1. Поетична хвилинка Молитва О книго, Божа ти рабине! Народу й роду берегиня! Неопалима купина По всіх вертепах і яскинях, Неначе зірка провідна, Великомученице, Ти Нас освіти і освяти! А рідну мову – слово Боже Топтало плем’я зловороже, Кричало: «Не было и нет!» Пророчило: «И быть не может!» Ти свій розкрилювала лет, І ринув твій небесний спів, Як грім на голови катів. Ти, мов цілющою водою, Нас причащаєш колядою І віщим словом Кобзаря. Хай воскреса народ з тобою І правди Божої зоря Осяє Україну-Русь! За це я, страднице, молюсь. Молюсь за працьовиті руки І світоч правди і науки, Щоб в кожнім серці запалав, Щоб знали діти і онуки, Хто, де, коли, за що страждав. Господь мій! Нас ти не покинь, Святого Духа на нас злинь! Амінь! 2. Звертання до учнів Виразимо свою любов і шану рідній мові, ми, її носії, її діти, то ж вивчаймо її, пізнаваймо її тайни, бо ми – українці. 3. Представлення команд: Назва, девіз, вислів про мову. 4. Розминка • Чого нема у капусті та цибулі, але є в помідорах та огірках ?(Буква «О») • Коли хлопчика можна назвати жіночим ім’ям ? (Коли він полюбляє спати – Соня ) • У путі не зустрінеш, а у дорозі знайдеш, в океані, озері навіть у болоті побачиш, а в річці ніколи (Буква «О») • Якщо у задуманого слова викинути одну букву, то залишиться одна буква, хоча задумане слово складається з 6ти букв. Що це за слово? («Буквар») • Чому півень стоїть на одній нозі? ( Бо якщо підніме обидві, то впаде) 5. Розгадати кросворд 1. Маленькі плоди, мов сережки, повисли, червоні – солодкі, зелені – ще кислі. (Вишня) 2. Я на сонце дуже схожа – золотиста, ніжна, гожа. Рано-вранці розквітаю, пелюстками всіх вітаю. Відгадати вам неважко, що за квітка я? (Ромашка) 1. Лісом він котився з ревом, їв кущі, траву, дерева. А коли напивсь води – стих і згаснув назавжди. (Вогонь) 2. Поля письменник-агроном засіяв буквами-зерном. Отож, читачу, поспішай зібрати мудрий урожай (Знання) 6. Продовжити прислів’я • Не бажай синові багатства, а бажай … (розуму). • Голова без розуму, що … (ліхтар без світла) • На те коня кують, щоб … (не спотикався) • Вчення в щасті прикрашає, а … (в нещасті утішає) • Гарний птах пір’ям, а … (чоловік – розумом ) • Коваль коня кує, а жаба … (й собі ногу дає) • Мудрий не все каже, що знає, а дурень … (не все знає, що каже) • Хто людей не поважає, сам … (поваги не має) 7. Що символізують собою наступні рослини: • Троянда (символ кохання та таємниці) • Лист пальми (знак перемоги) • Гілка оливкового дерева ( символ миру) • Гілка лавра (символ слави) • Дуб ( сила) • Плющ (символ вічного життя) • Персик (символ доброчесності серця і думок) • Каштан (символ непорочності та безгрішності) 8. Конкурс «Художник» Відгадку намалювати: • Я найперша квітка в гаю, синім цвітом зацвітаю, відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку (Пролісок) • Сто свічок на гілках стоять, сто свічок без вогню горять (Каштани) • Він беззубий, а кусає, він безрукий, а хапає, ще й причепиться міцненько до штанів і до сукенки (Реп’ях) • Лист зелений не пропав, а під снігом задрімав, щоб у синю сукенчину одягнуть весняну днину. (Барвінок) 9. Конкурс капітанів: Вимов скоро скоромовку: • Напекли млинців, назвали кравців, а кравець за млинець та й побіг у танець • Коса косить – бруса просить, косар Герасим погострив – клин окосив • Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука - буде букові наука. • Сидів горобець на сосні, -- заснув - і упав уві сні. якби не упав уві сні, сидів би він ще на сосні. 10. Що означає вислів • Не ликом шитий (Він не простак) • Дати березової каші (Набити ) • На сьомому небі (Щасливий ) • Спати без задніх ніг (Міцно спати) • Ніде яблуку впасти (Густо, багато) • Хоч голки збирай (Видно, яскраво) 11. Продовжити смішинки • На уроці математики учителька пояснює дію ділення. Написала на дошці "2:2" і питає: - Діти, хто знає, що це означає? - (Нічия! - вигукують з останніх парт.) • Батько перевіряє щоденник сина: - Математика - 1, мова - 1, природознавство -І... співи - 12... Розгнівано: - І ти ще співаєш?! - (Тату, я ж оптиміст.) 12. Назвати фразеологізми зі словом «ВОДА» • Під лежачий камінь вода не тече • Як риба в воді • Як з гуски вода • За холодну воду не візьметься • І кінці в воду • Рости, як із води • Водою не розіллєш • Як у воду опущений 13. Утворити слово з двох наданих слів, не додаючи жодної літери. • Бут + сова (Автобус) • Кит + рана (Картина) • Липа + нота (Антилопа) • Вода + ринг (Виноград) 14. Конкурс «Справжні імена» Назвати справжні імена письменників: • Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова) • Леся Українка ( Лариса Петрівна Косач-Квітка) • Марко Вовчок ( Марія Олександрівна Вілінська) • Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич) • Кобзар (Тарас Григорович Шевченко) • Каменяр (Іван Якович Франко) • Дідусь Кинир, Остап Вишня (Панас Губенко) 15. Вікторина Назвати одним словом: • Відступ у першому рядку тексту (Абзац ) • Розмова між двома особами ( Діалог ) • Манера вимовляти слова, звуки під час розмови, декламації ( Дикція ) • Слова різні за звучанням, близькі за значенням ( Синоніми ) • Слова з протилежним значенням ( Антоніми ) • Слова, що однаково звучать, але мають різні значення ( Омоніми ) • Умовні знаки для секретного письма ( Шифр ) • Старовинне слово або невживаний тепер мовний зворот ( Архаїзм ) • Загородження, що заважає вільному проходженню ( Бар’єр ) • Завіса з тканини на дверях ( Портьєра ) • Музичний супровід ( Акомпанемент ) • Словесний текст опери ( Лібрето ) 16. мовна вікторина • Які букви не вимовляються на початку слова ( «И», «Ь», крім «ИРІЙ» ) • В якому слові після «Ш» апостроф ( Миш’як ) • Замінити словосполучення: «Чорне золото» ( вугілля/нафта ), «біле золото» ( бавовна ) • Утворити іменники жіночого роду: o Індієць ( індійка ) o Індіанець ( індіанка ) o Кореєць ( кореянка ) o Грек ( гречанка ) o Німець ( німкеня ) o Англієць ( англійка) o Чех ( чешка ) o Сірієць ( сірійка ) • Від якого дієслова утворений іменник «зерно» ? ( Дозрівати ) • Корінь слова «прозорий» ? ( Зор ) 17. Обмінятися запитаннями з мови та літератури між командами 18. Розповісти віршик про мову 19. Підсумки
|