Відповіді до завдань ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика - Конкурси. Олімпіади - Вчителям-філологам - Каталог статей - Кабінет літературного краєзнавства Володарської ЗОШ №2
П`ятниця, 09.12.2016, 10:45

Кабінет літературного краєзнавства

Сайт Мірошник Інни Олексіївни

Головна
|RSS
Категорії розділу
Українська мова [0]
Українська література [0]
Розробки уроків [14]
Презентації [3]
Уроки [28]
Презентації до уроків [0]
Вечори [19]
Методичні матеріали [59]
Планування [18]
Конкурси. Олімпіади [21]
Частини мови [18]
Синтаксис [10]
Лексика [2]
Розвиток зв’язного мовлення [13]
Види контролю [0]
Читання мовчки [7]
Аудіювання [6]
Тести [7]
Діалог [1]
Правопис [4]
Підсумкові контрольні роботи [1]
9 клас [22]
10 клас [14]
11 клас [18]
Фонетика [7]
5 клас [0]
6 клас [0]
7 клас [0]
8 клас [0]
Диктанти [1]
Контрольні роботи [4]
Користувач
Гість Повідомлення:
Аватар
Група:
Гості
Час:10:45


Останні надходження
[22.06.2016]
24 СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКИ, ЯКИХ ВАРТО ПРОЧИТАТИ (0)
[19.06.2016]
Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили» (0)
[01.12.2015]
Відповіді до завдань ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (0)
[01.12.2015]
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (0)
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1300
Рекомендуємо
Статистика

Онлайн всього: 7
Гостей: 7
Користувачів: 0
Реклама
Головна » Статті » Вчителям-філологам » Конкурси. Олімпіади

Відповіді до завдань ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

Критерії оцінювання виконання завдань ІІ етапу

ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

 

5 клас

1. Напишіть твір-опис «Люблю я вулицю свою весною, взимку, восени…» (до 1 сторінки).

Максимальна оцінка – 24 бали, з яких 12 – за грамотність, 12 – за зміст висловлювання. Перевірка твору здійснюється відповідно діючих орієнтовних вимог оцінювання монологічного мовлення (наказ МОНУ від 21.08.13 № 1222), але загальний бал ставиться не як середнє арифметичне, а способом додавання балів за зміст і за грамотність. Наприклад: грамотність – 6 + зміст – 8 = загальна оцінка –14 балів.

2. Спишіть, поставивши іменники в потрібній формі, визначте їх відмінок.

Івана Купала – свято краси Р.в. і молодості Р.в., найактивнішого буяння природи Р.в.. Воно широко відзначалося в усіх селах М.в. України Р.в.. За цим днем О.в. віщували і погоду З.в..

Велика роса на Івана – буде урожай огірків Р.в. і горіху Р.в. Купальська ніч зоряна – вродять гриби Н.в.

10 балів

Кожен правильно написаний іменник – 0,5 бала, правильно визначений відмінок – 0,5 бала.

3. Утворіть іменники від поданих слів.

Глибокий –  глибина                    теплий – тепло

убогий – убозтво                         пишний – пишнота

безлюдний – безлюддя                темний – темнота

шалений – шал                              добрий – добро

пригнічений – пригнічення         заколисаний – колиска, колисанка

10 балів

Кожен правильно утворений іменник – 1 бал.

4. Випишіть із тексту по два словосполучення, які складаються: 1) з прикметника та іменника; 2) з двох іменників; 3) з дієслова та іменника. З двома із них складіть пов’язані за змістом речення.

8 балів

Кожне виписане відповідно до вимог словосполучення – 1 бал, кожне складене речення, пов’язане за змістом з іншим, – 1 бал.

5. Випишіть із уривка вірша Бориса Токарчука фразеологізми (стійкі сполучення слів), розтлумачте їх. З одним із фразеологізмів складіть питальне речення.

Лиска їла кусень сала,

Аж за вухами лящало.

Лис в її дивився писок

Хижо – молоко аж кисло.

Ох, як глибоко, запало

В душу Лиса добре сало.

Бо кишки марш грають в Лиса,

Шлунок судороги стисли.

10 балів

Кожен правильно виписаний фразеологізм – 1 бал, подано його тлумачення – 1 бал; помилково виписане сполучення – -1 бал. Складено питальне речення – 2 бали.

Загальна кількість балів – 62.

 

6 клас

1. Напишіть твір-мініатюру в художньому стилі «Школа моєї мрії» (1 – 1,5 сторінки).

Максимальна оцінка – 24 бали, з яких 12 – за грамотність, 12 – за зміст висловлювання. Перевірка твору здійснюється відповідно діючих орієнтовних вимог оцінювання монологічного мовлення (наказ МОНУ від 21.08.13 № 1222), але загальний бал ставиться не як середнє арифметичне, а способом додавання балів за зміст і за грамотність. Наприклад: грамотність – 6 + зміст – 8 = загальна оцінка –14 балів.

2. З поданих слів утворіть словосполучення, у кожному визначте головне і залежне слово.

Золотої осені, перша ластівка, на високій березі, знати історію, любити Вітчизну, розкинутись в долині, знайомство з учнем, кінець дня, пізнання світу, цікавих пригод.

10 балів

Кожне правильно утворене словосполучення – 0,5 бала, правильно визначено головне і залежне слово – 0,5 бала.

3. Випишіть з поданих слів історизми.

Історизми: кріпак, подушне, мушкет, очіпок, хорунжий, кошовий, мисник, Сварог.

8 балів

Кожне правильно виписане слово – 1 бал, помилково виписане – -1 бал.

4. Перепишіть фразеологізми, поєднуючи їх із значенням.

Як на долоні – ясно, зрозуміло; як сир у маслі – розкошувати; як середа на п’ятницю – скривитися; як муха в окропі – непокоїтися; як мокра курка – жалюгідний; як на пожежу – швидко, стрімголов; як рукою зняло – одужати; як рукавички міняти – легковажити; як на голках – метушитися; як Сидорову козу – бити.

10 балів

Кожне правильне поєднання фразеологізму із значенням – 1 бал.

5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів завдання і задача.

10 балів

Завдання – наперед визначений, запланований обсяг робіт, якесь доручення; те, що хочуть здійснити тощо: бойове завдання, домашнє завдання, за завданням редакції.

Ми до фінішу вчасно прийшли. З честю виконали, товариство, завдання, що на себе взяли (Володимир Сосюра).

Задача – питання (переважно математичного характеру), яке розв’язується шляхом обчислень за визначеною умовою: математична задача, фізична задача, логічна задача.

Вчителька Галина Борисівна викликала учнів до дошки, і вони розв'язували задачі (Олесь Донченко).

Правильно, зрозуміло розтлумачено слова – 3 бали, наведено приклади – 2 бали.

 

Загальна кількість балів – 62.

 

7 клас

1. Напишіть твір-роздум «Найкраща в світі мета – стати хорошою людиною» (1 – 1,5 сторінки).

Максимальна оцінка – 24 бали, з яких 12 – за грамотність, 12 – за зміст висловлювання. Перевірка твору здійснюється відповідно діючих орієнтовних вимог оцінювання монологічного мовлення (наказ МОНУ від 21.08.13 № 1222), але загальний бал ставиться не як середнє арифметичне, а способом додавання балів за зміст і за грамотність. Наприклад: грамотність – 6 + зміст – 8 = загальна оцінка –14 балів.

2. Перепишіть. Визначте межі речень, поставте потрібні розділові знаки.

Ліс ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс іще дрімає, а з синім небом вже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів. Небо міниться, небо грає усякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу. Стрепенувся врешті ліс і собі заграв. Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо – туди, де небо міниться, де небо грає всякими барвами...

10 балів

Правильно поставлено розділові знаки – 10 балів. Пропущений або помилково поставлений розділовий знак – -0,5 бала. Випадок, коли замість трьох крапок стоїть крапка, помилкою не вважається.

3. Перепишіть слова, поділивши на групи:

1) прості: досвітній, уточнювати, малесенький, аматорський, розхвилюватися.

2) складні:  однозначний, темно-зелений, хлібороб, іншомовний, низькорослий, утихомирювати, юннат.

3) складені: тому що, будемо думати, двадцять два, тільки що.

8 балів

Правильно поділено слова – 8 балів, помилково записане слово – -0,5 бала.

4. Знайдіть другу частину кожного речення, запишіть їх.

До якої категорії висловів можна віднести речення, що утворилися? Наведіть власні приклади.

На те й голова, щоб у ній розум був. Намолов сім мішків гречаної вовни. Живе слово дорожче ніж мертва літера. З великої хмари малий дощ. Згаяного часу і конем не доженеш. Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще добріший. Правда світліша за сонце.

Категорія висловів – прислів’я і приказки.

10 балів

Правильно поєднано частини – 7 балів, визначено категорію – 1 бал, наведено власні приклади – 2 бали.

5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів здібний і здатний.

10 балів

Здібний – той, що має природні здібності; обдарований, талановитий: здібний математик, здібний музикант, здібний юнак, здібний до вивчення мов.

Мартович був надзвичайно здібний і дома ніколи не вчився (Василь Стефаник).

Здатний (на що, до чого) – який може, уміє здійснювати, виконувати, робити що-небудь, поводити себе певним чином: баржа здатна рухатися, тварина здатна жити в цих умовах, здатний до будь-якої роботи.

Як ти на подвиг здатний, будеш і в людях знатний (Українське народне прислів'я).

Правильно, зрозуміло розтлумачено слова – 3 бали, наведено приклади – 2 бали.

Загальна кількість балів – 62.

 

8 клас

1. Напишіть твір-роздум з теми «Людина – коваль свого щастя» (1,5 – 2 сторінки).

Максимальна оцінка – 24 бали, з яких 12 – за грамотність, 12 – за зміст висловлювання. Перевірка твору здійснюється відповідно діючих орієнтовних вимог оцінювання монологічного мовлення (наказ МОНУ від 21.08.13 № 1222), але загальний бал ставиться не як середнє арифметичне, а способом додавання балів за зміст і за грамотність. Наприклад: грамотність – 6 + зміст – 8 = загальна оцінка –14 балів.

2. Утворіть антонімічні пари з поданих фразеологізмів.

Дерти кирпу – гнути шию. Жити, як сир у маслі – перебиватися з хліба на воду. Мати свій розум у голові – танцювати під дудку. Глянути гидко – хоч у рамку вправ. Грати першу скрипку – плутатися в хвості.

Напишіть п’ять власних прикладів антонімічних пар фразеологізмів.

10 балів

Кожна правильно поєднана пара фразеологізмів – 1 бал, кожен дописаний приклад антонімічних пар – 1 бал.

3. Запишіть подані імена по батькові у формі кличного відмінка.

Ларисо Петрівно, Надіє Миколаївно, Зоє Сергіївно, Василю Петровичу, Руслане Ростиславовичу, Єгоре Анатолійовичу, Луко Степановичу, Георгію Іллічу, Мефодію Романовичу, Лесю Юріївно, Мар’яне Марковичу, Богуславе Юлійовичу, Раїсо Федорівно, Олегу (Олеже) Євгеновичу, Семене Семеновичу, Пелагеє Онуфріївно.

8 балів

4. Знайдіть у кожному рядку зайве слово. Думку обґрунтуйте.

Старанний, наввипередки, баштанний, шаленний – слово з помилкою, пишеться без подвоєння.

стиснути, списати, сшити, схотіти – слово з помилкою, пишеться з префіксом з-.

обв’язати, дзв’якнути, острів’янин, ганчір’я – слово з помилкою, пишеться без апострофа.

нездоланний, стінний, оббити, буквенний – слово з помилкою, пишеться без подвоєння.

голосування, міддю, розкішшю, глазуррю – слово з помилкою, пишеться з апострофом, без подовження.

10 балів

Правильно визначено зайве слово – 1 бал, обґрунтовано вибір – 1 бал.

5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів свідоцтво і свідчення.

10 балів

Свідоцтво – офіційний документ, який підтверджує, свідчить якийсь факт або містить відомості про кого-небудь; посвідчення.

Демидова не прогнали з гімназії, лише дали йому свідоцтво відходу і порадили записатися до іншої гімназії (Осип Маковей).

Свідчення – підтвердження чогось (факту, обставин тощо), чого-небудь очевидцем або обізнаною у певній справі людиною.

Є свідчення, що в списках розповсюджувався «Кобзар» на Кавказі (Павло Тичина).

Правильно, зрозуміло розтлумачено слова – 3 бали, наведено приклади – 2 бали.

Загальна кількість балів – 62.

 

9 клас

1. Напишіть твір-роздум «Джерело найвищої духовності – гармонія людини і природи» (1,5 – 2 сторінки).

Максимальна оцінка – 24 бали, з яких 12 – за грамотність, 12 – за зміст висловлювання. Перевірка твору здійснюється відповідно діючих орієнтовних вимог оцінювання монологічного мовлення (наказ МОНУ від 21.08.13 № 1222), але загальний бал ставиться не як середнє арифметичне, а способом додавання балів за зміст і за грамотність. Наприклад: грамотність – 6 + зміст – 8 = загальна оцінка –14 балів.

2. Зробіть частковий синтаксичний розбір речення: підкресліть головні та другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є; побудуйте структурну схему речення, подайте його загальну характеристику.

Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м'яку, веселу, сиву воду (О. Довженко)

10 балів

Правильно визначено члени речення – 3,5 бала, визначено частини мови – 1,5 бала, побудовано схему, подано загальну характеристику – по 2,5 бала.

3. Запишіть подані словосполучення в орудному відмінку однини.

Дівочою красою, свіжою їжею, порожньою кулею, гарячою кашею, вужчою площею, лисячою норою, найвищою кручею, пізньою пшеницею, білолицьою красунею, свіжою ріллею, теплою піччю, ранковою лінню, синьо даллю, гарячою кров’ю, ніжною любов’ю, теплою ніччю.

8 балів

Кожне правильно записане словосполучення – 0,5 бала.

4. Впишіть слова, в яких м’який знак вживається для позначення м’якості приголосного перед твердим приголосним.

 

 Наприклад 

 

 

 

 

 1    б

а

Т

Ь

к

о

 

 2    с

я

Д

т

е

 

 3    д

о

Н

к

а

 

 4    н

и

З

к

о

 

 5    л

ю

Л

к

а

 

 6   Л

е

С

к

а

 

 7    л

я

Л

к

а

 

 8    н

е

Н

к

а

 

 9    д

я

Д

к

о

 

 10   р

і

З

б

а

10 балів

Кожне правильно записане слово – 1 бал.

5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів дослідний і дослідницький.

10 балів

Дослідний – який стосується досліду; призначений для ведення дослідів. Перед ним постає його праця в археологічному музеї та геологічній дослідній станції (Олесь Досвітній).

Дослідницький – пов'язаний з науковим дослідженням; прикм. до слова «дослідник». Здається мені, що спершу нам, так би мовити, дослідникам, треба буде завоювати собі право на таку розкіш, як дослідницька праця... (Юрій Шовкопляс).

Правильно, зрозуміло розтлумачено слова – 3 бали, наведено приклади – 2 бали.

 

Загальна кількість балів – 62.

 

10 клас

1. Напишіть твір-роздум «Моє життя становить частину історії моєї Батьківщини» (Тарас Шевченко) (2 – 2,5 сторінки).

Максимальна оцінка – 24 бали, з яких 12 – за грамотність, 12 – за зміст висловлювання. Перевірка твору здійснюється відповідно діючих орієнтовних вимог оцінювання монологічного мовлення (наказ МОНУ від 21.08.13 № 1222), але загальний бал ставиться не як середнє арифметичне, а способом додавання балів за зміст і за грамотність. Наприклад: грамотність – 6 + зміст – 8 = загальна оцінка –14 балів.

2. Зробіть частковий синтаксичний розбір речення: підкресліть головні та другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є; побудуйте структурну схему речення, подайте його загальну характеристику.

Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись (Л.Костенко).

10 балів

Правильно визначено члени речення – 3,5 бала, визначено частини мови – 1,5 бала, побудовано схему, подано загальну характеристику – по 2,5 бала.

3. Перепишіть слова, знімаючи скісну риску.

Світлочутливий, зловорожий, глухонімий, хитромудрий, з давніх-давен, не сьогодні-завтра, нога в ногу, усього-на-всього, міні-спідничка, пів’їдальні, піввікна, яхт-клуб, кінопроектор, суперобкладинка, прем’єр-міністр, вічнозелений.

8 балів

Кожне правильно записане слово – 0,5 бала.

4. Доберіть по 2 синоніми до прикметників.

 

Крутий берег –

крутий поворот –

круте тісто –                                                                

крутий характер –

крутий вислів –                                                           

М’який мох –

м’який голос –

м’яке сіно –

м’який ґрунт –

м’яка ковдра –

 

10 балів

Підібрано два синоніми – 1 бал, один синонім – 0,5 бала.

5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів гарантійний і гарантований.

10 балів

Гарантійний – прикметник від гарантія; який гарантується кимось, чимось. У Києві вирішили організувати гарантійну майстерню для ремонту нових меблів (З журн.).

Гарантований – дієприкметник від гарантувати; у знач. прикм. – сталий; підтримуваний законом. Тепер Херсонщина має 70,5 тисячі гектарів зрошуваних земель, на яких колгоспи і радгоспи одержують гарантовані високі врожаї (З журн.).

Правильно, зрозуміло розтлумачено слова – 3 бали, наведено приклади – 2 бали.

 

Загальна кількість балів – 62.

 

11 клас

1. Напишіть твір-роздум «Цінності, які належать всім і кожному» (2 – 2,5 сторінки).

Максимальна оцінка – 24 бали, з яких 12 – за грамотність, 12 – за зміст висловлювання. Перевірка твору здійснюється відповідно діючих орієнтовних вимог оцінювання монологічного мовлення (наказ МОНУ від 21.08.13 № 1222), але загальний бал ставиться не як середнє арифметичне, а способом додавання балів за зміст і за грамотність. Наприклад: грамотність – 6 + зміст – 8 = загальна оцінка –14 балів.

2. Зробіть частковий синтаксичний розбір речення: підкресліть головні та другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є; побудуйте структурну схему речення, подайте його загальну характеристику.

Кожен, кому доводилося зробити добре, повинен, мені здається, переживати радість якусь особливу, яку ні з якою іншою й порівняти не можна (О.Гончар).

10 балів

Правильно визначено члени речення – 3,5 бала, визначено частини мови – 1,5 бала, побудовано схему, подано загальну характеристику – по 2,5 бала.

3. Перепишіть слова, знімаючи скісну риску

Легкодухий, півверстви, вічно живий, годину-півтори, всесвітньовідомий, гідромеханіка, блок-схема, один-єдиний, перекотиполе, зелен-сад, стопудовий, мерехтливо-червоне, радіопеленг, один по одному, жовтодзьобий, завгосп.

8 балів

Кожне правильно записане слово – 0,5 бала.

4. Дайте визначення поняттям антропонім, топонім, культуронім.

Подані слова і сполучення слів запишіть, поділивши на ці три категорії.

Антропо́нім – власна назва людини. В українській мові це особове ім'я, ім'я по батькові, прізвище, прізвисько, псевдонім.

Леся Українка, Тимошенко, Шекспір, Нестор Літописець.

Топо́нім – назва місцевості, регіону, населеного пункту, об'єкту, рельєфу, будь-якої частини поверхні Землі, тобто географічна назва.

Євразія, Карпати, Поділля, Хортиця, (хутір) Надія.

Культуро́нім – назва об’єкту культури чи мистецтва, культурних особливостей певної національної спільноти.

«Літопис Самовидця», Євангеліє, «Просвіта», «Кобзар», ВАПЛІТЕ.

10 балів

Кожне правильне визначення поняття – 1 бал, кожне правильно записане слово – 0,5 бала.

5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів особа і особистість.

10 балів

Особа – окрема людина, індивід. В залі була ще одна особа, власне вона звернула на себе увагу Софії (Леся Українка).

Особистість – конкретна людина з погляду її культури, особливостей характеру, поведінки і т. ін.; індивідуальність; персона. Блискучий талант Довженка, його могутня особистість повнокровно живуть у його фільмах (З журн.).

Правильно, зрозуміло розтлумачено слова – 3 бали, наведено приклади – 2 бали.

 

Загальна кількість балів – 62.

 

 

Категорія: Конкурси. Олімпіади | Додав: genamir (01.12.2015)
Переглядів: 3067 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Мірошник Інна Олексіївна © 2016