашій матері. Я ж роблю людей добрими до Природи. - Найважливіша я – Любов, - промовила третя сестра, - адже ваша краса і доброта нічого не варті без мене. Насамперед природу потрібно любити. Лише тоді люди будуть робити для неї добро і розумітимуть її красу. - Сторінка перша Краса Якби краса душі людини Могла природи досягти, Тоді б ніколи ми не знали Ні сліз, ні горя, ні біди! Поети допомагають нам проникнути в світ краси природи. Та, на жаль, люди, заклопотані своїми повсякденними проблемами, не завжди помічають навколишню красу. Навіть навпаки, намагаються лише використовувати природу для своїх потреб. Людська ж байдужість часто призводить до незворотних наслідків. Ось послухайте вірш про двох хлопчиків, які по-різному ставляться до природи (вірш В. Бровченка «Два хлопчики»). Два хлопчики в зелену пору року До лісу вийшли вікових дібров. Один із них прискалив миттю око Й прикинув діловито: - Скільки дров! А навкруги і щебетало, й квітло, Як сто віків тому, так і тепер! Не стримавсь другий хлопчик: - Скільки квітів! – Промовив і схвильовано завмер. Два хлопчики… і ліс так пильно в вічі Дививсь сусідам димокурих труб. Він ще не знав – хто буде тут лісничим: Чи садівник життя, чи дроворуб? Одним із наслідків непорозуміння людини з природою є сумнозвісна «Червона книга», в яку занесені види рослин і тварин, що зникають з лиця Землі. Червона книга – це своєрідний список жертв природи. Які ж жертви приносить сьогодні Україна? До «Червоної книги України» занесені: Види рослин: береза низька, береза темна, валеріана, вовчі ягоди, дзвоники, живокіст, звіробій сланкий, зозулині сльози, косарики, лілія лісова, молочай, підсніжник, сон широколистий, росичка, цибуля ведмежа, плющ. Види тварин: горностай, кіт лісовий, ласка, рись, тхір, глухар, журавель сірий, лелека чорний, чапля жовта, лебідь-шипун, орел-карлик, джміль моховий, махаон, жук-олень. ( при наявності можна показати зображення цих організмів) В Червону книгу ми занесли Світ неповторний і чудесний, Що поступово вимирає, Давно рятунку в нас благає. Невже в майбутньому на світі Не будуть зеленіти віти: Верби, берізки, горобини І диво-дівчини калини? Невже ми більше не побачим, Як біля річки верби плачуть, Як розцвітають на майданах Високі красені-каштани? Ми всі - господарі природи, Тож бережімо її вроду! Сторінка друга Доброта Природа споконвічно не жаліє нам нічого, Дарує щедро нам свої дари… А від нас щоденно просить лиш одного – Щоб ми до неї добрими були. Ця сторінка нашого журналу розкаже про те, що усі істоти, створені матір`ю-природою, створені добрими. Зло породжують недобрі люди. Послухайте декілька доказів того, що діти природи є добрими і справедливими. Історія перша. Був у одного селянина великий собака. Став той собака старий і не міг стерегти хазяйського добра. Не захотів чоловік дурно годувати собаку, надумав його втопити. Поплив він з собакою на човні, прихопивши з собою доброго мотузка і камінь. Далеко вони запливли. прив’язав тоді чоловік камінь на шию собаці і штовхнув чоботом у воду. Собака зник у воді. Але раптом човен перехиливсь на один бік і чоловік впав у воду. Вже й сам став потопати, аж ось він почув, як хтось витягує його. То був собака. Камінь у нього розв’язався і він кинувся рятувати свого хазяїна. Вхопив зубами за сорочку і витягнув на беріг. Заплакав чоловік, обійняв свого собаку, соромно йому стало і гірко. До самісінької смерті годував і жалів він свого друга. Історія друга. Трапилось це понад 20 років тому, а все не забувається. Зробили собі гніздо ластівки на нашому подвір’ї і вивели у ньому п’ятеро пташенят. Та через деякий час чи то він, чи вона, але одна пташка зникла, може хто забив. А одна пташка не встигала годувати п’ятеро і почали вони падати з гнізда. Я зібрав, поклав їх на місце, а тоді розмочив хліб, зробив з тоненької гілочки лопатку і почав годувати ластів’ят. Годував ранком, перед роботою, і коли повертався. Так тривало п’ять днів, а на шостий ранком на дріт, що був перед хатою, посідало, мабуть, сто ластівок і так щебетали! А потім почали по черзі годувати моїх ластів’ят. А восени, коли мали відлітати у теплі краї, залетіли ластівки до хати, не злякавшись людей. Співали у хаті довго, а потім вилетіли у вікно. Так вони дякували за врятоване життя. Відтоді я переконаний – мають птахи свою мову. А от ми, українці, чи маємо ми порозуміння і чи здатні так допомагати одне одному, як ластівки? Сторінка третя Любов Той, хто любить паростки кленові, хто діброви молоді ростить, сам достоїн вічної любові, бо живе й працює для століть. /М.Рильський/ Цю сторінку журналу ми напишемо і прочитаємо разом з вами. Щоб раз і назавжди з’ясувати, що ж означають слова «любити природу», давайте спробуємо замінити слово «любити» близьким йому за значенням, говорячи про любов до природи. Наприклад, «примножувати». (учні разом добирають слова) - охороняти - оберігати - збагачувати - відновлювати… Прислухайсь, як плачуть у небі лелеки, Коли відлітають далеко-далеко. Як тужить у лузі верба-сиротина, Поміть, як вмирає життя в павутинні, Як стогнуть від болю знівечені квіти, Як смутком наповнені зламані віти. Відчуєш у серці ти розпач і муку. Хай служать добру твої розум і руки! Прислухайсь! Пригляньсь! Придивись! Зупинись! Не губи! Схаменись! Буханевич Л.М. Володарська ЗОШ І-ІІІ ст.№2
|