Мета. Познайомити учнів з іменами та творчістю українських гумористів; формувати навички худож¬нього читання гуморесок, анекдотів; виховувати по¬чуття гумору, любов до праці, розуміння потреби вчитися і засудження ледарів, хвальків, пустунів. Обладнання. Портрет Остапа Вишні, його твори, збірки «Веселий ярмарок», книги П. Глазового, Є. Дударя, збірка «Слово до слова — весела розмова». Епіграф. Висміяти — значить вилікувати. М. Горький Хід уроку І. Оголошення теми та мети уроку. Вчитель. Сьогодні у нас урок позакласного читан¬ня. Ми познайомимось з іменами українських гумо¬ристів, їх творами, звернемо увагу на ситуації, які є настільки комічними, що викликають у нас сміх. Сміх може бути гострим і викривальним, — це сміх сатиричний. А може бути добрим і співчутливим, а не злим чи глузливим. Саме такий сміх зустрінемо у гу¬мористичних творах. Сміх має велику силу! А яку саме, ви скажете в кінці уроку, прослухавши підготовлені вами гумори¬стичні твори. Підказкою послужить вам епіграф уро¬ку: «Висміяти — значить вилікувати». (М. Горький) А ще вашим завданням буде виразно прочитати гуморески, щоб їх суть була зрозуміла слухачам. Ад¬же вам приходилось бачити і слухати артистів на сцені, що виконують гумористичні твори. Ви сьо¬годні теж артисти, тому що готували міні-спектакль із життя учнів на уроці, перерві і вдома за прочита-ними самостійно творами. Отож, розпочинаємо вис¬таву. Дія І. Урок української мови (Дзвінок на урок. Учні займають свої місця. Роль учителя виконує теж учень). 1. — Віталію, йди до дошки. Постояв Віталій, постояв біля столу та й каже: — Я не виконав домашнє завдання. — Чому? — У нас нещастя!Захворіла мама. — Захворіла? Коли? — здивувалася вчителька.— Я ж її вчора в кінотеатрі бачила. — Ех не те сказав, треба було про бабусю сказа¬ти, вона ж рідко в кіно ходить. 2. — Діти, перекладіть з української мови російською слова морква, квасоля, цибуля за зраз¬ком: «картопля — картофель». — Картопля — картофель, морква — моркофель, квасоля — квасофель, цибуля — цибуфель. 3. — Що ставиться в кінці питального речення? — Знак питання. — Добре, сідай. — А окличного? — Знак оклику. — Добре, сідай. — Розповідного? — Знак розповіді... — Неправильно. Придумай розповідне, питальне та окличне речення. — Учитель захворів. Це правда? Ура! 4. — Олесю, провідміняй дієслово ходити — Я йду, ти йдеш... — Швидше, Олесю! — Я біжу, ти біжиш. 5. — Дітки, придумайте до слова трава однокореневе слово. — Сіно. 6. — Учні, хто скаже, що таке пряма мова? — Це коли говориш правдиво і відверто. — А що таке кур'єр? — Кур'єр — це той, що курями торгує. 7. — Учні, а ви вже писали листи? — Так. — Ну-то послухайте, якого листа написав Коржик, який ходить до третього класу: Петя Коржик, той, що ходить До третього класу, Листа в село накарлякав Дядькові Панасу: «Добрий день вам, дядьку й тітко! Я ходжу до школи І чув, що ви на тім тижні свиню закололи. Ми вас просимо у гості, Татко, я і мати, І всі разом на вокзалі Будем зустрічати. Я вас перший на пероні між людьми побачу. Держіть в руках банку смальцю І ногу свинячу. — І ви так пишете? — Ні! — Молодці. 8. — Як на твою думку, Васильку, слово «штани в однині чи в множині? — Я так думаю, що верхня частина в них однина, а нижня — множина. 9. — Олеже! Я задала твір про молоко на З сторінки, а ти написав лише півсторінки. Чому? — А я писав про згущене молоко. 10. — Діти, трапилась дивна історія. З оповідання втекли слова! Їх треба обов'язково повернути на місце. А слова ось які: клякса, морква, щеня, молоток, яєчня, кішка, Наталя, каша, мама. Гарненько поду¬майте, як розставити їх по місцях. — А що тут думати? — закричав Сергійко і підняв руку. — У мене готово. — Прочитай, що в тебе вийшло. — Славко з'їв велику апетитну кляксу. Мишко по¬садив у зошиті моркву. Тато прибивав поличку ще¬ням! Молоток вищав і махав хвостом. Потім прийш¬ла з роботи яєчня й стала готувати обід. Кішка шипіла на сковороді. В каструлі булькала Наталя. Ка¬ша кашляла, і її поклали в ліжко. Мама форкала й ви¬гинала спину. (Всі діти засміялися й закричали: — Не так! Не так! — А як? Ану, подумайте вдома! А зараз перерва. Урок закінчено. (Дзвенить дзвінок. Діти ведуть себе, як на перерві, розмовляють). Дія II. Перерва 1. Марійка: — Павлику, а чому це ти, коли терликаєш на своїй скрипці, обов'язково відчиняєш вікно? — А це для того, щоб чули наші сусіди. Усі вони збігаються і просять мою маму не примушувати ме¬не більше грати. 2. — Тарасе, чому ти так часто лупцюєш Марійку? — Це щоб ніхто не здогадався, що я її люблю. 3. Вася: — Мій брат Боря розумніший за твого брата. В цьому році він вже вчиться у сьомому класі. — Подумаєш,— каже Петя.— Мій брат Коля у сьо¬мому вже три роки вчиться! 4. — Женя, ти кого більше любиш — брата чи се¬стру? — Сестру. — Чому? Вона ж усі книги порвала?! — За це її й люблю. Колись забув біля неї щоден¬ник — на клапті порвала. 5. — А мій тато багатший від твого! — А мій розумніший! — А мій твоєму гроші позичив! — А мій твоєму не віддасть! 6. — У нас є кольоровий телевізор,— хвалиться Андрійко. Петрик: — У нас — автомобіль «Жигулі». Маринка: — А у нас тепер усе є. Тато привіз із відрядження радикуліт, а мама сказала: «Нам цього тільки й не ви¬стачало!» 7. У клас вбігає учень: — У шкільній роздягальні погасло світло.— Як тепер ти пізнаєш своє пальто? — По ґудзиках. — По ґудзиках?! Цікаво, а які ж вони в тебе — У мене їх жодного немає. (Лунає дзвінок. Розпочинається урок) Дія III. Урок 1. Вчитель-учень: — Ваш учитель біології захворів. — Ура! — Але урок проведу я. Ми поговоримо на різні теми , і, заодно, проведу виховну годину. — Отже, скажіть, чому птахи відлітають у теплі краї? — Бо як підуть пішки, витратять на дорогу багато часу. 2. — Скажіть, чим відрізняються свійські тварини від диких? — Дикі тварини ніколи не віддають добром молоко та яйця. 3. — Діти, які види транспорту ви знаєте? Ігор: — Автомобільний, залізничний, морський, пішохідний. 4. — Як ти гадаєш, Максиме, що важливіше: сонце чи місяць? — Місяць. — Чому? — Тому що місяць світить уночі, коли темно, а сонце — вдень, коли й так видно. 5. — Дітки, ложку золоту я покладу в кислоту, ясніть, якщо хто знає, чи розчиниться вона? Всі гукнули хором: — Ні-і-і! — А чому? — Бо інакше ложку ту ви б не клали в кислоту 6. — Олегу, іди до дошки. То що таке одноклітинні? — Одноклітинні... Одноклітинні... Це... Це... — Амеба... Амеба... Туфелька...,— шепочуть з класу — А, згадав! Одноклітинні на небі в туфельках. — Скільки тобі поставити? — Чотири. — Ну, сідай, «Амеба в туфельках». 7. — Давайте, учні, поговоримо про бюджет Хто розповість? Ну, розповідай, Іванку. — Тато заробляє в місяць 120 грн. а мама — 80. На харчові продукти йде 100 грн. На одяг, взуття 100 грн., а на ощадну книжку — 200 грн. — Сідай, Іване, не знаєш арифметики. — Це ви не знаєте мого тата й маму! 8. — Васильку, якщо я дам тобі три груші, то як ти їх розділиш на п'ятьох дітей? — Зварю компот. 9. — Михайлику, якщо на столі сидять чотири мухи, і я одну вб'ю, то скільки зостанеться? — Одна,— та, що вбита. 10. Учителька: — Лесю у твого брата п'ять яблук, а ти в нього два забереш. Який буде результат? — Він мене відлупцює. 11. — Де вперше одержав перемогу Суворов? — На 104-тій сторінці підручника. 12. — Учні! Юрій Долгоруков заснував Москву 850 років тому. — Ну і пам'ять у Вас! 13. — Діти, назвіть три речі, без яких людина не може жити. — Сніданок, обід, вечеря. 14. — Діти, чим нам допомагають птахи! — Птахи нам допомагають дзьобати комах. 15. — Як буде у множині «дитина»? — Близнята. 16. — Іванку, які ти знаєш теплі, лагідні слова? — Шуба, рукавички, чай... 17. Вчитель: — Добре, а тепер проведемо виховну годину. По¬говоримо про все. Іване, якби ти знайшов 5 гривень, що б ти зробив з грошима? Залишив би собі? — Ні, вчителько. — Молодець! А що б ти з ними зробив? — Купив би собі цукерки. 18. — Юрку, ти знову сьогодні запізнився на пер¬ший урок? — Так, я заспав, бо нікому було мене розбудити,— мама й тато на роботі. — А хіба у вас немає будильника? — Є, але він завжди дзвонить тоді, коли я сплю. 19. — Як треба зберігати підручник, щоб він завжди був новим і чистим? — Краще його зовсім не носити до школи. 20. — Андрію, ти знову двійку з математики схопив? — Так це ж ви посадили мене до Валі, а який з неї математик?! 21. — Васильку, а чому ти несеш щоденник на підпис дідусеві, а не татові? — Дідусь воював — він уже нічого не боїться. 22. — Сергійку, чому це твоя мати не була на батьківських зборах? — Я їй не сказав. — Чому? — Бо кожного разу, коли вона побуває на них, у неї голова болить, тому я її пожалів. 23. — Учні, підійміть руку ті, хто допомагає батькам. Руслано, а ти чому не допомагаєш? — Коли я хочу вранці ліжко застелити, татко ка¬же: «Відпочивай, доню, бабуся все тобі зробить, все одно тільки сидить у хаті». 24. — У кого вдома є корова? — У мене. — То розкажи, як вона виглядає? — А вона тепер ніяк не виглядає. Татко на зиму всі дірки забили дошками. 25. Учень: — Я завтра до школи не прийду — Чому? — Бо я захворію. — А що у тебе болить? — Бабуся завтра має приїхати. 26. — Дітки, наведіть найпоширеніший вигук, який ви чуєте вдома. — А щоб ти смоли напився! Де дів гроші? — А щоб ти крізь землю провалився! — А щоб ти згорів разом з нею! Вчитель. — Дуже добрі слова ви чуєте вдома. 27. (Лунає дзвінок). Вчитель: — Урок закінчився. До побачення! А ти, Васю, зачекай мене, я йду до твоїх батьків. (Учні діляться на три сім'ї. Перша сім'я: батько, мати, син, дідусь, тітка). Дія III. Вдома 1. Доброго дня. Я — вчителька вашого сина, він погано вчиться. — А в якому він класі? — питає стурбований татусь. 2. Батько. — Васильку, ану дай сюди свій щоденник. Чом ти тільки двійки та трійки приносиш? — Тату, треба з найменшого починати. 3. Сценка «Буйні предки» Вдарив батько спересердя Хлопчика малого. Той поплакав, переплакав Та й питає в нього: — Тебе, тату, бив твій тато? — Бив, та ще й немало. — Ну, а тата твого били? — Теж перепадало. І сказало хлопченятко, Заломивши ручки: — Тепер ясно, звідки в тебе Хуліганські штучки. 4. Сценка «Коріння і насіння» — А ти, тату, в школі вчився? — Вчився, так, Васильку. — А то правда, що ти, тату, Був одержав двійку? — Було таке, траплялося... Хлопчик засміявся: — Тоді мама правду каже, Що я в тебе вдався. 5. Приходить тітка в гості до Василька: — Васильку, це тобі,— і подає йому цукерки Мама: — Васильку, а що треба говорити, коли пригощають? — Дайте ще. 6. Тітка:. — Васильку, а який твій найулюбленіший предмет? — Телевізор! 7. Мама: — Васильку, якщо ти пообіцяєш мені ніколи не ка¬зати слово «до чорта», то я тобі дам 50 копійок. 8. Василько: — Дідусю, допоможи мені задачу розв'язати! — А ти вже над нею думав? — Так. — І що ж ти придумав? — Що краще спитати в тебе. 9. Мати: — Васильку, де ти взяв цей м'яч? — У Сергія. — А він про це знає? — Авжеж! Хіба не чути, як він плаче на вулиці? 10. Приходить сусід. — Сусіде, ви вже зробили внукові домашнє за¬вдання з математики? — Зробив. — Дайте списати. (Інша сім'я: мама, бабуся, донька). 1. Мати — доньці: — Чому ти так пізно повернулася додому? — Я була в Марійки — допомагала їй робити уроки. — Та вона ж відмінниця! — Я допомагала Марійці робити мої уроки. 2. Донька: — Мамо, ти пам'ятаєш вазу, яка переходить у нашій родині з покоління в покоління. — Так, ну і що? — Так от, моє покоління її щойно розбило. 3. — Голова болить, аж тріщить,— жаліється бабуся. — А чому не чути тріску? — запитує цікава онучка. 4. Не вірю я приказкам! — Чому? — Приказка каже, що мовчання — золото. Я мов¬чала на уроці, а вчитель мені двійку поставив. 5. — Мамо, наш учитель нічого не знає. — Чому ти так вважаєш? — Бо він весь час запитує нас. 6. Дочка серйозно філософствувала: — Чи знаєте, мамо, про що я найбільше мрію? — Звідки мені знати? — Дуже хочу, щоб у нас було три корови — біла, чорна і жовта. — Нащо нам аж три корови? Одну нічим годувати. — Три — ліпше. Біла б давала для татка й бабки молоко, чорна б тебе забезпечувала кавою, а жовта мене — лимонним соком. Ой, дуже люблю сік! (Дівчинка жадібно облизує губи). (Інша сім'я: батько, мати, бабуся, діти). 1. Бабуся каже онукові: — Полічи, скільки тобі років. За кожен рік дам тобі по цукерці. — Краще я порахую твої роки,— пропонує той. 2. — Мамо, мене побили. — Але за віщо? — Бо я дав тому хлопцеві списати в мене задачі. - Ти даєш списати, та тебе ще й б’ють? — Так,— зітхнув Іван.— Я всі задачі розв'язав неправильно. 3. — Ти вже вивчив уроки? — питає батько Сергійка. — Якщо йти до магазину, то ще ні, а якщо у кіно, то вже! 4. — Чому ти так часто почав одержувати двійки з математики? — проглянувши Славкові зошити дивується мама. — Та мене від Вітька Гурова до Мишка пересадили, а який з нього математик! — відповідає Славко. 5. Тато обійняв за спину: — Вивчив щось чи ні? Множення таблицю, синку, Розкажи мені! Та не думай хитрувати! — Тато нахилився.— Дай-но! Буду слідкувати, чи не помилився. 6. — Михайлику, що тобі подарувати на день народження? — Ключ від буфета, де ти ховаєш цукерки. 7. Сценка «Де беруться діти» — Де взялися ми? — онуки спитали в бабусі. А бабуся пояснила в старовиннім дусі: — Тебе знайшли у капусті, Тебе — в бараболі, Тебе знайшли під вербою, Тебе — на тополі. Тебе знайшов біля клуні На соломі татко... І тут обізвалося якесь онучатко: — От сімейка, так сімейка. Хоч тікай із дому. Хоч би ж одне появилось На світ по-людському! Підсумки уроку. Слово вчителя. Закінчилася ваша вистава. Назвіть імена авторів прочитаних вами творів. Учні зачитують: Павло Глазовий, Олег Чорногуз, Грицько Бойко, А. Дімаров, народні анекдоти. — Яка ж роль гумору і сатири в житті людей? Дійсно, гумор і сатира потрібні для того, щоб вилікуватися від усього хибного, поганого, некраси вого. Сміх потрібний, щоб ми весело прощалися зі своїми недоліками, щоб веселіше жили. Думаю, що сьогоднішній урок викликав у вас щиру посмішку, зацікавлення до гумористичних творів. А коли у висміяних персонажах побачите нібито себе, свою поведінку, то смійтесь разом з друзями і лікуйтеся від недоліків. Виставлення оцінок. Домашнє завдання. Самостійно скласти гумористичний твір або записати курйозний випадок, який трапився з вами у школі, вдома. О. Д. Білей с. Плоске, Закарпатська обл.
|