Барвінок. Дорогі друзі! Я — ваш друг Барвінок. Сьогодні я хочу запросити вас на незвичайні уроки лісової школи. Ми погортаємо з вами сторінки чудової Книги Природи. А допоможуть мені в цьому наші лісові друзі, яких я запрошую на наше заняття. Вітайте їх! Заходять «звірята»: Лисичка, Білочка, Вовк, Заєць, Ведмідь. Барвінок. Отож, починаємо наше незвичайне заняття. Знання звірят оцінює наше журі. Перевірка домашнього завдання — 5 балів. Зараз ми перевіримо музичні здібності наших лісових друзів. Запрошуємо їх заспівати пісню. Пісня «Сів комарик на дубочку». Журі оголошує оцінки за домашнє завдання. Звучить дзвінок. Барвінок запрошує звірят за парти на перший урок.
Урок перший — лісознавство
Завдання 1. Ліс — природне багатство. — Що таке ліс? (Ліс — це дерева, придатні для виробництва пило¬матеріалів, шпал, фанери, плит, сірників, меблів, па¬перу... Це кущі, трави, комахи, звірі, птахи). — Чому ліс нагадує кількаповерховий будинок? (Верхній поверх — це найвищі дерева: сосни, дуби, буки; нижчий — трохи нижчі: осика, береза, липа, вільха; потім ідуть кущі: ліщина, калина, глід; найнижчий поверх — трави, гриби, ягоди, мохи). — А чому парк не називають лісом, адже і там є дерева і кущі? (Бо дерева і кущі тут насаджені людиною, за ними постійно доглядають, знищують випадкові рослини і бур'яни). — Яку користь приносить ліс? (Гектар лісу протягом року очищає 18 млн. кубічних метрів повітря, а з повітря збирає 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево — бук «виробляє» за 1 год 1 кг 700 г кисню, що може задовольнити потреби 64 чоловік). — Гектар лісу дає врожай їстівних грибів — у середньому до 80 кг, близько тонни малини, чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарсь¬ких рослин; з 1 га насаджень липи, акації, інших медоносів бджоли збирають 300 кг меду. Зникнення 1 виду рос¬лин може спричинити до зникнення від 10 до ЗО видів комах. Завдання 2. Дерева нашого лісу. Загадки 1) Живе один батько і тисячі синів має, Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб) 2) Біла, а не сніг, зелена, а не лист, Кучерява, а без волосся. (Береза) 3) Маленькі, і старенькі Влітку, взимку, навесні Всюди вдягнені гарненько У зелені сукні всі. (Ялини) 4) Що за дерево таке: І гіллясте, і струнке, Коли першу букву взяти, Рабом може воно стати. (Граб — раб) 5) Я у лісі росту величаво, Ви заходьте у ліс на галяву, Навесні вас я соком почастую, Восени вам красу подарую. (Клен) Барвінок. Молодці, звірята. Гарно ви розгадували загадки. А що цікавого ви можете розповісти нам про дерева нашого лісу? Розповіді про дерева. 1. Дуб — патріарх наших лісів. Це могутнє дерево заввишки 20 м з міцними гілками, товстим стовбу¬ром і темно-сірою потрісканою корою. Живе понад 500—1000 років. З його кори добувають дубильні речовини, а жолуді є доброю їжею для свиней. З роду-віку шанують у народі це дерево. «Міцний, як дуб», — виказували люди своє ставлення до нього. У літописах дуб згадується як дерево Перуна — бога дощу, блискавки та грому. Вінками з дубових гілок нагороджували героїв-сміливців. 2. На Україні відомі дуби-довгожителі. Так на Рівненщині в урочищі Рокитнянського району росте дуб, якому понад 1300 років. Оберігають у селі Ско-вородинівці на Харківщині 500-літній кремезний ве¬летень. Це було улюблене дерево українського мандрівного філософа і поета Г. Сковороди. Два 300-річні дуби височать на Болдиній горі у Чернігові — над могилою українського письменника Михайла Коцюбинського. Минулого року у Великій Хортиці загинув понад 600-літній запорізький дуб, під яким збирав своє військо Б. Хмельницький. Висота дерева — 36 метрів, діаметр крони — 43 метри, а довжина обхвату — по¬над 6 метрів. 3. Липа — найсолодше дерево для бджіл. Цей чу¬довий матеріал у руках народних умільців не тріскається і не коробиться. її деревиною народні майстри оздоблювали царські палаци, з неї виготов¬ляли іграшки: ведмедики, матрьошки. Найпоширенішим взуттям раніше були личаки, які виробляли з липового лика. Носили їх у будь-яку по¬ру року. Личаки швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12—15 пар, а на 1 пару личаків витрачали лика з 2—3 молодих липок. Ось і стояли в лісах обідрані, зовсім голі дерева. Звідси, мабуть, і походить приказка «Обдерли, як липку». 4. Береза — піонерка лісу. Це світлолюбна і дуже швидкоросла рослина. Вона першою поселяється на вирубах або згарищах. Навесні у березовому лісі можна вгамувати спрагу. Одна велика береза дає нам 200 л соку. 5. Окрасою наших лісів є ялини. Ці дерева звесе¬ляють наші домівки під час святкування Різдва Хрис¬тового та Нового року. Але перш, ніж зрубати ялинку, запам'ятайте: 1,5—2-метрової висоти ялина досягає тільки за 10—15 років. Живуть ялини переважно 250—300 років. Завдання 3. Мешканці нашого лісу. Загадки Лежить під хмизом І крутить хвостом. (Кабан) В мене шубка з колючок, В мене сіра спинка. Ніс, як чорний п 'ятачок, Очі — намистинки. (їжак) Не ходоку я, а стрибаю, Бо нерівні ноги маю. Через поле навмання Перегнав би я коня. Я страшенний боягуз, Всіх на світі я боюсь. (Заєць) В темнім лісі проживає, Довгий хвіст пухнастий має. їй на місці не сидиться Як зовуть її? (Лисиця) Ходжу я в пухнастій шубці, Живу у густому лісі, У дуплі на старім дубі Гризу я горіхи. (Білка) Дивний крихітний автобус По піску кудись поліз. Але ходить він повільно Через те, що без коліс. (Черепаха) Барвінок. Ліс — це великий дім. Хто ж у ньому мешкає? 1. Найбільше у лісі комах, особливо рудих мура¬шок, що будують собі гнізда — мурашині купини, висота яких іноді перевищує 1 метр. Руді мурашки — друзі лісу: ділянка навколо їхнього гнізда (не менше як 0,5 га) залишається майже неушкодженою шкідливими комахами, оскільки за сезон (з квітня по жовтень) мешканці лише одного мурашника знищують їх близько 3—5 млн. 2. Мешканці лісу — птахи. їх близько 358 видів. Найбільше — горобців, шпаків. Багато з них є пе-релітніми. Вони долають великий шлях з теплих країв на Україну. Так перепел пролітає понад 300 км, а бурокрила сивка — більш як 3 тис. км. Швидкість під час польотів також значна, у голубів вона може сягнути 120 км/год, в ластівок — 300 км/год. 3. Птахи приносять велику користь. Так грак за рік знищує 8 тисяч дротяників-черв'яків, які підточу¬ють коріння культурних рослин. Синичка з'їдає за день комах стільки, скільки вона важить. Шпак тіль¬ки за сніданок з'їдає 50—60 комах. Одна ластівка за Літо поїдає до мільйона комах. 4. Жайворонок — один з небагатьох птахів, який співає на льоту до 10—20 хвилин. Він поїдає дуже ба¬гато комах, а також насіння бур'янів. їдять жайво¬ронки і зерна пшениці, жита, ячменю, але ніколи не видзьобують їх з колосся, а збирають на землі, що впало, щоб менше залишилося для мишей. 5. Солов'ї, як і люди, — довго вчаться співати. Ли¬ше на третій рік життя вони стають співаками. Знищують мух, гусениць, жуків. А зараз — весела перерва. (Участь беруть болільники — розказують гуморески). Врода Як зійшлись на сходку птиці Обирать нову царицю, Грало барвами навкруг, Наче цвів весняний луг. Серед птиць ходила галка — Дзьоб — як швайка, хвіст як палка, Пір 'я чорне, як смола, — незавидною була. Стала галка птахів смикать Га на себе пір 'я тикать. Рве пір Пночки собі: жовті, сірі, голубі. І зробилася такою Гордо-пишною, рясною, Що гукнули птахи всі: — Ось цариця по красі. А раптовий вихор-вітер З галки пір 'я вирвав, видер, Геть розкидав і поніс через гору, через ліс. І лишилась птаха бідна знову чорна, жалюгідна... Що на себе не тули, Не діждешся похвали, Як нема тієї вроди, Що дається від природи. (П.Глазовий) Урок другий — лісографія Завдання 1. Орієнтування у лісі. Щоб не заблукати у лісі, ми користуємося компасом. А що робити, коли компаса немає? Про це ми довідаємося з відповідей лісових друзів. Запитання 1. З якого боку товща і темніша кора дерев, які ростуть окремо на великій галявині?(З північного) Запитання 2. З якого боку дерева бувають тріщи¬ни, нерівності, нарости?(З північного) Запитання 3. З якого боку на корі дерев ростуть мохи й лишайники?(З північного) Запитання. 4. З якого боку дерев, пеньків, кущів росте густіша й вища трава?(З південного) Запитання 5. З якого боку дерев у лісі знаходяться мурашники?(З південного) Запитання 6. З якого боку у берези біліша й чистіша кора?(З південного) Завдання 2. Гра «Впізнай кому належить». Барвінок. Друзі, зараз я вам роздам гербарій і листочки з цифрами 1—6. Вам потрібно записати назву дерева, якому належить даний листок. 1 — клен 2 — граб 3 — каштан 4 — дуб 5 — липа 6 — верба Завдання 3. Гра «Назви моє ім'я». За малюнками і муляжами вказати назву гриба. ПерерваБолільники співають рядки пісень, в яких йдеться про дерева, птахів, тварин. Найактивніший учасник одержує подарунок. Урок третій — лісова математика Барвінок. 1. Як визначити вік поваленого дерева? (За кільцями) Отож, зараз спробуйте визначити вік дерева, частинку якого я вам представлю. 2. Гра «Хто більше». За 3 хвилини записати назви дерев, птахів, тварин нашого лісу. Гра для болільників. Барвінок. Поки наші лісові друзі виконують завдання, пригадайте, будь ласка, і назвіть слова пісень, в яких згадуються рослини і тварини. На переможця чекає приз. Перерва. Гумореска К. Дяченка «Мисливці». У суботу, в надвечір'я, Десь після футболу, Потягло у ліс на звіра Федора й Миколу. Узяли свої рушниці, Рюкзаки бугристі. Підкріпились у «Хвилинці» Градусів на триста. У дорогу із собою Ще із магазину Взяли білої міцної Та «біоміцину». Довго їздили, робили Різні пересадки І опівночі прибились Врешті до посадки. Сіли, випили, поїли. Тут де й сон узявся: Так, упавши, захропіли, Що аж вітер знявся. Ось і ранок. Сонце грати Стало над дружками, А вони, немов пірати, Сплять поміж пляшками. Спали б ще вони, як мертві, Та ворони кляті Повсідались на них верхи І давай клювати. Встали. В головах гудіння — Наче б замість мозку Хто поставив по турбін В черепну коробку. Саме жінка вийшла з нетрів. Хлопці й запитали: — Ви ведмедів тут чи вепрів, Тітко, не стрічали? — Від вас перших чую вісті, — Мовить Колі й Феді, — Щоб у сквері серед міста Бігали ведмеді. — Як же так? — Микола звівся, Глянув з-за ялинок. — Стільки плентались до лісу, А ось — наш будинок!.. — Справді кросик! — Федь пошкрібся. — Аж нога опухла... А прийшли знов на те місце... Бо ж земля в нас кругла. — Й почвалали підкріплятись У кафе «Орбіта», Щоб додому повертатись Знов навколо світу. Підсумок заняття. Ось і підходить до кінця наше незвичайне заняття у лісовій школі. На закінчення давайте перевіримо, чи знають наші лісові мешканці народні прикмети. Отож, гра «Продовжіть народні прикмети». 1. Довгі бурульки — (на довгу весну) 2. Зозуля стала кувати — (морозу більше не бувати) 3. Ластівки літають високо — (на добру погоду) 4. Якщо в сонячний день закриваються квіти і кульбаби — (буде дощ) 5. Лушпиння на цибулинах тонке — (зима буде м'яка) Журі підводить підсумки оцінювання відповідей учасників змагання. Барвінок. Я хочу подякувати лісовим друзям, які допомогли нам погортати цікаві сторінки Книги Природи. А ще сказати слова вдячності людям, які зростили ліс. Спасибі людям, що зростили ліс: За всі дуби, ялини в пишнім гіллі І за красу отих зелених кіс, В яких стоять гнучкі берізки білі. Коли б не ліс, не знали б ми про те, Що є фіалка й пролісок на світі, Як у маю конвалія цвіте — Найкраща, найніжніша поміж квітів. Від суховіїв сохнула б земля, Була б вона подібна до пустелі. А ліс накличе хмари на поля — Дощі проллються весняні, веселі... Спасибі людям, що зростили ліс. (М. Познанська) А зараз слово — журі. (Нагородження переможців). Боднарчук Г. // Позакласний час.- 2006.- №9-10
|