Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
5 клас
1. Напишіть твір-опис «Люблю я вулицю свою весною, взимку, восени…» (до 1 сторінки).
24 бали
2. Спишіть, поставивши іменники в потрібній формі, визначте їх відмінок.
Івана Купала – свято (краса) і (молодість), найактивнішого буяння (природа). Воно широко відзначалося в усіх (село) (Україна). За цим (день) віщували і (погода).
Велика роса на Івана – буде урожай (огірок) і (горіх). Купальська ніч зоряна – вродять (гриб).
10 балів
3. Утворіть іменники від поданих слів.
Глибокий – теплий –
убогий – пишний –
безлюдний – темний –
шалений – добрий –
пригнічений – заколисаний –
10 балів
4. Випишіть із тексту по два словосполучення, які складаються: 1) з прикметника та іменника; 2) з двох іменників; 3) з дієслова та іменника. З двома із них складіть пов’язані за змістом речення.
Червона калина асоціюється з отчим краєм, Батьківщиною. Коли козак вирушав на чужину, мати напувала його калиновим чаєм, давала на дорогу хліб з калиною. Дівчина-наречена прикріплювала до коня гілочку, що символізувала для козака домівку, матір і кохану.
8 балів
5. Випишіть із уривка вірша Бориса Токарчука фразеологізми (стійкі сполучення слів), розтлумачте їх. З одним із фразеологізмів складіть питальне речення.
Лиска їла кусень сала,
Аж за вухами лящало.
Лис в її дивився писок
Хижо – молоко аж кисло.
Ох, як глибоко, запало
В душу Лиса добре сало.
Бо кишки марш грають в Лиса,
Шлунок судороги стисли.
10 балів
Загальна кількість балів – 62.
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
6 клас
1. Напишіть твір-мініатюру в художньому стилі «Школа моєї мрії» (1 – 1,5 сторінки).
24 бали
2. З поданих слів утворіть словосполучення, у кожному визначте головне і залежне слово.
(Золотий) осені, (перший) ластівка, на високій (береза), знати (історія), любити (Вітчизна), розкинутись в (долина), знайомство з (учень), кінець (день), пізнання (світ), (цікавий) пригод.
10 балів
3. Випишіть з поданих слів історизми.
Кріпак, десниця, чоло, глас, подушне, ректи, мушкет, лицедій, чадо, очіпок, злато, хорунжий, піїт, крамниця, кошовий, мисник, Сварог.
8 балів
4. Перепишіть фразеологізми, поєднуючи їх із значенням.
Як на долоні – розкошувати
як сир у маслі – жалюгідний
як середа на п’ятницю – легковажити
як муха в окропі – непокоїтися
як мокра курка – одужати
як на пожежу – скривитися
як рукою зняло – бити
як рукавички міняти – метушитися
як на голках – швидко, стрімголов
як Сидорову козу – ясно, зрозуміло
10 балів
5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів завдання і задача.
10 балів
Загальна кількість балів – 62.
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
7 клас
1. Напишіть твір-роздум «Найкраща в світі мета – стати хорошою людиною» (1 – 1,5 сторінки).
24 бали
2. Перепишіть. Визначте межі речень, поставте потрібні розділові знаки.
Ліс ще дрімає в передранішній тиші непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою тихо навкруги мертво лиш де-не-де прокинеться пташка непевним голосом обізветься зі свого затишку ліс іще дрімає а з синім небом вже щось діється воно то зблідне, наче від жаху то спалахне сяйвом, немов од радощів небо міниться небо грає усякими барвами блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу стрепенувся врешті ліс і собі заграв зашепотіли збуджені листочки оповідаючи сни свої заметушилась у травиці комашня розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо туди де небо міниться де небо грає всякими барвами...
10 балів
3. Перепишіть слова, поділивши на групи: 1) прості; 2) складні; 3) складені.
Однозначний, темно-зелений, тому що, досвітній, хлібороб, будемо думати, уточнювати, двадцять два, іншомовний, малесенький, тільки що, низькорослий, аматорський, утихомирювати, юннат, розхвилюватися.
8 балів
4. Знайдіть другу частину кожного речення, запишіть їх.
1. На те й голова. 2. Намолов сім. 3. Щоб у ній розум був. 4. Мішків гречаної вовни. 5. Живе слово дорожче. 6. З великої хмари. 7. Ніж мертва літера. 8.Згаяного часу. 9.Малий дощ. 10. Коли люди до тебе добрі. 11. Правда. 12. І конем не доженеш. 13. То ти будь ще добріший. 14. Світліша за сонце.
До якої категорії висловів можна віднести утворені речення? Наведіть власні приклади таких висловів.
10 балів
5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів здібний і здатний.
10 балів Загальна кількість балів – 62.
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
8 клас
1. Напишіть твір-роздум з теми «Людина – коваль свого щастя» (1,5 – 2 сторінки).
24 бали
2. Утворіть антонімічні пари з поданих фразеологізмів.
Дерти кирпу – хоч у рамку вправ
Жити, як сир у маслі – плутатися в хвості
Мати свій розум у голові – гнути шию
Глянути гидко – танцювати під дудку
Грати першу скрипку – перебиватися з хліба на воду
Напишіть п’ять власних прикладів антонімічних пар фразеологізмів.
10 балів
3. Запишіть подані імена по батькові у формі кличного відмінка.
Лариса Петрівна, Надія Миколаївна, Зоя Сергіївна, Василь Петрович, Руслан Ростиславович, Єгор Анатолійович, Лука Степанович, Георгій Ілліч, Мефодій Романович, Леся Юріївна, Мар’ян Маркович, Богуслав Юлійович, Раїса Федорівна, Олег Євгенович, Семен Семенович, Пелагея Онуфріївна.
8 балів
4. Знайдіть у кожному рядку зайве слово. Думку обґрунтуйте.
Старанний, наввипередки, баштанний, шаленний;
стиснути, списати, сшити, схотіти;
обв’язати, дзв’якнути, острів’янин, ганчір’я;
нездоланний, стінний, оббити, буквенний;
голосування, міддю, розкішшю, глазуррю.
10 балів
5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів свідоцтво і свідчення.
10 балів Загальна кількість балів – 62.
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
9 клас
1. Напишіть твір-роздум «Джерело найвищої духовності – гармонія людини і природи» (1,5 – 2 сторінки).
24 бали
2. Зробіть частковий синтаксичний розбір речення: підкресліть головні та другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є; побудуйте структурну схему речення, подайте його загальну характеристику.
Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м'яку, веселу, сиву воду (О. Довженко)
10 балів
3. Запишіть подані словосполучення в орудному відмінку однини.
Дівоча краса, свіжа їжа, порожня куля, гаряча каша, вужча площа, лисяча нора, найвища круча, пізня пшениця, білолиця красуня, свіжа рілля, тепла піч, ранкова лінь, синя даль, гаряча кров, ніжна любов, тепла ніч.
8 балів
4. Впишіть слова, в яких м’який знак вживається для позначення м’якості приголосного перед твердим приголосним.
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
Т
|
Ь
|
|
|
|
2
|
|
Д
|
|
|
|
3
|
|
Н
|
|
|
|
4
|
|
З
|
|
|
|
5
|
|
Л
|
|
|
|
6
|
|
С
|
|
|
|
7
|
|
Л
|
|
|
|
8
|
|
Н
|
|
|
|
9
|
|
Д
|
|
|
|
10
|
|
З
|
|
|
10 балів
5. Поясніть та проілюструйте прикладами різницю в лексичному значенні слів дослідний і дослідницький.
10 балів
Загальна кількість балів – 62.
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
10 клас
1. Напишіть твір-роздум «Моє життя становить частину історії моєї Батьківщини» (Тарас Шевченко) (2 – 2,5 сторінки).
24 бали
2. Зробіть частковий синтаксичний розбір речення: підкресліть головні та другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є; побудуйте структурну схему речення, подайте його загальну характеристику.
Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись (Л.Костенко).
10 балів
3. Перепишіть слова, знімаючи скісну риску.
Світло/чутливий, зло/ворожий, глухо/німий, хитро/мудрий, з/давніх/давен, не/сьогодні/завтра, нога/в/ногу, усього/на/всього, міні/спідничка, пів/їдальні, пів/вікна, яхт/клуб, кіно/проектор, супер/обкладинка, прем’єр/міністр, вічно/зелений.
8 балів
4. Доберіть по 2 синоніми до прикметників.
Кожен, кому доводилося зробити добре, повинен, мені здається, переживати радість якусь особливу, яку ні з якою іншою й порівняти не можна (О.Гончар).
Легко/духий, пів/верстви, вічно/живий, годину/півтори, всесвітньо/відомий, гідро/механіка, блок/схема, один/єдиний, перекоти/поле, зелен/сад, сто/пудовий, мерехтливо/червоне, радіо/пеленг, один/по/одному, жовто/дзьобий, зав/госп.
«Літопис Самовидця», Леся Українка, Євангеліє, Євразія, Тимошенко, «Просвіта», Карпати, Шекспір, «Кобзар», Поділля, ВАПЛІТЕ, Хортиця, (хутір) Надія, Нестор Літописець.