Складнопідрядне речення Варіант 1 1.Вкажіть складнопідрядне речення. А В яру шуміли верби густим, затишно-рівним співом, і бадьорогомоніли на горі дуби. Б Як усе-таки добре, що природа відроджується, зацвітає. В Нарешті запалили свічку, та вітер одразу її погасив. 2. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому виділено підрядну частину. А Я люблю, як, буває, осінню пахне яблуками у хаті. Б Чимало смутку осені позичив цей день, що вийшов на дорогу ранню. В Як невимовне віршами не скажеш, чи не німою зробиться душа? 3. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв’язку є сполучне слово. А Люблю похмурі дні, коли сизі хмари лебедів ледь побиваютьсякрізь проміння золоте. Б Тиша стояла така, що її можна було націдити в келих. В Монголи почали стріляти отруєними стрілами, щоб відігнатитухольців від нової метавки? 4. Вкажіть складнопідрядне означальне речення. А Люблю, коли напне весняний ранок понад тобою світлі небеса. Б Ви чули, як плачуть тополі, гілки простягаючи голі? В Під голубими свіжими грудочками землі чорніло старе химернеписьмо, яким тепер не пишуть до людей. 5. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення. А Біжить стежина в сад у зарості малини, яка дозріла вже і запахомп’янить. Б Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво і під темінь. В Ніколи не знаєш, що подарує берегові розхитаний і розскрипленийпароплав. 6. Укажіть випадки, де правильно визначений тип складнопідрядного речення А Де творчості немає, там і життя нема. – підрядне часу. Б Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з нихзробила золотую арфу. – підрядне умови. В Коли заходить ніч, тоді дивоцвітом цвіте степ. – підрядне часу. 7. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильнорозставлено розділові знаки. А Людям потрібне лиш те слово художника, яке чарує своїм багатством яке бентежить влучністю вислову, яке здатне сколихнути і серце і розум. Б Запала тиша, в якій здається зріло очікування сплеску нової радості. В Здавалось, морські буруни застигли саме в ту мить, коли буря піднесла їх з дна, щоб кинуть на землю та заллять світ. 8. Вкажіть складнопідрядне речення з різними видами підрядних речень. А Коли посивіла моя голова, коли вщухли пристрасті, коли деньпочорнів, відчув я свою самотність Б Було шкода літа, що промайнуло, сонця, що вже помітно вихолоняло, степу, котрий стихав після гомону токів і пташиного граю. В Чекаю дня, коли тобі скажу, що ця строфа нарешті досконала. 9. Позначте складнопідрядне речення з однорідною підрядністю. А Усіх, хто живе в Україні, має об’єднувати українська мова, котрутреба знати. Б Скажи мені, всесильна мово, з якого джерела буття тече струмок, що зветься Слово, в ріку несмертного життя? В Велике діло, коли людина має чисте сумління, коли ніякі тіні некаламутять, не забруднюють душу. 10. Позначте складнопідрядне речення з послідовною підрядністю. А Доволі малої іскринки бува, щоб просвітліла людська голова, щоб нас охопила турбота не тільки про хліб та роботу. Б Ніколи я не знав, як тяжко жить без солов’я, що в пісні ажтремтить тільцем своїм маленьким. В Коли до тебе прилечу, засяє в сонці все навкруг, як після теплогодощу в росі важкій зелений луг. 11. Доповніть просте речення можливими видами обставиннихпідрядних частин. Вкажіть вид утворених складнопідряднихречень. Високі стовпи диму злітали високо в небо. Складнопідрядне речення Варіант 2 1. Вкажіть складнопідрядне речення. А Ріка вирує сонцем, а плавні вниз десь аж до лиманів синіють. Б Листя тріпотіло на деревах вздовж шляху, дарма що стояло тихе, сонячне безвітря. В Обід вже давно був готовий, проте роздавати його не було наказу. 2. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому виділено головну частину. А Я люблю, як, буває, осінню пахне яблуками у хаті. Б Чимало смутку осені позичив цей день, що вийшов на дорогу ранню. В Як невимовне віршами не скажеш, чи не німою зробиться душа? 3 . Вкажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв’язку є сполучник. А Замки завжди на горі стоять, бо так величніше і неприступніше. Б Хвиля теплого повітря, що накотилася вранці на ці землі, майжеповністю з’їла сніг, повернувши берегам їхню останню сонливість. В Дарма, що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере. 4. Вкажіть складнопідрядне означальне речення. А Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки. Б Ви чули, як плачуть тополі, гілки простягаючи голі? В Зблиснула у світлі фар течія річки, що сонно перекочує хвилі ймолочно спалахує у темряві. 5. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення. А Після дощу розморена земля лежить і слухає, що робиться у світі. Б Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво і під темінь. В Сонце пекло так, що й уночі степ пашів. 6. Укажіть випадки, де правильно визначений тип складнопідрядного речення. А Соняшники високо піднімали свої жовті голови, щоб погрітися насонці. – підрядне умови. Б На небі збиралися великі хмари, так що можна було сподіватисядощу. – наслідкове. В Коли заходить ніч, тоді дивоцвітом цвіте степ. – підрядне місця. 7. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильнорозставлено розділові знаки. А Людям потрібне лиш те слово художника, яке чарує своїмбагатством , яке бентежить влучністю вислову, яке здатнесколихнути і серце і розум. Б Ну, звичайно, заснути не можна мені, бо ти візьмеш і прийдеш домене вві сні. В Незнайомка, мружачись, дивилась як двоє дітей дружно йдутьспоришевим подвір’ям , як їхні худенькі постаті зникають, іпоказуються між білизною. 8. Вкажіть складнопідрядне речення з різними видами підрядних частин. А Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакаланадламана гілка. Б Я бачила, як гинуло найкраще, як родичі мої гнили по тюрмах. В Помиляється той, хто гадає, що з одержанням свідоцтва чи дипломазакінчується період навчання. 9. Позначте складнопідрядне речення з послідовною підрядністю А Якби ми були дружніші, люди не знали б, як важко переживаєтьсясамота. Б Скажи мені, всесильна мово, з якого джерела буття тече струмок, що зветься Слово, в ріку несмертного життя? В Велике діло, коли людина має чисте сумління, коли ніякі тіні некаламутять, не забруднюють душу. 10. Позначте складнопідрядне речення з неоднорідною підрядністю. А Доволі малої іскринки бува, щоб просвітліла людська голова, щобнас охопила турбота не тільки про хліб та роботу. Б Ніколи я не знав, як тяжко жить без солов’я, що в пісні ажтремтить тільцем своїм маленьким. В Коли до тебе прилечу, засяє в сонці все навкруг, як після теплогодощу в росі важкій зелений луг. 11. Доповніть просте речення можливими видами підрядних частин. Вкажіть вид утворених складнопідрядних речень. Високі стовпи диму злітали високо в небо. Складнопідрядне речення Варіант 3 1. Вкажіть складнопідрядне речення. А То шумів зелений лист, то в вінку мінився злотом ряст весняний. Б Побризкані росою, трави стояли тихі, принишклі, бо ранок теж бувтихий та безвітряний і обіцяв сонячний жаркий день. В Все спить, однак вже я не сплю. 2. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому виділено головну частину. А Я люблю, як, буває, осінню пахне яблуками у хаті. Б Коли б у людства не було фантазій, було б стократ на світі важче жить. В Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим. 3. Вкажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв’язку є сполучне слово. А Хвиля теплого повітря, що накотилася вранці на ці землі, майжеповністю з’їла сніг, повернувши берегам їхню останню сонливість. Б Нас дуже часто вабить туди, де небезпечно. В Дарма, що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере. 4. Вкажіть складнопідрядне означальне речення. А Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки. Б Вірилось, що бажання уже стає дійсністю. В Ніч підіймалася з чорних глибин моря, тікаючи від сонця, яке тудипотонуло. 5. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення. А Єсть такі на світі речі, від яких душа сія. Б Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво і під темінь. В Люблю, як поїзд вирина із лісу жовтого, але іще густого. 6. Укажіть випадок, де правильно визначений тип складнопідрядного речення. А Соняшники високо піднімали свої жовті голови, щоб погрітися насонці. – підрядне мети. Б На небі збиралися великі хмари, так що можна було сподіватисядощу. –означальне. В Де творчості немає, там і життя нема. – підрядне способу дії. 7. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильнорозставлено розділові знаки. А Не боїться любов розлуки, не дається печалі в руки, синім зором зорить у далі, хоч за це й не дають медалі. Б Ну звичайно заснути не можна мені, бо ти візьмеш і прийдеш домене вві сні. В Хотілось упасти на зелений килим, і вічно слухати, як срібножуриться сопрано в левадах. 8. Вкажіть складнопідрядне речення з різними видами підрядних частин. А Навіть далекий вогник на хуторі біля містка теж здається мені зорею, що стала в чиємусь вікні, щоб радісніше жилося добрим людям. Б Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну, щоб вільно по світулітати, щоб вітер розносив луну. В Помиляється той, хто гадає, що з одержанням свідоцтва чи дипломазакінчується період навчання. 9. Позначте складнопідрядне речення з однорідною підрядністю. А Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну, щоб вільно по світулітати, щоб вітер розносив луну. Б Навіть далекий вогник на хуторі біля містка теж здається менізорею, що стала в чиємусь вікні, щоб радісніше жилося добримлюдям. В Скажи мені, всесильна мово, з якого джерела буття тече струмок, що зветься Слово, в ріку несмертного життя? 10. Позначте складнопідрядне речення з неоднорідною підрядністю. А Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну, щоб вільно по світулітати, щоб вітер розносив луну. Б Добре знати зимою, що знов навесні ти побачиш обличчя трав, якіповмирали під саваном білих снігів. В Коли до тебе прилечу, засяє в сонці все навкруг, як після теплогодощу в росі важкій зелений луг. 11. Доповніть просте речення можливими видами підрядних частин. Вкажіть вид утворених складнопідрядних речень. Зелений острів заквітчався жовтими квітками.
|