Програма з краєзнавства в початковій школі - Методичні матеріали - Літературне краєзнавство - Каталог статей - Кабінет літературного краєзнавства Володарської ЗОШ №2
Четвер, 08.12.2016, 03:13

Кабінет літературного краєзнавства

Сайт Мірошник Інни Олексіївни

Головна
|RSS
Категорії розділу
Учнівська творчість [16]
Методичні матеріали [14]
Сторінками книг [24]
Аматорська творчість [18]
Письменники-земляки [20]
Уроки літератури рідного краю [13]
Фольклор регіону [1]
Новорічні свята [5]
Свята літнього циклу [5]
Рослини-символи [12]
Вишивка [7]
Жанри фольклору [17]
Міфологічні персонажі [38]
Українська кухня [3]
Користувач
Гість Повідомлення:
Аватар
Група:
Гості
Час:03:13


Останні надходження
[22.06.2016]
24 СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКИ, ЯКИХ ВАРТО ПРОЧИТАТИ (0)
[19.06.2016]
Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили» (0)
[01.12.2015]
Відповіді до завдань ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (0)
[01.12.2015]
Завдання для проведення ІІ етапу ХVІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (0)
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1299
Рекомендуємо
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Реклама
Головна » Статті » Літературне краєзнавство » Методичні матеріали

Програма з краєзнавства в початковій школі
Даний матеріал є авторською роботою учителя історії (вища категорія, старший вчитель) Пісківської ЗОШ І - ІІІ ст. Буринського р-ну Сумської обл. Тереніної Світлани Сергіївни. Педагогічний стаж 27 років. Твердо переконана, що усвідомлювати національне дитина повинна починати з колиски, дитячого садка, початкової ланки через казку і пісню, народний звичай і традицію, любов і повагу до отчого дому.
Знати своє коріння і свою історію, любити його – це найсвятіша і найдорожча потреба кожної порядної і поважаючої себе людини. Без знань про все це годі говорити про національну культуру, гідність, самовідданість і менталітет.
Розроблена мною програма, розрахована на молодших школярів, бо якраз у них треба починати свідомо виховувати почуття патріотизму і національної гордості. Знання природи і історії села та родини стануть основою для вивчення історії України, ботаніки, географії, зоології в середній школі. Також набуті знання з краєзнавства можуть бути використані учнями на інших предметах початкового курсу навчання.
В процесі викладання курсу здійснюється зв’язок із життям; використовуються результати дитячих спостережень за природою, працею людей; зв’язок між поколіннями, безпосередня участь дітей у посильних практичних заходах. А це сприятиме: покращанню рівня знань і вихованості, навичок, поглиблення історичної пам’яті про минуле і сучасність рідного краю і тим самим сприяє вихованню любові до нього; формуванню елементів екологічної культури, уявлень про навколишній світ і місце людини в ньому, участь у заходах дорослих по захисту і охороні природи краю; ознайомлення із здобутками народної (сімейної) культури, духовності і моралі; створенню передумов для усвідомлення, сприймання і засвоєння соціальних, морально- правових, історичних, національно-культурних традицій села Піски, Буринщини, Сумщини і України в цілому.
ПРОГРАМА З КРАЄЗНАВСТВА В
ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Бо нива – це моя.
Тут я почну зажинок,
Бо кращий урожай не жде мене ніде,
Бо тисячі доріг,
Мільйон вузьких стежинок
Мене на ниву батьківську веде.
В. Симоненко

В незалежній Україні національно-культурне відродження нашого народу стало реальністю. Все більше і більше зростає інтерес до минулого своєї Батьківщини, краю де народився і живеш, де виросло не одне покоління родичів, близьких і знайомих. А святе відчуття Батьківщини починається саме з батьківського порогу; свого села чи міста; вулиці, де пройшло дитинство; калини, яка росте біля порогу рідної хати; маминої пісні і власного родоводу. Ці почуття передаються із покоління в покоління з молоком матері. Знати своє коріння і свою історію, любити його – це найсвятіша і найдорожча потреба кожної порядної і поважаючої себе людини. Без знань про все це годі говорити про національну культуру, гідність, самовідданість і менталітет.
Знання свого краю – невід’ємна частина духовності дитини, важливий засіб забезпечення нерозривного зв’язку минулого нашого краю з вітчизняною і світовою історією. Краєзнавство покликане стати своєрідним виявом поєднання макро- і макрорівнів, допоможе дітям читати книгу життя через крихітні частинки минулого не лише очима, а й розумом, самостійно розібратись куди веде шлях їхніх батьків і дідів, усього нашого народу.
Пропонована програма розрахована на молодших школярів, бо якраз у них треба починати свідомо виховувати почуття патріотизму і національної гордості. Знання природи і історії села та родини стануть основою для вивчення історії України, ботаніки, географії, зоології в середній школі. Також набуті знання з краєзнавства можуть бути використані учнями на інших предметах початкового курсу навчання.
В процесі викладання курсу здійснюється зв’язок із життям; використовуються результати дитячих спостережень за природою, працею людей; зв’язок між поколіннями, безпосередня участь дітей у посильних практичних заходах. А це сприятиме: покращанню рівня знань і вихованості, навичок, поглиблення історичної пам’яті про минуле і сучасність рідного краю і тим самим сприяє вихованню любові до нього; формуванню елементів екологічної культури, уявлень про навколишній світ і місце людини в ньому, участь у заходах дорослих по захисту і охороні природи краю; ознайомлення із здобутками народної (сімейної) культури, духовності і моралі; створенню передумов для усвідомлення, сприймання і засвоєння соціальних, морально- правових, історичних, національно-культурних традицій села, Буринщини, Сумщини і України в цілому.
Програма з краєзнавства в початковій школі передбачає такі змістові напрямки:
1 кл. Знайомство із собою.
Знайомство із своєю сім’єю.
Знайомство із батьківським краєм.
Знайомство із природою.

2кл. Я – частинка рідного краю.
Мудрості берегиня – бабусина скриня.
Святині і свята краю.
Подорож рідним краєм.

3кл. Моє село – це рідна Україна.
Україна починається з родини.
Обереги нашої духовності.
Топоніми краю.

4кл. Буринщина, яку я відкриваю для себе.
Над Сеймом пролягло моє село.
Родина – це вся Україна.
Краса і біль Буринщини.
Країна мого дитинства.
Програма включає в себе різні форми і методи навчання, зорієнтовані на вивчення краєзнавства:
- екскурсії до музеїв, Світлиці, в природу;
- зустрічі із старожилами села, цікавими людьми, поетами, краєзнавцями, свідками історичних подій;
- дидактичні ігри із краєзнавства;
- ярмарки фольклору і предметів побуту;
- практична робота по створенню родинного дерева;
- краєзнавчі свята і розвідки;
- знайомство і елементарна робота з картою;
- бесіди і вікторини;
- конкурси малюнків;
- збір приказок, пісень, повір*їв, легенд, які побутують у селі та свідчень про минуле краю;
- виставка родинних світлин;
- години поезії місцевих авторів;
- екологічні години і рейди;
- виготовлення годівниць, догляд за рослинами та ін.

Пропонована програма носить рекомендаційний характер. Учитель може вносити зміни і доповнення до окремих тем, виходячи із власних і місцевих умов, а також накопиченого
краєзнавчого матеріалу.
Підсумовуючи сказане, слід підкреслити, що курс краєзнавства у початковій школі дуже необхідний, бо покликаний покласти початок формуванню світогляду людини, українця, громадянина. А це неможливо без любові до своєї «МАЛОЇ БАТЬКІВЩИНИ» - до домівки, в якій народився, до маминих рук і татового слова, до стежки, що веде до школи, до бабусиної казки і поради. Відновити історію сім’ї, повернути дітей обличчям до забутих традицій, звичаїв, залучити до дідівських ремесел, навчити дбайливо ставитись до природи, історії, культури, мови, пам’яток, народної творчості і побуту. Зберегти пам’ять про тих, хто героїчно боровся і трагічно загинув у буремні роки історії; віддати шану землякам, які живуть на рідній землі, а особливо тим, які своїми справами зробили внесок у розвиток господарства, культури, науки краю – це і є основне завдання курсу і розробленої програми до нього.
Курс краєзнавства розрахований у 1 – 2 кл. на 17 год. (0,5 год. на тиждень ), у 3 – 4 кл. на 34 год. (1 год. на тиждень ).


Програма з краєзнавства «Знайомство з рідним краєм»
( 17 год.)
1 клас.


Зміст програми
Учні повинні знати та вміти
І. Знайомство із собою (1 год.)

Добрий день! Я – громадянин своєї Батьківщини.

Практично: Розучування гри «Хто я?» методом «Мікрофона».(Вміти розповідати про себе).

Учень має уявлення про:
- - себе як соціальну одиницю;
- - себе як індивідуальність;
- Виявляє інтерес до:
- - спілкування з ін. дітьми;
- - своїх здібностей;
- - оточуючого середовища;
- Прагне до усвідомлення себе:
- - як громадянина суспільства;
- - усвідомлює свою роль у суспільстві.
-
ІІ. Знайомство із своєю сім’єю (7 год.)
Сім'я. Мама і тато, брати і сестри, бабуся, дідусь. Улюблені справи чи заняття. Що означає сім'я для людини. Як я допомагаю батькам. Мої обов'язки. Піклування про стареньких.

Практично: намалювати сімейний портрет
Учень має уявлення про:
- - сім’ю, родичів, про їх заняття;
- - повні імена батьків і рідних;
- - дати народження рідних;
- Виявляє інтерес до:
- - справ своїх близьких;
- - наслідування сімейних традицій;
- Прагне:
- - надавати допомогу батькам ;
- - піклуватися про старших;
- - берегти теплі родинні відносини;
ІІІ. Знайомство із батьківським краєм (5 год.)
Край, де я народився. Село, вулиця, мій дім. Улюблені куточки села. Мої справи. Чим я можу бути корисним селу зараз і коли виросту. Мова мого народу.

Практично: екскурсія по селу.
Учень має уявлення про:
- - свою Малу Батьківщину;
- - свою домашню адресу;
- Виявляє інтерес до:
- - культури краю;
- - життя села;
- - об’єктів села;
- Прагне:
- - вивчати край, де живе;
- - спілкуватись рідною мовою;
- - бути патріотом села;
ІУ. Знайомство із природою
Рідного краю (4 год.)
Дерева. Квіти. Птахи. Тварини, Комахи.
Домашні улюбленці.

Практично: догляд за кімнатними квітами (у класі), кущами або деревами, висадженими біля школи.
Учень має уявлення про:
- - природу рідного краю;
- - взаємозв’язок між людиною і природою;
- - домашні рослини і тварини – частина
- природи ;
- Виявляє інтерес до:
- - життя рослин і тварин, птахів і комах;
- - краси і гармонії навколишнього світу;
- Прагне:
- - вивчати і оберігати природу;
- - бути відповідальним за стан природи.
Програма з краєзнавства « Подорож Малою Батьківщиною»
17 год.
2 клас

Зміст програми
Учні повинні знати та вміти
І. Я – частинка рідного краю (2 год. )
Я – житель с. Піски. Історія мого імені й імені моїх близьких. Моє село найкраще. Від мене залежить доля села.

Практично: гра «Хто я?».
Вернісаж малюнків «Моє село».
Учень має уявлення:
- - про себе, як частинку села і країни;
- - про історію свого імені;
- Виявляє інтерес до:
- - себе і людей, які живуть поруч;
Прагне:
- - бути корисним суспільству;
- - усвідомити своє значення;
- - дізнатися більше про себе, товаришів
- і село в якому живе;

ІІ. Мудрості берегиня –
бабусина скриня (5 год.)
Народні пісні, казки, лічилки, забавлянки, приказки, поговірки. Легенди краю. Мудрі вислови краян.

Практично: Створення папки «Кришталеве намисто».
Родинна ярмарка «Мамина колискова і бабусина казка».
Учень має уявлення:
- - про сільський фольклор;
- Виявляє інтерес :
- - до народної пісні і слова;
- - до сімейної мудрості;
- Прагне:
- - вивчати народні традиції і звичаї;
- - брати участь у родинних святах;
ІІІ. Свята і святині краю
(5 год.)
Хліб, рушники, віночок – святині краю.
Традиції пов’язані з ними. Календарно – обрядові свята краю і участь у них дітей.

Практично: Участь учнів у одному із свят.
Учень має уявлення:
- - про культуру краю;
- - народні звичаї та обряди;
- - сімейні традиції;
- Виявляє інтерес:
- - до мови краю;
- - традицій народу;
- - сімейних святинь і оберегів;
- Прагне:
- - більше дізнатися про свята і святині;
- - бути бережливим господарем;
- - брати участь у шкільних і сімейних
- святах;
ІУ. Подорож рідним
краєм ( 5 год. )
Річка, ліс, храм, меморіальні комплекси, шкільний музей.

Практично: екскурсії і зустріч із краєзнавцями.
Учень має уявлення:
- - об’єкти села;
- Виявляє інтерес:
- - до природи, культури, історії;
Прагне:
- - бути бережливим;
- - бути патріотом краю;
- - знати якомога більше про край в
- якому живе.
Програма з краєзнавства «Барви рідного села»
34 год.
3 клас
Зміст програми
Учні повинні знати і вміти
І. Моє село – це рідна Україна
(9 год.)
С. Піски – це частинка України. Місцезнаходження села на карті Сумщини, України. Культурно – історичні пам’ятки села. Заклади і об'єкти села. Жителі (чисельність, національний і соціальний склад, заняття). Відомі люди, що народилися в Пісках.

Практично: Ознайомлення з творчістю поетеси Н. Виноградської (збірка «Веселкова Україна»
Година поезії «Веселкова Україна»
Конкурс ораторів «Моє село – моя колиска»
Учень має уявлення:
- - про місцезнаходження села на карті;
- - пам’ятки села;
- - жителів села;
- Виявляє інтерес до:
- - історії розвитку села;
- - сьогодення краю;
- - історично-культурної спадщини;
- Прагне:
- - удосконалювати себе;
- - брати приклад із життя відомих людей;
- - вивчати край і бути його патріотом;
- - знати відомих людей краю;
ІІ. Україна починається з
родини (8 год.)
Мої батьки і мої рідні. Їх походження, заняття. За що я люблю і поважаю свою родину. Догляд за могилами померлих. Сі мейні свята і традиції, що вони несуть. Сімейні світлини, реліквії, ремесла, фольклор.

Практично: екскурсія до шкільної Світлиці;
Виставка сімейних реліквій;
Аукціон народної мудрості із участю членів родин учнів.

Учень має уявлення:
- - про членів родини і роду;
- - про життя родини у селі і її заняття у
- минулому і тепер;
- Виявляє інтерес до:
- - збереження сімейних традицій, ремесел;
- - національних особливостей родини;
- Прагне:
- - оберігати родинні реліквії;
- - примножувати сімейні традиції;
- - турбуватись про членів родини;
- - гордитися родиною;

ІІІ. Обереги нашої духовності
(9 год.)
Віра в Бога. Християнство і християнська мораль. Правила поведінки в храмі. Толерантність у відносинах між односельцями. Сільські обереги: речі побуту, рослини. Забобони і повір’я нашого краю.

Практично: Відвідування храму села і зустріч із служителями церкви;
Година християнської (народної) етики;
Зустріч із старожилами села;

Учень має уявлення:
- - про християнську культуру і її духовні
- джерела;
- - духовні традиції села;
- Виявляє інтерес:
- - до віри, як скарбниці духовності;
- - до духовних скарбів села, родини;
- Прагне:
- - жити згідно духовних заповідей;
- - визначати власні життєві пріоритети;
- - правильно поводитися у храмі і в гро-
- мадських місцях;
-
ІУ. Топоніми краю. (6 год.)
Географічні назви с. Піски. Історія походження назв . Легенди, пов’язані із топонімами краю. Археологічні пам'ятки села. Чому треба оберігати пам'ятки історії і культури. Я зростаю бережливим господарем краю. Звичаї і традиції пов'язані з природою.

Практично: екскурсії до археологічних пам'яток села;
Вікторина «Моє село»;
Краєзнавчі ігри.
Учень має уявлення:
- - про пам’ятки культури і історії;
- - про топоніми села;
- Виявляє інтерес до:
- - природи і історії краю;
- - до звичаїв і традицій;
- Прагне:
- - принести селу користь;
- - знати про край більше;
- - вивчати правила поведінки в природі;
- - бути бережливим;



teacherjournal.com.ua - Учительський журнал (ВГ «Основа») - Пн, 2011-04-25 19:31









Програма з краєзнавства «Мій край – колиска долі»
34 год.
4 клас
Зміст програми
Учень повинен знати та вміти
І. Над Сеймом пролягло моє
село (8 год.)
Історичне минуле села. Сторінки звитяги і трагедій (голодомор,війна, Афганськими стежками, сучасність). Люди – багатство села Піски. Вулиці села, їх історія та назви. Сільські толоки.

Практично: екскурсія до шкільного музею, Меморіалу загиблих воїнів і жертв Голодомору, могили і каменя М. Гасевського – воїна-афганця;
участь у сільській толоці;

Учень має уявлення про:
- І - історичне минуле села;
- - назви вулиць колись і тепер;
- - людей краю;
- Виявляє інтерес до:
- - героїчних і трагічних сторінок історії
- села;
- - сучасного життя краю;
- Прагне:
- - бути корисним краю;
- - гордитися жителями села;
- - вивчати і досліджувати історію села;
ІІ. Буринщина, яку я
відкриваю для себе (5 год.)
Давня історія краю. Буринщина на карті Сумщини, України. Села Буринщини. Жителі і їх заняття. Видатні постаті, що народилися і живуть у краї. Культурно-історичні цінності.

Практично: відвідування районного краєзнавчого музею;
Створення пазл-мапи Буринщини;
Учень уявляє:
- -історичне минуле Буринщини;
- - культурно- історичні цінності краю;
- - славних людей ;
- Виявляє інтерес до:
- - історії рідного краю;
- - геополітичного положення Бурин-
- щини;
- Прагне:
- - вивчати край;
- - брати участь у справах краю;
ІІІ. Родина – це вся
Україна.(6 год.)
Розповіді членів родини про минуле села, роду, України. Участь рідних в історичних подіях. Пам’ять роду. Родинне дерево.

Практично: зустріч з учасниками історичних подій –членами родин учнів класу;
Складання родинного дерева;
Родинне свято;

Учень уявляє:
- - сім’ю, родину, рід;
- - побут і культуру українців;
- - участь членів роду в історичних подіях;
- Виявляє інтерес до:
- - свого роду;
- - до сімейних традицій і історії;
- Прагне:
- - бути достойним членом роду;
- - вивчати родовід;
- - братии участь у родинних і сільських
- святах і подіях;
- - проявляти творчу активність;



ІУ. Краса і біль Буринщини
(8 год.)
Тваринний і рослинний світ. Лікарські рослини,правила їх збору. Корисні копалини. Гриби. Водойми. Охорона природи на Буринщині. Тварини і рослини, які потребують охорони. Присеймівський заказник.

Практично: Розробка проекту « Правила поводження в природі»;
Екскурсія в природу;
Виготовлення годівниць;

Учень уявляє:
- - різноманітність рослинного і тваринного
- світу;
- - корисні копалини краю;
- - нерозривний зв’язок між рослинним,
- тваринним світом і людиною;
- Виявляє інтерес до:
- - тварин і рослин;
- - природоохоронної роботи;
- Прагне:
- - бути спостережливим;
- - брати участь у охороні природи краю;

-
У. Країна мого дитинства
(5 год.)
Школа і її історія. Учні і вчителі школи – це її гордість. Шкільні свята і традиції. Участь школярів у шкільних справах. Колективні творчі справи (КТС).

Практично: Участь в КТС по збору матеріалів про випускників школи різних років: мої батьки – випускники школи.
Участь у шкільному святі.
Учень уявляє:
- - школу як навчально-виховний заклад;
- - школу як берегиню національної
- культури;
- Виявляє інтерес до:
- - пізнання традицій школи;
- - причетності кожного учня до навчально-виховного процесу;
- Прагне:
- - долучитись до історії школи і її традицій;
- - брати участь в КТС;
- - примножувати гарні справи школи, села.
Категорія: Методичні матеріали | Додав: genamir (09.11.2011)
Переглядів: 2007 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Мірошник Інна Олексіївна © 2016