Валентина Невінчана. ,,Тепло любові – на віки”. 7 клас
Тема. Валентина Невінчана. ,,Тепло любові – на віки”. 7 клас Мета: продовження знайомити школярів з письменниками рідного краю, зокрема з життям і творчістю В.Невінчаної, удосконалювати вміння розуміти поезію; розвивати уяву, образне мислення, виробляти вміння аналізувати поетичні твори; формувати вміння висловлювати свою думку, свої враження від прочитаних творів; виховувати естетичні смаки, любов до рідного краю, почуття любові та поваги до творчості письменників рідного краю. Обладнання: літературна карта Володарщини, портрет поетеси, збірка віршів ,,Тепло любові – на віки”, віддруковані твори. Хід уроку І. Вступне слово вчителя. Щедра земля Володарщини на талановитих людей, людей, які закохані в рідний край, його неповторну красу. Саме такою була Валентина Невінчана. Перед нами посмертна книга віршів поетеси. Вона не дожила три роки до свого шістдесятиріччя, померла у розквіті свого таланту і сил. 1-й учень Дитинство Шлях поетеси в літературу не був усіяний трояндами. Народилась Валентина Невінчана у селищі Володарка. Тут пройшли дитячі і шкільні роки майбутньої поетеси , поблизу мальовничої річки Рось, яка завжди настроювала її на ліричний лад. Я не можу спати, Жити у спокої. Хочу все віддати Для душі людської.
Силу рук робочих, Матері неспокій, І жіночу ніжність, І любов глибоку.
Всі посію квіти, Що у серці маю. Правдою зігріту Землю я кохаю. Майбутній поетесі рано довелося зустрітися з труднощами: батько занедужав, і Валя, як старша в сім’ї, у всьому допомагала матері, виконувала різні роботи. В тринадцять років вона була вже піонервожатою і відтоді визріло її бажання стати педагогом. 2-й учень Юність Перед війною поступила до Київського державного університету ім..Т.Г.Шевченка. Встигла закінчити лише перший курс, як почалася війна. Довелося разом з університетом довелося евакуюватися на схід. Разом з біженцями брела напівроздягнена і боса дорогами відступу. Доїла корів, яких колгоспники рятували від фашистів, перев’язувала поранених, допомагала дітям евакуйованих. Там же на дорогах війни зустріла і свою першу велику любов. Нас доля з’єднала давно вже, давно. А жити людині один раз дано. За спільні дороги в житті голубі Спасибі тобі, спасибі тобі. Її коханий іде на фронт, а вона разом з іншими студентами, що лишилися в тилу, їздить на лісозаготівлі, працює в госпіталі, пере закривавлені гімнастерки, здає свою кров для поранених. Не маю орденів я, ні медалі, Але й моя кровиночка мала В прифронтовому віддана шпиталі Бійців аж до Берліна довела. А ранньою весною, слідкуючи, як у небі курличуть журавлі, писала коханому на фронт: Як простори легко їм долати, Щоб вернути подихи тепла. Якби я була така крилата, То тебе б край світу я знайшла. На лісозаготівлі сосна впала Валентині Невінчані на ногу, довелось самій полежати в госпіталі. Та тільки почала заживати нога, Валя вже ходила по палатах, писала бійцям листи до рідних, читала їм свої вірші. ,,Власне, тоді я вперше і усвідомила, що я поетеса, що мої вірші комусь потрібні, - розповідала вона пізніше. – Поранені охоче слухали і про кохання, і про рідну Україну. Я читала їм про річку Рось, про квіти, і вони згадували свою рідну землю, село, свою хату, своїх матерів і сестер, що потрапили у фашистку неволю. Кожному хотілось швидше видужати, щоб відвоювати у ворога свою рідну землю.” В студентські роки Невінчана багато пише про квіти, любов, вірність. Вірші її напрочуд співучі, мелодійні. Адже і сама вона охоче співає рідні пісні, знову і знову повертається душею до свого отчого краю. Вірить, що скоро до нього повернеться. Учитель. Бесіда – повторення. 1) Які твори називаються ліричними? 2) Назвіть відомі вам різновиди лірики. Виразне читання вірша ,,Володарка” Володарка Пшениці шепіт, гомін гаю, Прозора Росі течія... О, як тебе люблю – кохаю, Мала вітчизнонько моя! Моя Володарко преславна, Початок снів, дитячих дум, Дівоча пісня неугавна, Кохання перше, ніжний сум... Од тебе, люба, волошкова, Мене далеко занесло. Твоя ж травинка я шовкова, Голубки сизої крило. Мої отам ходили ноги, Сліди лишились на Росі. Звідтіль у світ ішли дороги Й до тебе знов вертають всі. Ти на пошану маєш право: На плечах винесла війну. Пожеж і вибухів заграви Спалили хату не одну. Й моєї теж немає нині, Спочив десь тато поміж трав. За нашу рідну Україну Життя в бою своє віддав. Даруй, що бачимося рідко, Не розминаємось ніде. Володарко, моя лебідко, Я до твоїх горнусь грудей. Бесіда за змістом твору: - Які життєві обставини дали імпульс до написання твору? - Яка тема поезії? Ідея? - Назвіть образи, символи поезії. - Який настрій поезії? - До якого жанру лірики ви віднесли б цю поезію? 3-й учень Зрілість Після закінчення Київського університету Валентина Невінчана вчителювала в Херсоні. Учні її любили. Молода вчителька писала вірші і своїм вихованцям прищеплювала любов до поезії, вела шкільний літературний гурток. Професії вчителя Валентина Невінчана віддавалася повністю. Згодом Валентині Дмитрівні запропонували очолити обласний Будинок народної творчості. Працювала вона з великим завзяттям. Все написане в ті роки склало її першу поетичну збірку ,, Ластівки” (1962 р.) Тоді ж побачила світ окремою книжкою поема для дітей ,,Здрастуй, село”. Вірші В.Невінчаної дишуть молодістю, оптимізмом, вони по народному мелодійні і прості, а їх слова самі просяться в пісні. Не стихає віхола – метелиця, Перехожим заміта сліди, А моя дорога в далеч стелиться, Обганяє скорі поїзди. ,, У Вас, Валю, вірші, мов барвіночок”, - сказав якось Андрій Малишко, прослухавши новий цикл її ліричних поезій. Ця похвала так окрилила її, що вона пообіцяла написати ліричну поему, та, нажаль, лірична поема так і не була написана. У вирі життя, в щоденній зайнятості вона встигала писати лише короткі вірші, які виливались, як сповідь її душі. Хто це серце моє розтривожив, Хто прискорив щасливе биття, Хто вернув ті світанки погожі У моє одноцвітнє життя?
Я стрічать тебе піснею стану, Як повернену першу весну. ... Оживають погаслі вулкани Після довгого, довгого сну. Валентина Невінчана завжди була на передньому краї життя. В результаті активного спілкування з людьми побачили світ її нарисові книги ,,Почесний громадянин”, ,,Син землі”, ,,Хазяйка степу”, а також укладена нею книжка нарисів ,,Слово про робочу людину”... Письменниця часто їздила у відрядження, писала вірші про трудівників колгоспних ланів, про будівельників, про воїнів армії і флоту. Так народилася книга лірики ,,Голубі дороги”.
Учитель. Збірка вибраних віршів ,,Тепло любові – на віки” – це ніби сповідь усього покоління, що пройшло важкі роки війни, якому пощастило дожити до величних днів Перемоги і залишити людству ластівку свого палкого серця. Тепло своєї любові на віки вічні віддає Валентина Невінчана читачам у своїй збірці. Вірші Валентини Дмитрівни сповнені любові до рідної землі, людини – трудівника, до мальовничої природи. Люблю тебе, Вітчизно Я так люблю твої безмежні ниви, Робочі руки, крапельками піт... В любові вірна, в дружбі незрадлива, Ти осягаєш правдою весь світ.
Нема від тебе кращої у світі. Дорожчої, ріднішої мені. Тобі земля у кожнім щедрім літі Свої плоди дарує наливні. Схиляє колос визрілий пшениця (На ній зоріє росяна сльоза!) О, як мені тобою не гордитись І про любов свою не розказать.
Зіллятись хочу з сонячним промінням, Бо в нім велика життєва снага. І серця неспокійного горіння Віддать тобі, Вітчизно дорога.
Бесіда за змістом поезії:
- Чи любите ви свою Батьківщину? - за що лірична героїня любить свою Вітчизну? - Чи згодні ви з тим, що людину, яка любить свою Вітчизну і готова віддати ,,серця неспокійного горіння” можна назвати патріотом? - До якого жанру лірики ви віднесли б цю поезію?
Виразне читання учнями віршів. Рястом позаквітчувались луки, Заспівали гори в вишині – І бентежним серцеперестуком Радісно озвалися в мені.
Запалахкотіли пишні вруна (О, яка ж ти , земле, дорога!) Сонце промінці золотострунні На весняну арфу натяга.
Розлилася пісня по долині, Попливла по трепетній ріці. Сипле сонце із ковша людині Золото, любов і пшениці.
* * * * * Весняного тепла перші дотики Пробудили мільйони див: Ген вербові проснулись котики, І брунькуються вже сади. Застрибав, як зайчатко, за річкою Воркітливий струмочок згори. Нахилився дубок над смерічкою, Зашуміли діди – явори. Сині проліски зорять очицями З – під розгілля кремезних дубів. Яре сонце проміннями – шпицями Випліта килими лугів.
Бесіда за змістом віршів:
- Що описала В.Невінчана в обох поезіях? - То до якого жанру лірики належать ці вірші? - Для того, щоб так описувати природу, поетесі треба добре володіти засобами художньої виразності мови. Які з них вам зустрічалися? (Діти наводять приклади епітетів, порівнянь, метафор, уособлень.) - Ілюстрування творів(уявне).
Учитель. Діти, заплющіть очі й спробуйте уявити, що влетіла гроза. Гроза Старалось надто сонце В бездонній висоті. І раптом – що це, що це Зринає на путі?
Горбата чорна хмара З широкими грудьми До сонця мовить: жару Вже досить між людьми. І розгорнула поли, Затьмаривши його, І небо розколола Блискучим батогом.
Та сонце не злякалось, Пустило стріли вниз. І з хмари не зосталось Нічого, окрім сліз.
Вони рясним потоком Упали на поля. І живодайні соки П’є жадібно земля.
- Яке ж ваше перше уявлення після прослуховування поезії ?(учні діляться враженнями) Запитання і завдання до вірша: - Перечитайте вірш мовчки і скажіть, який настрій викликало у вас зображене поетом? - Назвіть дійових осіб вірша.(сонце, хмара, сльози, земля) - Чому природа у вірші В.Невінчаної постає, як жива? (Тому що поетеса використала такий художній прийом як персоніфікацію (уособлення)) - Які поетичні означення використовує автор у творі? (Бездонні висоти, горбата чорна хмара, широкими грудьми, блискучим батогом, рясним потоком, живодайні соки) - Спробуйте визначити віршовий розмір поезії. (Діти роблять висновок, що вірш написаний тристопним ямбом) - Як римуються рядки вірша? а б а б Отже, у вірші перехресне римування. - Які літературні твори про дощ і грозу вам відомі? (П.Тичина ,,Дощ”, М.Вінграновський ,,Грім”, О.Олесь ,,Гроза пройшла, зітхнули трави” та багато інших); - Які композитори створювали музичні твори про природу? (П.Чайковський ,,Пори року”) - Які живописні твори про грозу вам відомі? (М.Пимоненко ,,Перед грозою”, С. Григор’єв ,,Перед грозою”, А.Саврасов ,,Негода”, Ф.Васильєв ,,Після грози” та ін.)
Підсумок уроку. Метод ,,Мікрофон” В чому, на вашу думку, секрет популярності творів Валентини Невінчаної? Які почуття та роздуми навіяла на вас поезія поетеси? Домашнє завдання: вивчити напам’ять один із віршів В.Невінчаної.
|
Категорія: Уроки літератури рідного краю | Додав: genamir (15.08.2011)
|
Переглядів: 3911
| Рейтинг: 0.0/0 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|