Четвер, 25.04.2024, 11:33

Кабінет літературного краєзнавства

Сайт Мірошник Інни Олексіївни

Головна
|RSS
Категорії розділу
Учнівська творчість [16]
Методичні матеріали [14]
Сторінками книг [27]
Аматорська творчість [19]
Письменники-земляки [20]
Уроки літератури рідного краю [13]
Фольклор регіону [1]
Новорічні свята [5]
Свята літнього циклу [5]
Рослини-символи [12]
Вишивка [7]
Жанри фольклору [17]
Міфологічні персонажі [38]
Українська кухня [3]
Користувач
Гість Повідомлення:
Аватар
Група:
Гості
Час:11:33


Останні надходження
[23.11.2018]
Галина Литовченко «Через всесвіт путівцями» (0)
[23.11.2018]
Галина Литовченко "Дитячі розваги" (0)
[06.11.2018]
Галина Литовченко "Зібрані розсипи" (0)
[06.08.2018]
Оппоков Євген Володимирович. До 75-х роковин від дня страти (0)
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 1428
Рекомендуємо
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Реклама
Головна » Статті » Літературне краєзнавство » Методичні матеріали

Методичні рекомендації щодо підготовки і проведення уроків літератури рідного краю
I. Готуючись до проведення уроків рідного краю, залучаємо до підготовки увесь клас. Основні етапи підготовки:
Визначення теми уроку, його мети;
Підготовка виставки творів;
Підбір музичного оформлення;
Запропонувати твори для самостійного читання, заучування поезій напам’ять;
Пошукова робота учнів у бібліотеках;
Консультація для учнів: виписати образні висловлювання, цитати, афоризми з творів письменника, творчість якого вивчається.
II. На уроках літератури рідного краю:
Обсяг матеріалу розглядається більший, ніж на звичайному уроці;
У структурі уроку відсутні традиційні елементи:
• Опитування;
• Закріплення;

ІІІ. У практиці поширена така структура уроку літератури рідного краю:
1. Вступне слово вчителя;
2. Повідомлення про автора та його твори;
3. Інформація про місце твору (творів) у системі творчого набутку автора;
4. Читання твору (якщо це можливо);
5. Бесіда про композиційно-художній зміст твору;
6. Відповіді на запитання учнів;
7. Відповіді на проблемні питання твору;
8. Словникова робота;
9. Висновки.

ІV. Відсутність стандартного підходу до уроків літератури рідного краю. Такі типи уроків пропонуються:
• Урок-бесіда;
• Урок-конференція;
• Урок-зустріч з поетом;
• Урок-екскурсія;
• Урок-подорож;
• Урок поезії;
• Урок-диспут;
• Урок-семінар;
• Урок-інсценізація;
• Урок-презентація.

V. Майстерність вчителя при проведенні таких уроків:
• Врахування психологічних і вікових особливостей – іти від простого до складного, поступово підвищуючи вимоги й ускладнюючи форми цих уроків.
• Навчати виявляти власні судження, давати об’єктивну оцінку образам і явищам, навчати писати відгуки, анотації, рецензії, твори-роздуми, складати плани, конспекти, тези, списки літератури, користуватися цитатами.

VІ. Орієнтовна схема аналізу ліричного твору:
1. Автор, його місце в літературі.
2. Тематичне спрямування всієї творчості.
3. Які життєві обставини дали імпульс для написання твору (якщо відомо).
4. Назва твору (алегорична, метафорична, символічна, сюжетна, образна (чи ні), інтригуючи (чи ні).
5. Тема поезії та провідні мотиви.
6. Ідея.
7. Жанр.
8. Композиція.
9. Ліричний герой.
10.Образи, символи (якщо є) поезії.
11.Сюжетні лінії (якщо є).
12.Настрій.
13.Художні засоби.
14.Віршований розмір, рима.
15.Місце твору в доробку поета.
16.Його актуальність у сьогоденні.
17.Ваші роздуми та почуття, навіяні поезією.

VІІ. Орієнтовна схема аналізу епічного твору:
1. Автор, його місце в літературі.
2. Автобіографічні та біографічні відомості, пов’язані з життєвою основою твору.
3. Соціально-суспільні умови, в яких був написаний твір.
4. Назва твору (алегорична, метафорична, символічна, сюжетна, образна (чи ні), інтригуючи (чи ні) та ін.).
5. Жанрові особливості.
6. Тема.
7. Ідея.
8. Художній конфлікт (соціальний, побутовий, психологічний).
9. Композиція (експозиція, зв’язка конфлікту, розвиток дій, кульмінація, розв’язка конфлікту).
10. Правда художній вимисел.
11.Проблиматика твору.
12.Аналіз художніх образів.
13.Мова автора як своєрідність його індивідуального почерку; епоси та ліричні відступи.
14.Народність твору.
15.Роль твору в суспільному житті свого часу.
16.Актуальність (чи ні) його для сучасників.
17.Відгуки критиків та інших діячів мистецтва про твір.
18.Екранізація та сценічні постановки (якщо є). Чим авторський задум відрізняється від режисерсько втілення.
19.Ваші думки з приводу прочитаного.

VІІІ. Схема аналізу художніх образів:
1. ,,Анкетна” характеристика героя (Хто? Звідки? Якого роду? Чим займається? ).
2. Персонаж епізодичний, другорядний, головний.
3. Чи є в нього прототип?
4. Портрет героя (відповідність чи невідповідність його внутрішньому світу).
5. Характер персонажа поданий у розвитку чи сформований.
6. Соціальне значення образу.
7. Пов’язані з даним героєм проблеми, які порушує автор.
8. Психологічна складність характеру (духовне багатство, моральна краса чи потворність, їх співвідношення в душі героя).
9. Місце і роль персонажа в сюжеті. Чим пов’язаний він з іншими героями (зв’язок життєвий, емоційний, духовний).
10.Мова як засіб самовираження персонажа.
11.Ставлення до нього інших дійових осіб.
12.Ставлення автора до свого героя.
13.Актуальність проблем, порушених письменником через даний персонаж.
14.З якими відомими вам героями перегукується образ даного твору? Що в них спільного, а що відмінного?
15.Ваше сприйняття героя.
Категорія: Методичні матеріали | Додав: genamir (15.08.2011)
Переглядів: 4809 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Мірошник Інна Олексіївна © 2024