Мета. Поглибити знання учнів про свою державу, історію українського народу; виховувати громадянина України; розвивати навики самостійної роботи з різними джерелами, вміння аналізувати факти. Обладнання. Зображення державних символів України — Герба та Прапора; карта України; вислови відомих людей про Україну; рушники; керамічні вироби з українським орнаментом; елементи українського національного одягу; портрети М. Грушевського, Г. Сковороди, І. Мазепи, П. Скоропадського, Т. Шевченка; виставка виробів «Що вміють у моїй родині» (батьківські роботи); виставка «Мене навчили руки батька й неньки» (учнівські роботи); картки-завдання для команд. Музичний супровід. 1. Державний гімн України. Муз. М. Вербицького, сл. П. Чубинського. 2. Пісня «Що для мене Україна?». Музика і слова О.С. Яковлева. Методичні рекомендації • У конкурсі беруть участь дві команди-переможниці відбіркового туру. •Учасники одягнені в національні костюми, мають візитку, де вказано ім'я учасника та номер групи, емблему, на якій зображено географічні контури України, бант з жовто-блакитної стрічки. • Журі оцінює кожне питання в 1 бал і вручає автору відповіді спеціальний жетон. • За кількістю цих жетонів журі визначає команду переможців і учасника-чемпіона цієї гри. • Переможцям вручаються спеціальні призи-дипломи, подарунки з національною символікою та література про Україну. Вислови: Нема на світі України, Немає другого Дніпра, А ви претеся на чужину Шукати доброго добра, Добра святого. Тарас Шевченко Свою Україну любіть, Любіть її... Во время люте, Востанню тяжкую минуту За неї Господа моліть. Тарас Шевченко Святе слово — рідна мати; Єсть іще святиня Вища, Богові миліша — Рідная Вкраїна. Пантелеймон Куліш Хто кохає край свій рідний Для високої ідеї; Я ж кохаю не для неї, А для того, що він бідний. Микола Вороний А в серці тільки ти, Єдиний мій, коханий рідний краю! Леся Українка Країно рідная! Ох, ти далека мріє! До тебе все летять мої думки, їм страшно й радісно, якась надія мріє... Так з вирію в свій край летять пташки. Леся Українка Хід конкурсу (Звучить пісня «Що для мене Україна?»). Що для мене Україна ? Це від Бога моя земля. Тут живе моя родина, Тут живу давно і я. Приспів: І які б не були дороги, І яка б не була година Я з тобою, я з тобою Україна. Зараз вам пропонується 9 турів, де на вас чекають близько 100 завдань з історії, літератури, культури, Конституції України, права. Переможців визначить журі. І тур. «Моя держава — Україна» •Яку назву за Конституцією має твоя держава? • Визначте політичний державний устрій України. (Унітарна парламентсько-президентська республіка) •Назвіть головних керівників нашої держави. (Президент, Голова Верховної Ради, Прем'єр-міністр) •Які ви знаєте державні символи? • Визначте головні гіпотези щодо походження тризуба. •Що символізує наш Державний прапор? • Розкажіть напам'ять або проспівайте Гімн України. • Назвіть або покажіть, які предмети або рос¬лини є національними символами України. (Рушники, калина, верба, вишиті сорочки тощо) • В чому ви бачите різницю між державними та національними символами? • Коли наша держава стала незалежною? (24 серпня 1991 р.) •Хто став першим Президентом незалежної Ук¬раїни? (Л. Кравчук) II тур. «Наша Україна — на планеті Земля» Де розташована Україна? (У Центральній частині Європи) Назвіть країни, з якими межує Україна. (На сході — Росія, на півночі — Білорусь, на заході — Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова) Які моря омивають територію України? (Чорне та Азовське) Які ви знаєте найбільші річки України? (Дніпро, Дунай, Південний Буг, Дністер, Десна) Назвіть найбільші гори України. (Карпати, Кримські гори) Які найвищі точки України? (г. Говерла в Карпатах — висота над рівнем моря 2061 м, г. Роман-Кош у Кримських горах — висота над рівнем моря 1545 м) Найбільші міста України(Київ...) Скільки областей має Україна?(24 області) Назвіть міста — обласні центри. (Виграє той, хто назве останнє місто) III тур. «Україно, Україно, славний край козаччини!» У боротьбі за незалежність України ми передусім зобов'язані українському козацтву. Сьогодні відроджується козацька слава, дух лицарства у генах українського народу. А в свій час козацький рух очолювали відомі українські гетьмани. Давайте зараз згадаємо їх. (Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Петро Дорошенко, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа та інші) Назвіть прізвище людини, яка була останнім гетьманом України. (П. Скоропадський) Кому надавали козаки найвищу виконавчу владу? (Кошовому отаману) Хто командував загоном з 2,5 тис. козаків, який взяв до себе на службу французький кардинал Ришельє? (Полковник Богдан Хмельницький) Як називали у XV—XVIII ст. вільну людину із селян чи міської бідноти, утікачів від утиску феодалів, жителів Запоріжжя, Дону?(Козак) Як називався виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі, з XVII ст. — начальник козацького війська та верховний правитель України? (Гетьман) То безрукавний одяг, який вдягають поверх сорочки. Бере свій початок, як твердить сучасна етнографічна наука, від козацького піджупанника, якого теж шили без рукавів, він не був надто довгим. Носять чоловіки і сьогодні, бо цей одяг зручний і нарядний. (Жилет) Число козацьких куренів не змінювалося майже 200 років у Запорізькій Січі. Назвіть це число.(38) Яку назву мав козацький погріб, у якому знаходилися коштовності, гроші (казна), харчі? (Скарбниця) Як називався готель для іноземних послів? («Грецька хата») Запорізька Січ не мала записаних законів, життя регулювалося традиційними правилами, обов'язковими для всіх, зарахування у війська не обмежувалося ні соціальним статусом, ні національністю, проте існували певні вимоги. Які? (Православна віра та відсутність дружини) Яку назву мав великий погріб, де зберігалися гармати, збруя, порох, ядра, кулі, мушкети?(Пушкарка) Як називалися на Січі всі символи й атрибути козацького війська? (Клейноди — у перекладі з німецької мови «коштовності») IV тур. «Свій край — як рай!» Домашнє завдання. Назвіть історичні та топонімічні прислів'я про рідний край. За кожне згадане прислів'я — півбала. — Що край, то інший звичай. — Де рідний край, там і під ялиною рай. — За рідний край хоч помирай. — Свій край — як рай, а чужа країна — як домовина. — Рідна сторона — мати, чужа — мачуха. — До свого роду хоч через воду. — За гроші не купити ні батька, ні матері, ні Батьківщини. — Всюди добре, а на Батьківщині найкраще. — Краще на своїй стороні кістьми лягги, ніж на чужині слави натягти. Перемагає команда, яка назвала більше. V тур. «Наші славні герої» • Назвіть діячів України, які, на вашу думку, відіграли особливу роль в історії нашої держави. «Хто є хто?» — за портретами впізнай діяча України. (Виставлені портрети М. Грушевського, А. Кравчука, Г. Сковороди, І. Мазепи, Т. Шевченка, В. Чорновола, В. Ющенка) • Назвіть сучасних політичних діячів України, які, на вашу думку, відіграють особливу роль у сьогоднішньому розвитку держави. Аргументуйте свою думку. •А зараз ви повинні встановити відповідність події або посади з потрібним прізвищем (команди отримують картки-завдання). М. Грушевський П. Орлик П. Чубинський Л. Кравчук Перший Президент в історії України Автор слів сучасного Гімну України Перший Президент незалежної України Перший Голова Верховної Ради України VI тур. «Родина і Україна» Ведучий. Визначте, що таке родина. Але родина — це не тільки рідні, родичі. Це і наші групи, училище і весь народ український. Родина до родини — народ. Ми з вами — український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, а зруйнуй їх і ріка засохне, так і наша українська культура збагачується маленькими родинами — сім'ями. А щоб річка була повноводною, а родина наша, українська, ве¬ликою і щасливою, треба шанувати батьків своїх. Це завжди було в традиціях нашого народу і відобразилося в прислів'ях. І зараз завдання: відгадайте кінцівку прислів'я. 1. Яке дерево, такі в нього квіточки, які батьки, ... (такі їхні ДІТОЧКИ). 2. Який кущ, така і калина, яка мати ... (така і дитина). 3. Який дуб, такий тин, ... (який батько, такий син). 4. Не навчив батько, ... (не навчить і дядько). 5. Яка гребля, такий млин, ... (який батько, такий син). 6. Який рід, ... (такий плід). 7. Сироті без роду — хоч ... (з мосту та в воду). 8. Хто батька й матір зневажає, ... (той добра не знає). 9. Яка яблунька, ... (такі й яблучка). 10. Яка клепка, така й бочка, ... (яка мати, така й дочка). 11. Годуй діда на печі, ... (бо і сам будеш там). VII тур. «Хто це? Або що це?» • Назвіть український народний багатострунний музичний інструмент. (Бандура) • Різаний або рваний шматочок прісного тіста, зварений у юшці. (Галушка) • У Київській Русі — постійне княже військо. (Дружина) • Укріплений пункт з міцними, тривкими спору¬дами, призначений для довготривалої кругової оборони. (Фортеця) • Найвищий виконавчий і розпорядчий орган державної влади в Україні. (Уряд) •Які страви складали основу козацької кухні? (Борщ і вареники) • Прапор, бунчук, булава, печатка, литаври. (Це атрибути козацької влади, або клейноди) VIII тур. «Наша держава на світовому Олімпі» • Скільки держав світу визнали Україну? • Членом яких міжнародних організацій є Ук¬раїна? •Які спортсмени України стали переможцями світу або чемпіонами Олімпійських ігор? • Які держави першими визнали Україну? • Які головні події пережила у 2005 році наша держава? (60-річчя Перемоги; проведення політичних реформ; вибори Президента України; Евробачення в Україні) • Коли відбулися вибори нового Парламенту України? І в цей рік ми бажаємо своїй державі: Розквітай, прекрасна Україно, Рідна земле, матінко моя, Хай лунає мова солов’їна, Пісня неповторная твоя. (Звучить пісня. За цей час журі підводить підсумки гри. Нагородження переможців). Матросова Т. // Позакласний час.- 2006. - № 9-10
|