Дідківський Володимир. Гумор і сатира в збірці ,,Лісова гімназія”. 6 клас
Тема. Дідківський Володимир. Гумор і сатира в збірці ,,Лісова гімназія”. 6 клас Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника –земляка Володимира Дідівського; його гумористичними творами. Обладнання: портрет сатирика й гумориста Володимира Дідківського, виставка його збірок: ,,Всім по шматочку”, ,,Ярмо”, ,,Дзвін”, ,,Лісова гімназія”, ,,Аби не так”. Щасливі будьте і здорові, Живіть у радості й любові. Нехай від лих усіх Вас береже здоровий сміх. Павло Глазовий
Засміятися добрим, світлим сміхом може лише глибока добра душа. Микола Гоголь
Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя. Віктор Ґюго
Хід уроку І. Вступне слово вчителя. Дорогі діти! Ми вивчили з вами розділ ,,Гумористичні твори” і ви вже знаєте, що сміятися можна по-різному – легко, доброзичливо, жорстоко, гостро; можна відверто вказувати на предмет висміювання, можна – з певною прихованою метою, зі змістом тощо. Серед комічного можна виокремити жанрові різновиди – гумор і сатира. Наш український гумор, доброзичливий і щирий, бере початок із усної народної творчості. Кепкувати на Вкраїні вміли з давніх-давен. Жарт – це глибока всенародна традиція, що передається з покоління в покоління. ,,Українець купається в гуморі, як линочок у тихому ставочку, від самого свого народження” – пише наш земляк Володимир Іванович Дідківський. Народ наш вміє мовити й гостре дошкульне слово, засудити і висміяти все негативне в суспільстві чи кривдника. Гумористи – це люди з багатим життєвим досвідом. Гуморист спостерігає за життям, аналізує, робить певні висновки, шукає своєрідні засоби творення комічного. Давайте пригадаємо, що таке гумор і сатира. Відповіді учнів. Гумор – доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліки поведінки та ін. Сатира – гостре висміювання, критика чогось або когось, його поведінки
Учитель. Кого із відомих українських гумористів ви знаєте?
Учні називають імена Л.Глібова, С.Руданського, С.Олійника, П.Глазового.
ІІ. Повідомлення про автора і його твори.
Учитель. Сьогодні ми з вами ознайомимося із творчістю гумориста Володимира Дідівського. Володимир Іванович народився 1956 року в селі Зрайки. Навчався в Зрайківській восьмирічній школі, Рудосільській середній школі, Київському педагогічному інституті. Працював учителем української мови і літератури, директором школи, головою сільської ради. Нині працює в загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №15 міста Біла Церква, Володимир Іванович – член Національної Спілки письменників України та літоб’єднання ,,Радосинь”. Автор поетичних збірок гумору та сатири - ,,Всім по шматочку” (1997), ,,Ярмо” (1999), ,,Дзвін” (2001), ,,Лісова гімназія” (2003), ,,Аби не так”(2007). Лауреат Білоцерківської міської літературно –мистецької премії І.С. Нечуя –Левицького.
Учень. Виразне читання вірша. Я в Зрайках виріс, на Росі, Де трави й верби над водою, Де пішки ходять карасі По греблі й гірні чередою...
Молочна річка навкруги Духмяно пахне, як з дійниці, І скрізь кисільні береги, З вишень, смородини, суниці...
Немає смутку, ні журби, В гаях пташине щебетання. Грибів – лопатою греби, Збирай з кумою до смеркання...
Хоча й поменшало дубків, Не лихо, що ліси ріденькі – Чим більше буде в нас пеньків, Тим більше хворосту й опеньків!..
Чим більше влітку на парах Відпочиватиме землиця, Тим більше буде на полях... Косулі, зайця і лисиці!
А скільки диких в нас качок! Бабахнеш раз лише з рогатки – І назбираєш їх мішок У Гор-Косівці біля кладки.
А меду!.. З квітів польових Трудящі бджоли носять тонни! І не до вуликів тісних – Зливають просто і бідони!
Нехай в сезоні неврожай І дорога нектарна маса, Та кожен пасічник на чай Запросить щиро вас на Спаса...
Густі луги, ліси й поля – Дарунок матінки-природи!.. Прекрасна й щедра тут земля... І я горжусь, що звідси родом!
Учитель. Свою книгу ,,Лісова гімназія” гуморист Володимир Дідківський, учитель за освітою та покликанням, присвятив школярам. Тут ми знаходимо мудрі ,,сміховинки”, а також систему рекомендацій, як краще розуміти закони комічного, осягати його тонкощі й глибини. Більшість творів цієї збірки на шкільну тематику. Учні читають твори: ,,Лісова гімназія”, ,,Вдала методика”, ,,Молодняк”, ,,Розважився”, ,,Радість”.
Володимир Іванович за фахом учитель української мови й літератури, тому глумливе ставлення до рідної мови дуже болить поетові.
Учні читають виразно: ,,Панська мова”, ,,Про два язики”, ,,У трамваї”, ,,Не та мова”, ,,Шоу –педагогіка”, ,,Дебіл на Україні”. Учитель. Який сміх у цих творах, що ми прочитали?
Відповіді учнів. Отже, у цих творах автор гостро висміює негативне ставлення окремих людей до рідної мови. Ці твори сатиричні.
У більшості творів В.Дідківського сміх доброзичливий, радісний.
Виразне читання учнями гумористичних творів: ,,Недоріка”, ,,Гурманка”, ,,Невдалі канікули”, ,,Онучата”, ,,Хитрий котик”, ,,Досиділись”.
Учитель. Що висміюється в цих творах? Яка гумореска вам найбільше сподобалась і чому? Порівняйте гуморески В.Дідківського і П.Глазового. Чим вони подібні? А чи була в вашому житті ситуація схожа на ті, що ми прочитали?
ІІІ. Підсумки уроку. Отже, сміх має велике значення в житті людини. Він бадьорить, розважає, спонукає до роздумів. ,,Мудрий сміх ,,лікує”, а інколи ,,виліковує” – говорить В.Дідківський.
ІV. Домашнє завдання. Вивчити одну гумореску напам’ять.
|
Категорія: Уроки літератури рідного краю | Додав: genamir (15.08.2011)
|
Переглядів: 5766
| Рейтинг: 1.0/1 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|