Громадянське та моральне виховання засобом слова(Дид.матеріал для 5-9кл.) - Розвиток зв’язного мовлення - Вчителям-філологам - Каталог статей - Кабінет літературного краєзнавства Володарської ЗОШ №2
П`ятниця, 09.12.2016, 16:30

Кабінет літературного краєзнавства

Сайт Мірошник Інни Олексіївни

Головна
|RSS
Категорії розділу
Українська мова [0]
Українська література [0]
Розробки уроків [14]
Презентації [3]
Уроки [28]
Презентації до уроків [0]
Вечори [19]
Методичні матеріали [59]
Планування [18]
Конкурси. Олімпіади [21]
Частини мови [18]
Синтаксис [10]
Лексика [2]
Розвиток зв’язного мовлення [13]
Види контролю [0]
Читання мовчки [7]
Аудіювання [6]
Тести [7]
Діалог [1]
Правопис [4]
Підсумкові контрольні роботи [1]
9 клас [22]
10 клас [14]
11 клас [18]
Фонетика [7]
5 клас [0]
6 клас [0]
7 клас [0]
8 клас [0]
Диктанти [1]
Контрольні роботи [4]
Користувач
Гість Повідомлення:
Аватар
Група:
Гості
Час:16:30


Останні надходження
[22.06.2016]
24 СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКИ, ЯКИХ ВАРТО ПРОЧИТАТИ (0)
[19.06.2016]
Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили» (0)
[01.12.2015]
Відповіді до завдань ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (0)
[01.12.2015]
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (0)
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1300
Рекомендуємо
Статистика

Онлайн всього: 5
Гостей: 5
Користувачів: 0
Реклама
Головна » Статті » Вчителям-філологам » Розвиток зв’язного мовлення

Громадянське та моральне виховання засобом слова(Дид.матеріал для 5-9кл.)
Відділ освіти
Великоновосілківської райдержадміністрації
Донецької області

Краснополянська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Кундель В.О.
Учитель вищої категорії, учитель-методист

Громадянське та моральне виховання
засобом слова

( Дидактичний матеріал )


5 клас
Картка № 1
Переписати, пояснити вживання розділових знаків.
Указати слова як частини мови.
Облітав журавель
Сто доріг, сто земель.
Ми спитали журавля:
«Де найкращая земля?»
Журавель відповідає:
«Краще рідної немає!»

Картка №2
Прочитати, виписати іменники і прикметники, поставити до них питання.
Визначити основну думку тексту.
Україно! Ти для мене – диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо, горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
Ради тебе перли в душі сію.
Ради тебе мислю і творю.

Картка №3
Розкрийте смисл висловлювання, використовуючи займенники. У творчій роботі підкресліть займенники, визначте їх відмінки.
У Біблії записано: « Не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі».

Картка №4
Виразно прочитати, визначити основну думку. Скласти три речення про мову.
Я знаю: мова мамина – свята.
В ній вічний незнищенний дух свободи,
Її плекали душі і вуста мільярдів.
Це – жива вода народу,
Її зневажить – зрадити народ,
Котрий до сонця зводиться крізь муки.

Картка №5
Прочитайте висловлювання. Розкажіть, які звичаї, обряди, традиції українського народу ви знаєте? Назвіть звичаї, які збереглися у вашому селі.
Що ж об’єднує окремих людей, усіх нас в один народ, в одну націю? Звичайно, це звичаї, традиції, обряди – найміцніші елементи, які вироблялися протягом усього довгого життя і розвитку народу.


Картка №6
Переписати, підкреслити головні члени речення. Друге речення розбити на словосполучення.
Столиця України – чарівний і квітучий Київ. Через усю територію протікає Дніпро – одна з найбільших річок Європи. Ми з вами – громадяни нашої держави, які покликані захищати свій край від ворогів, невтомно й завзято трудитись, щоб усім громадянам жилося добре, бо кожна людина має право на достойне і радісне життя.

Картка №7
Перепишіть. Дайте характеристику реченню. Назвіть державні та народні символи України.
Україна, наша держава, розміщена в центрі Європи, вона також має свою територію, державні символи, мову, культуру, звичаї та традиції.

Картка №8
Переписати. Умовними позначками виділити другорядні члени.
Зло нічого не дає, крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати:
- Мудрість завше доброю була.

Картка №9
Прочитати, переказати своїми словами почуту інформацію текст. Пояснити вживання великої букви.
Україна – не тільки країна, це й держава. Вона має свою Конституцію, тобто правила, за якими живуть її люди – українці. Ця Конституція дуже молода. Вона була прийнята 28 червня 1996 року на п’ятій сесії Верховної Ради України. В ній записані права і обов’язки громадян України. До неї ще були конституції. Найперша була прийнята ще на початку ХХ століття першим Президентом України Михайлом Грушевським.

Картка №10
Прочитати, переписати. Підкреслити і пояснити вивчені орфограми. Дати усну характеристику реченням.
Конституція – слово іноземне, означало воно в стародавній латинській мові «устрій», «установлені». Так у Древньому Римі називали постанови, які видавав імператор. А пізніше цим словом почали називати основні закони країн, де записані порядки кожної держави, права і обов’язки громадян.

6 клас
Іменник

Картка №1
Напишіть твір-мініатюру, використовуючи слова - іменники асоціативного куща «Вихованість» - мовчазність, добродушність, лагідність, тактовність, увага до ближнього, простота, вченість, сміливість.

Картка №2
Прочитати, переписати. Підкреслити іменники, визначити рід, відміну, відмінок.
Вихованість – це дотримання внутрішніх моральних правил, які не дозволяють нам чинити зло щодо інших. Вихованим вважають того, хто
дотримується правил пристойності, виявляє уважність, люб’язність до інших людей.

Картка №3
Виразно прочитати вірш. Виписати іменники,зробити їх розбір за схемою.

Любі діти! Відкривайте
Серце для добра.
Всім, хто поруч, подаруйте
Крихітку тепла.
Сильні будьте! Не лякайтесь
Боротьби зі злом.
Пам’ятайте: перемога
Завжди за добром.

Картка №4
Розвинь думку, висловлену Василем Симоненком. Використати іменники різних відмін.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Картка №5
Переписати, зробити синтаксичний розбір першого речення.
Виписати з тексту іменники, розбивши їх на відміни.
Україна – суверенна, незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
Вона існує як рівна серед інших держав, вирішує внутрішні справи, бо вона суверенна і незалежна. Народ бере участь у керівництві державними справами, отже, наша держава – демократична.
Держава створює всі умови для життя людини, дбає про всіх своїх громадян, бо є соціальною державою.

Картка №6
Прочитати виразно уривок з вірша. Пояснити вживання розділових знаків.
Виписати іменники за відмінами.
Прислухайтесь, як океан співає –
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово – це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
(М.Рильський)

Картка №7
Прочитати. Назвати слова як частини мови. Виділені слова розібрати як частини мови.
Вірю людині, вірю людині,
В розум її в цілім світі єдиний.
Вірю у мудрість її всеосяжну,
Вірю у силу її і відважність,
В те, що дано їй так, як нікому,
Мислю сягати у даль невідому…
(Л.Забашта)
Прикметник

Картка №1
Переписати. Визнач основну думку вірша. Випиши прикметники, зробити їх розбір як частини мови.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай наш край,
Що зветься Україна.

Картка №2
Переписати, пояснити вживання розділових знаків. Зробити синтаксичний розбір першого речення. Зробити морфологічний розбір трьох прикметників.
Добро – це щастя для всіх людей. Якщо людина робить добро іншій людині, то від цього приємно їм обом. Люди кажуть: «З добрим добре». Якщо людина добра, з нею хочеться спілкуватися, її всі люблять. А злі люди, навпаки, часто бувають невдоволені, насуплені, з ними нікому не цікаво.

Картка №3
Виписати прикметники, зробити морфологічний розбір виділених.
Ми живемо з вами в гарній країні, у визначний час. Зростає наша молода незалежна суверенна держава, зростаємо з нею і ми. Наша країна, ставши незалежною, демократичною державою, «навчається» жити за новими політичними принципами. А ми разом з нею навчаємось високих громадянських чеснот.
А що означає бути громадянином України? (Дайте відповідь на це питання.)

Картка №4
Як справжній громадянин, ви маєте знати свої права й обов’язки.
Складіть усний твір на цю тему, використовуючи прикметники.

Картка №5
Переписати. Зробити синтаксичний розбір першого речення. Підкреслити прикметники, вказати їх розряди.
Батьківщина – це пестлива і вимоглива мати. Матері боляче, коли її син став поганою людиною -ледачою, бездушною, слабовільною, лицемірною, нечесною. Батьківщині, як рідній матері, боляче, якщо ти не станеш справжньою людиною. Живи й працюй так, як цього вимагає Батьківщина. Умій побачити себе самого з найвищої вершини – з точки зору найвищих інтересів рідного народу.

Картка №6
Переписати текст. Пояснити вживання розділових знаків. Визначити, у яких відмінках вжито прикметники та іменники.
Головне – це воля самої людини, самообмеження. Треба тонко відчувати три речі: можна, не можна, треба. Той, хто тонко відчуває ці речі, має найважливішу особливість громадянина – почуття обов’язку.

Картка №7
Переписати. Підкреслити прикметники, указати розряд.
Розвинь думку6 «У статті 10 Конституції України сказано….»
Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.

Займенник

Картка №1
Переписати текст. Підкреслити займенники, дати їм усну характеристику.
Я запитую в себе, питаю у вас, у людей,
Я питаюсь у книжок,
Роззираюсь на кожній сторінці:
Де той рік, де той місяць, Картка №
Той проклятий тиждень і день,
Коли ми, українці, забули,
Що ми – українці.

Картка №2
Переписати, зробити розбір першого речення за головними й другорядними.
Виписати займенники, зробити розбір як частини мови.
Ми – одна родина, українська за походженням, за своїми звичаями, традиціями, які вироблялися протягом багатьох століть і освячені віками.
Любимо ми свою неньку - Україну з її неозорими золотистими полями, синьо водними ріками, густими багатющими лісами, з працелюбним, жит-
тєлюбним народом, з її труднощами і болями.

Картка №3
Розібрати перше речення за головними та другорядними. Виписати займенники, визначити розряд, відмінок.
Кожен народ любить свою батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, її слави, свободи, добробуту. Ми, українці, повинні вивчати й шанувати героїчне минуле нашого народу, пропагувати його звичаї і тради -ції.

Картка №4
Прочитати, переказати текст. Виписати займенники, дати їм характери -стику.
Мати. Тільки вона нічого не пожалкує для своєї дитини, це вона у хвилини небезпеки ніколи не згадує про себе, все віддасть для того, щоб захистити свою дитину, щоб їй жилося краще. Вона віддасть всю мудрість своєї душі, тепло свого серця, своє здоров’я.

Картка №5
Перечитати, виписати речення з займенниками. Зробити розбір займенників як частини мови. Зробити розбір другого речення за головними й другорядними.
Материнська любов не знає страху, сумнівів, розрахунків. Вона очищає нас, зігріває, зупиняє перед безоднею.
Слово мама росте разом із нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як гладить дитину по голівці рідні рука. І так же тихо воно приходить на уста – промінцем маминої усмішки й ласкавістю її очей, листочком вишні й світлинкою сонця, пелюсткою квітки й радістю веселки, теплою лагідністю руки й вечірньою молитвою.

Картка №6
Прочитати, розкрийте своє розуміння слова патріот. Виписати займенники, дати їм характеристику.
В Україні існує єдине громадянство – це особливий вид стосунків, що існує між державою та окремими людьми. Громадяни, перебуваючи під захистом держави, беруть на себе певні обов’язки, а держава гарантує їм права, свободи, необхідні для нормального життя. Характерною ознакою громадянства є почуття патріотизму. Це любов до Батьківщини, незалежно від їх етнічної приналежності.

Картка №7
Прочитайте. Перекажіть текст, доповнивши його розповіддю про свою зустріч з цим птахом. Чому і як іноді до нього ставляться люди?
Виписати займенники, зробити їх розбір як частини мови.
Птахи англійської королеви
Лебеді – величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі – рідкісне своєю красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності. В Англії ще шістсот з лишком років тому лебедя-шипуна було оголошено королівським птахом. Нині англійській королеві
належить близько 20 тисяч лебедів.

Дієслово

Картка №1
Прочитайте текст. Про що він? Які ви знаєте висловлювання про слово? Перепишіть. Підкресліть дієслова. Визначте їх спосіб, час, особу, число, дієвідміну.
Слово – це діамант: то сяє й сміється, то обернеться мутною сльозою, то виблискує яскраво- гнівно або ласкаво, спокійніше, з добротою, то спалахне, мов зірка провідна, яка народжує надії, мрії, сподівання, або веселкою заграє й так бадьоро запалає, неначе вабить, і кличе, і навіть надихає.
Г.Косинка
Зробіть фонетичний розбір виділених слів.

Картка №2
Як ви розумієте значення слів право, обов’язок? Напишіть роздум, використовуючи дієслова різних способів і часів.

Картка №3
Прочитати. Склади розповідь про історичне минуле свого села.
Щасливі ми, що народилися й живемо на чудовій землі –на нашій славній Україні. Тут жили ще наші прадіди, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини, одвічних добрих традицій, які ми сьогодні відроджуємо.

Картка №4
Розкрий смисл висловлювання, використовуючи дієслова різних способів.
Добра людина не падає з неба, її потрібно виховувати (В.О.Сухомлинський)

Картка №5
Прочитати, переказати..Визнач основну думку тексту. Виписати дієслова, зробити їх розбір за схемою.
Здавна люди на землі цінували праведне життя – життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватись від поганих учинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро примножує добро. Не давайте злу перебороти добро.

Картка №6
Перепишіть прислів’я. замість крапок вставте потрібні слова-антоніми. Виписати дієслова, зробити їх розбір як частини мови.
1.Занедбаєш науку в …, пожалкуєш в старості. 2. Руки білі, а сумління …. 3. Радість красить, а … палить. 4. Де багато слів, там … діла. 5. Добрий горщик, та … борщик. 6. Літо збирає, а … з′їдає.

Картка №7
Прочитайте. Перепишіть, вставте, де треба, орфограми на місці пропущених літер. Зробіть розбір виділених дієслів як частини мови.
Державною мовою в Україні є українська. На тер..торії нашої країни проживає понад 110 національностей. Конституція гарантує в..л..ний розви- ток, використа..я і захист інших мов. Кожному народові дорога його мова, а нам, україн..цям, найближча до сер..ця – українс..ка. Вона ніжна, співуча, мелодійна, але щоб наша мова завжди була такою, її потрібно добре знати, вивчати, любити.

Дієприкметник

Картка №1
Прочитати. Виписати прикметники і дієприкметник, зробити їх розбір за схемою.
Я люблю її, з болем люблю!..
У пекельну годину напасті
я хотів би на землю мою –
на обпалену землю мою -
дощовою краплиною впасти.

Картка №2
Переписати. Як ви розумієте вислів:
Краще нам німими стати,
Легше гори нам нести,
Ніж тебе розіп’ясти,
Наша мово, наша мати!

Картка №3
Прочитати. Висловити свою думку.
Основоположник італійської національної поезії, автор багатьох знаменитих творів Франческо Петрарка (1304 – 1374) писав: «Жадібний завжди бідний. Чим більша скнарість, тим більша жорстокість».
- Як ви розумієте ці слова? Яку бідність мав на увазі автор цих рядків?

Картка №4
Доведіть правильність цієї думки, використовуючи дієприкметники.
«Безкорисливість – одна з найпохвальніших чеснот, що породжують славу добра»( Мігель Сервантес, автор славнозвісного «Дон Кіхота»).

Картка №5
Виразно прочитати текст. Підкреслити прикметники, визначити розряд. Виписати дієприкметник, зробити його розбір за схемою.
Державний прапор України являє собою синьо-жовте прямокутне полотнище з двох рівних за шириною горизонтально розташованих смуг, верхньої – синього кольору, нижньої – жовтого кольору. Поєднання кольорів синього і жовтого – це мирне безхмарне небо, що простягнулось над жовтим кольором хлібного лану – символу мирної праці й достатку, - це і поєднання символів життя Золотого Сонця у синьому Космосі, це гармонія Космосу, Сонця, Землі й всього на землі сущого.
Державний прапор України – символ міцності й незалежності держави Україна.

Картка №6
Прочитати текст, усно переказати. Пояснити вживання розділових знаків.
Виписати дієприкметник, зробити його розбір.
Державний гімн України – урочиста пісня – символ нашої державної єдності. Наш гімн – «Ще не вмерла Україна…». Слова написав Павло Чубин- ський у 60-х роках ХІХ ст.., музику – Михайло Вербицький. Слова гімну вперше були надруковані в 1993 році.
Гімн звучить на ознаменування сили, слави і могутності держави. Слухати гімн потрібно стоячи, мовчки, з гордо піднятою головою.

Картка №7
Переписати. Зробити повний синтаксичний розбір першого речення.
Знайти в тексті дієприкметник, зробити його розбір за схемою.
Втрачаючи рідну мову, народ втрачає разом з нею і духовне надбання, яке він нажив за багато віків. Втрачає свій особливий спосіб передавати це розуміння. Втрачає свої запаси мудрості, що зберігаються в народній поезії, в творах усної народної творчості, якими багатий кожний обдарований народ.

Дієприслівник
Картка №1
Переписати, зробити синтаксичний розбір першого речення. Виписати дієприслівники, дати їм характеристику.
«Захар Беркут все своє життя віддав громаді, вважаючи служіння своєму народові метою життя. Дізнавшись про наближення монголів, він ставить перед тухольцями завдання не відбити, а розбити ворогів, що прийшли на їхню землю. «Сини наші погибли з їх рук, кров їхня обагрила нашу землю і кличе нас до помсти».

Картка №2
Прочитати. Виписати речення з дієприслівниковим зворотом, зробити його розбір.
Виписати дієприкметник, дати йому характеристику.
У 40-х роках ХІІІ століття монголо-татарські орди, очолювані онуком Чінгісхана Батиєм, захопивши Київ, прямували через Карпати в Угорщину. Вогнем і мечем плюндрував Батий землю Галицької Русі. Горіли міста й села, залиті людською кров′ю. Але український народ мужньо боронив рідну землю.

Картка №3
Переписати, зробити синтаксичний розбір речень. Пояснити вживання розділових знаків. Виписати дієприслівник, зробити розбір за схемою.
Йди по життю, неухильно дотримуючись загальноприйнятих християнських заповідей, які складають основу духовності української нації.
Серцем відчувай єдність з державою, яка про тебе піклується і яку ти зміц -нюєш.

Картка №4

У себе та в своїх близьких постійно виховуй такі риси як патріотизм, чесність, мужність, терпимість до недоліків товариша, наполегливість у їх усуненні, що вестиме до зближення, об′єднання людей, розвитку почуття родинності.

Картка №5
Прочитати.Виписати особливі форми дієслова, зробити розбір.
Багатьма легендами оповита столиці нашої країни. В одній із них мова йде про далекий 882 рік.
На Київську землю ступив варязький князь Олег. Виманивши на берег князів Аскольда й Діра, він підступно вбив їх, захопивши київський престол. Це місце ввійшло в історію під назвою «Аскольдова могила».

Картка №6
Розкрийте смисл даного висловлювання.
«Найвищий ступінь людини полягає в тому, щоб бути Людиною» (Г.Сковорода).

Картка №7
Утворити від цих дієслів дієприслівники. Підкреслити орфограму «Не з дієприслівниками». Зробити висновки про написання не з дієприслівниками.
(Не) змогти, (не) волити, (не)повідомити, (не)добачати, (не)здужати(хворіти),
(не)здужати (не змогти), (не)навидіти, (не)розповісти, (не)славити (не прославляти), (не)славити (ганьбити).

Прислівник

Картка №1
Переписати. Підкреслити прислівники, пояснити в них орфограми.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур′ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде…

Картка №2
Прочитати.
Від усіх можливих слів утворити прислівники, поставити питання, визначити розряд.
Мудра, щедра, багата, розкішна,
Осяйна, вогняна, дивовижна,
Веселкова, барвиста і ніжна...,
Але будь, рідна мово, й престижна! (О.Олесь)

Картка №3
Скласти розповідь на тему «У чому щастя людини?». Використати слова-прислівники з довідника.
В достатку, у посадах чи у славі
До щастя не знайти ключі.
Воно в коханні, в творчості й насназі,
Бо щастя – це комфорт в душі!

Довідник: впевнено, самовіддано, творчо, постійно, мужньо, відверто, щиро..

Картка №4
Прочитати, зробити синтаксичний розбір останнього речення, морфологічний – прислівника.
Здавна милує око мешканців і гостей Києва злототкана мозаїка Софії Київської. Величний ансамбль, споруджений князем Ярославом Мудрим на честь перемоги над печенігами в ХІ т..., був свідком багатьох подій.
У соборі відбувалися церемонії «посадження» князів, тут велося літописання й створено першу на Русі бібліотеку.

Картка №5
Прочитай правила українського вихованця. Випиши іменники, прикметники, утвори від них, де можливо, прислівники. Укажи спосіб творення, розряд прислівників. Розкрий смисл висловлювання за №4.
1. Будь свідомим громадянином України, гордим, що ти – українець.
2. Виховуй себе ввічливим, культурним, грамотним і сильним.
3. Будь впевнений: мати і Україна – то найсвятіші слова.
4. Поважай і люби свій народ, свою землю, історію та культуру.

Картка №6
Прочитати, виписати прислівники, зробити їх морфологічний розбір.
До землі, як і до хліба, звикають з дитинства, з юних літ. І тоді вже до старості не розлучаються з нею. Щасливий той, хто має на землі власноруч прокладену борозну, хто по-своєму відкривав хліб, пізнавав його пахощі з колоска.
Нелегко дається хліб. Справжню ціну йому склада¬ють хлібороби. Вони від засіву до жнив живуть споді¬ваннями й турботами хлібної ниви

Картка №7
Скласти твір-опис на тему «Моє село». У структурі тексту використати прислівники з вивченими орфограмами.

Службові частини мови

Картка №1
Записати прислів’я. Визначити, якою частиною мови є кожне слово.
Усно розкрити смисл висловлювань.
Знання та розум – скарб людини. Чоловік розуму вчиться весь вік.
Хто думає, той і розум має. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.
Сила та розум – краса людини. Здоров′я людини – багатство країни.

Картка №2

Переписати. Підкреслити службові частини мови. Зробити морфологічний розбір двох прийменників.
Не хвались своїми позитивними якостями, заслу¬гами, знаннями, уміннями, добрими ділами. Будь скромний. Моральна краса, доброта, розум, знання, майстерність — ці багатства дали тобі мати й батько, народ, Батьківщина. Скільки б не було в тебе хоро¬шого — знай, що ти далекий від ідеалу. (В. Сухомлинський.)

Картка №3
Прочитати. Назвати в тексті вивчені орфограми. Виписати службові частини мови, указати їхню роль.
Є люди кращі і розумніші за тебе, але й вони вважа¬ють себе далекими від довершеності. Не вабся похвалою. Якщо тебе похвалили — знай, що ти взяв борг, який треба повернути. Не підкреслюй свою перевагу в чомусь перед товаришами. Знай, що в кожній людині є золота жилка, дорогоцінне алмазне зерно. У того, перед ким ти хвалишся своїми позитивними якостями, ця жилка може бути набагато яскравішою, ніж у тебе. (В. Сухомлинський.)

Картка №4
Переписати. Зробити синтаксичний розбір першого речення.
Розказати про синтаксичну роль сполучників сурядності.
Зерно для людини і досі залишається земним дивом. Воно безсмертне. Кинуте у землю, стає колосом. Нали¬вається соками землі і сонця. Тішить нас буйними врунами. Красується. Радує урожаєм. Повертається до лю-дей повносилою вдячністю землі.

Картка №5
Переписати. Розказати про частку як частину мови. Пояснити вживання розділових знаків.
Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
Не можна робити того, що осуджують старші.
Не можна залишати старшу рідну людину одинокою.
Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради в старших.
Не можна сідати до столу, не запросивши старшого. (В.Сухомлинський)

Картка № 6
Списати прислів’я, розкриваючи дужки.
Усно розкрити смисл прислів’їв.
(Не) працюючи, ситий (не) будеш. (Не) сіявши, (не) пожнеш. (Не) нагнувшись, гриба (не) знайдеш. (Не) обмочившись, риби не спіймати. (Не) спитавши броду, (не0 лізь у воду.

Картка № 7

Переписати. Назвати службові частини мови, дати їм характер-
ристику.
Де б ти не був, з ким би ти не зустрічався, що б не робив, - пам’ятай, що ти вільний громадянин вільної держави – України. Для її зміцнення й розвитку повинен кожним своїм кроком, словом і поглядом сприяти злагоді.

Вигук

Картка №1
Переписати. Пояснити синтаксичну роль службових частин мови.
О мово, ти як дивная сопілка,
То сяєш, то хвилюєш нас.
Тобі вклонялись Леся Українка
Й благословенний батько наш Тарас.

Картка № 2
Прочитати, пояснити вживанні розділових знаків.
Про що йдеться у вірші?
Ой, чули б ви, мамо,
Як я кликав: «Мамо!»
І нині я кличу:
«Знайдіться, матусю!»
За те, що вродила,
Тобі поклонюся.

Картка №3
Висловіть свою точку зору з даного питання, вживаючи вигуки.
О слово рідне! Хто без тебе я? (О.Олесь)

Картка №4
Перепишіть, поясніть уживання розділових знаків.
Зробіть розбір 2-х слів як частини мови (на вибір учня).
Ах, смійтеся ви наді мною,-
Не для вас я Вкраїну люблю!
Не для вас виливаю ці сльози
з журбою,
що ніхто їх не бачить нічною добою,
коли довго від думок не сплю. (П.Тичина)

Картка №5
Переписати. Дати характеристику реченню.
Зробити синтаксичний розбір речення.
Мово рідна! Колискова
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти,-
Гей, яка ж прекрасна Ти!

Картка №6
Прочитати, переказати текст. Пояснити вживання розділових знаків.
У квітні 1710 року в Бендерах відбулася рада козацької старшини, яка відступила з Мазепою. Обирався новий гетьман. Ним став Пилип Орлик, найближча до покійного людина, колишній генеральний писар.
За походженням Пилип Орлик - чех, але ж свою долю все-таки пов’язав з Україною він відзначався високою освіченістю. О, це була людина непересічна в усіх розуміннях!

Картка №7

Відгадати загадки. Знайти в них вигуки й сказати, що вони означають. Указати орфограму «Дефіс у вигуках».
Ой за лісом, за пралісом сиві батоги висять. Стоїть пані на дорозі, кричить: «Ах-ах!» Зразу – чирк». Потім- пшик! Потім –блик! Ох і дівчина ж красива, рум′янесенька, вродлива, та сидить вона в хатинці в зеленесенькій хустинці.

(Дощ. Качка. Сірник. Морква).


8 клас
(Речення)

Картка № 1 №
Перепишіть, розставляючи розділові знаки та вписуючи, де треба, пропущені букви. Розкрийте дужки. Накресліть схему першого речення.
Від Шевченка українс..ка поезія протягом віків с..півала і с..піває величальну пісню матері. Бо ж у матері втілюєт..ся вся краса світу., його соняч..ність, без..межність, жит..єдайність і (не)збагнен..ість. Мати вчила і вчить нас.У кожної людини стоїть вона початком жит..євого шляху, початком доброти і совіс..ті.

Картка №2
Прочитайте текст, визначте його основну думку. Перекажіть зміст.
Дайте стислу синтаксичну характеристику реченням.
Коли людина свідомо або інтуїтивно вибирає собі в житті якусь мету, життєве завдання, вона разом з тим мимоволі дає собі оцінку. По тому, заради чого людина живе, можна судити і про її самооцінку – низьку або високу.
Якщо людина живе, щоб приносити добро людям, полегшувати їх страждання під час хвороб, давати людям радість, то вона оцінює себе на рівні своєї людяності. Вона ставить собі мету, гідну людини.

Картка №3
Переписати. Пояснити вживання розділових знаків. Зробити синтаксичний розбір речень.
Розцвітай, прекрасна Україно,
Рідна земле, матінко моя.
Хай лунає мова солов’їна,
Пісня неповторная твоя.

Картка №4
Переписати, на місці крапок вставити, де потрібно, букви.
Зробити синтаксичний розбір другого речення.
Сучас..ний герб України символізує спорідненіс...ть поколінь, мир і творчу працю. У наш час тризуб став і символом відродже..я батьків..ни та її традицій, продовже..ям славних сторінок нашої історії. Тризуб як малий герб сувере..ої України був остаточно затвер..ений Верховною Радою 19 лютого 1992 року.

Картка №5
Переписати, дати характеристику всім реченням.
Заросли воронки від бомб і снарядів, чистим стало небо. Але в пам′яті народній навічно збереглися події далекої воєнної бурі. Історія пам’ятає тих, хто не жалів свого життя в ім’я перемоги над фашизмом. Будьте гідним своїх дідів і прадідів.

Картка № 6
Прочитати.Розвиньте думку: чи справдились заповіти героя?
Чеський комуніст Юліус Фучик, який не скорився фашистам і був ними закатований, перед смертю писав: «Не забудьте! Невтомно збирайте відомості про тих, хто поліг за себе і вас…»


Картка №7
Прочитати. Переказати текст. Дати усну характеристику кожному реченню.
Любов до Вітчизни і любов до людей – це два швидких потоки, які, зливаючись, утворюють могутню річку патріотизму.
Батьківщина –це твій дім, твоя колиска. У рідному домі не завжди все гаразд. Є в нас лихо й горе. Говорячи про них, пам’ятай: ти говориш про лихо й горе рідного дому. Щоб мати моральне право говорити про них, щоб один раз сказати, треба десять разів зробити щось конкретне для своєї Батьківщини.


9 клас

Картка №1
Переписати, розібрати за головними та другорядними. Дати загальну характеристику реченням.

Національні символи в усіх народів і в усі часи були відображенням високого духу нації, його своєрідним генетичним кодом. А прагнення людини дізнатись про історію своєї держави, про витоки її формування завжди було ознакою високодуховної та патріотичної особистості.

Картка №2
Прочитати. Намалювати схеми складнопідрядних речень, дати їм повну характеристику.

Хліб –найголовніше багатство. Не може бути родина багатою, якщо в хаті немає хліба. Тому не дивно, що в нашій мові чимало добрих слів, якими називають хліб: святий, насущний, золотавий, щедрий, пишний тощо. І це свідчить про велику шану, яку здавна віддавав наш народ хлібові.

Картка №3
Прочитати, переказати текст. Виписати друге речення, зробити його повний розбір. За головними, другорядними розібрати останнє речення.

«Радуйся врожаю не в полі, а в стодолі»,- казали мудрі люди. Господарі були спокійні за хлібний урожай лише тоді, коли він потрапляв у сховища – стодоли й клуні. Там зерно, що обмолотили на току, зберігалося у виплете - них із лози й обмазаних глиною кошелях, дерев′яних кадовбах і дуплянках, соломчаниках.

Картка №4
Прочитати. Пояснити вживання в тексті розділових знаків. Виділені слова розібрати як частини мови.

Державні символи – це святиня, і шанобливе, трепетне ставлення до них є ознакою високої громадянської свідомості, національної гідності, і, зрештою, культура людини.
Будьте патріотами, любіть святині своєї держави, пам’ятайте, що наше право мати символи – герб, прапор і гімн – вартувала мільйони люд -ських жертв, море крові, пролитої за Україну, за її волю, за честь і славу, за народ.

Картка № 5
Прочитати. На основі висловлювання напишіть роздум, використовуючи звертання, вставні слова.
Людина не може жити сама. Найвище щастя і радість людська – спілкування з людьми (В.О.Сухомлинський).

Картка № 6
Прочитати, схематично зобразити складні речення, дати їм характерис- тику.
«Сотні тисяч слів у нашій мові, але першими я б поставив три: народ, праця, хліб. Це корені, на яких тримається наша держава. Ці корені переплелися між собою так міцно, що ні розірвати їх, ні роз′єднати не можна. Хто не знає, що таке хліб і праця, піт і втома, той перестає цінувати хліб. Який би з цих трьох могутніх коренів не був пошкоджений у людині, вона перестає бути справжньою людиною, у неї з’являється всередині гнилизна, червоточина». (В.Сухомлинський)

Картка № 7
Переписати, зробити синтаксичний розбір. Зробити морфологічний розбір підкреслених слів.
Мораль і право, право і закон –
Рушійні сили для життя людини,
А їх знання надасть вам вірний тон
У розвитку держави – України.

Картка №8
Переписати, зробити синтаксичний розбір речення. Усно доведіть правильність думки.
« Якщо ти втратив мужність, ти можеш втратити все: честь, повагу, довіру»

(В.Сухомлинський )
Картка №9
Переписати. Схематично зобразити складні речення. На прикладі свого регіону доведіть правильність висловлювання.

Ніхто не забутий, на попіл ніхто не згорів:
Солдатські портрети на вишитих крилах пливуть.
І доки є пам'ять в людей і живуть матері,
Допоти й сини, що спіткнулись об кулі, живуть.

Картка №10
Прочитати, переписати. Пояснити вживання розділових знаків у реченнях. Визначити тип підрядних частин складного речення.

Ти вчишся бути людиною і, звичайно, не застрахований від помилок. Головне, щоб ти помічав їх у себе, якщо не сам, то з допомогою інших. А помітивши, намагайся уникати їх у майбутньому. Головне, щоб ти ніколи не відвикав соромитися негарних вчинків. Людині соромно, - отже, заговорила її совість.
Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: яя (01.01.2014) | Автор: Кундель Валентина Олександрівна
Переглядів: 1245 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Мірошник Інна Олексіївна © 2016